Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2012

today's art: Diego Velázquez, Mars Resting, 1640. Oil on canvas, 179 × 95 cm, Museo del Prado, Madrid

Πού είναι η περηφάνια του μπαρουτοκαπνισμένου Ολύμπιου, πού η κλαγγή κι ο αχός των όπλων, πού η αστραποβόλα έκρηξη και το ετοιμοπόλεμο βλέμμα; Στα ροζ αναπαυμένος ο αλλού απυρόβλητος μαχητής παρουσιάζεται σε εντελώς προσωπική του στιγμή, σκεπτικός, άοπλος, ανθρώπινος έως σαρκασμού. Κι οι υπεράνθρωποι δικαιούνται την προδοσία τους, μιαν εγκατάλειψη ίσως, τους ανήκει ολότελα η προσωπική μοναξιά που αναζήτησε σχεδόν βλάσφημα ν' αποδώσει ο Βελάσκεθ.

Βρέθηκε φορτίο με χιώτικους αρχαίους αμφορείς κρασιού, Mazotos Shipwreck 4th Century BC, Cyprus

Φορτίο με χιώτικους αμφορείς κρασιού στο ναυάγιο της Κλασικής εποχής στην Κύπρο. Βρέθηκαν σε εμπορικό πλοίο του 4ου π.Χ. αιώνα σε βάθος 44 μέτρων. The photogrammetric mapping of the site was conducted in collaboration with the Department of Civil Engineering and Geomatics of the Cyprus University of Technology, Limassol, under the direction of D. Skarlatos. Mazotos shipwreck provides information on Classical shipbuilding.


Σε μήκος τουλάχιστον 15 μέτρων σώζεται η καρίνα και σημαντικό τμήμα του πετσώματος του πλοίου από το ναυάγιο του Μαζωτού της Λάρνακας στην Κύπρο, έτσι που πλέον συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ελάχιστα, που μπορούν να δώσουν στοιχεία για τη ναυπηγική των κλασικών χρόνων σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Πρόκειται για τα αποτελέσματα της φετινής υποβρύχιας ανασκαφικής έρευνας, η οποία διεξήχθη από την Ερευνητική Μονάδα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου υπό τη διεύθυνση της δρ Στέλλας Δεμέστιχα σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου και το Ίδρυμα «Θέτις». Η αποτύπωση της θέσης των ευρημάτων εξάλλου δια της φωτογραμμετρίας έγινε σε συνεργασία με το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου με υπεύθυνο τον δρ Δημήτρη Σκαρλάτο.


Rewind 2,400 years and shipping containers, those corrugated rectangular icons of modernity, took the form of amphora, a vase-shaped pottery used to transport goods across the Mediterranean. Photomosaic of the wreck and its cargo. (Bruce Hartzler/University of Cyprus, Archaeological Research Unit/Stella Demesticha)

Το ναυάγιο είναι εμπορικού πλοίου, το οποίο βυθίστηκε στα μέσα του 4ου π. Χ. αιώνα σε βάθος 44 μέτρων όπου και «κάθισε» στον αμμώδη βυθό της θαλάσσιας περιοχή του σημερινού χωριού Μαζωτός περί τα δυόμισι χιλιόμετρα από την ακτή. Το πλοίο μετέφερε το περίφημο κόκκινο κρασί της Χίου μέσα σε πήλινους αμφορείς, από τους οποίους έχουν καταμετρηθεί ως σήμερα επιφανειακά πάνω από 500 επιφανειακοί αμφορείς, ενώ είναι βέβαιο ότι θαμμένοι στην άμμο είναι πολλοί ακόμη. Γ΄ αυτό και το σκαρί του σκεπάζεται από αυτούς. Κατά τη φετινή, ερευνητική αποστολή έτσι, ανοίχθηκαν δύο τομές στο βόρειο άκρο της συγκέντρωσης των αμφορέων όπου, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία βρίσκεται η πρύμνη του αρχαίου πλοίου. Κι αυτό γιατί ένας από τους κύριους στόχους της ανασκαφής σε αυτήν την περιοχή ήταν να διαπιστωθεί η έκταση των υπολειμμάτων του αρχαίου σκαριού, που διατηρείται κάτω από το φορτίο.

Mazotos shipwreck Cyprus. The Mazotos ship was a late classical period (mid 4th century B.C) merchant ship that was located in the sea of the modern village of Mazotos, at a depth of 45 m. The ship was carrying wine amphorae mainly from Chios but also from other north Aegean islands.

Ανάμεσα στους χιώτικους αμφορείς, που είναι η συντριπτική πλειοψηφία του φορτίου εντοπίστηκαν ελάχιστοι και από άλλα νησιά του βορείου Αιγαίου ενώ επιπλέον διαπιστώθηκε ότι το πλοίο μετέφερε και φορτίο από πρόχους, δηλαδή επιτραπέζια αγγεία για το σερβίρισμα του κρασιού, τα οποία βρέθηκαν στοιβαγμένα ανάμεσα στους αμφορείς του πρυμναίου τμήματος του αμπαριού. Στην καμπίνα της πρύμνης εξάλλου άρχισαν να αποκαλύπτονται και μικρά αγγεία, λεπτής κεραμικής, που είναι πιθανόν να ανήκαν στο πλήρωμα ή σε άλλους επιβαίνοντες του πλοίου. Ένα μάλιστα από αυτά τα σκεύη φέρει στη βάση του χαραγμένα τα αρχικά του ονόματος του ιδιοκτήτη του.


In this shipwreck, found off the southern coast of Cyprus and dated to 4th century BC, amphorae are stacked in the outline of the ship that carried them. The design is characteristic of the Greek island of Chios, and the cargo was likely Chian wine, celebrated as the finest vintages of the Classical world. Three-dimensional reconstruction of the wreck. (Foteini Vlachaki and Markos Garras/University of Cyprus, Archaeological Research Unit/Stella Demesticha)

Ποια ήταν η διαδρομή και ποιος ο προορισμός του πλοίου; Τα ερωτήματα αυτά είναι δύσκολο να απαντηθούν επί του παρόντος με υποθέσεις όμως, όπως λέει η κυρία Δεμέστιχα μπορούμε να πούμε, πως αν έπιανε κυπριακό λιμάνι και πήγαινε προς τα ανατολικά ίσως να είχε προορισμό το αρχαίο Κίτιο (σημερινή Λάρνακα), είτε τη Σαλαμίνα. Σε κάθε περίπτωση όμως τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένεται να ρίξουν φως περισσότερο φως σε βασικά ζητήματα της ναυτικής και οικονομικής ζωής στην αρχαιότητα, όπως για παράδειγμα οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ βορείου Αιγαίου και νοτιοανατολικής Μεσογείου, ο ρόλος της Κύπρου στους ναυτικούς δρόμους κατά την τελευταία φάση της ζωής των κυπριακών βασιλείων, ο τρόπος διεξαγωγής του εμπορίου δια θαλάσσης καθώς και τα είδη και τα μεγέθη των εμπορικών πλοίων της εποχής.

Να σημειωθεί άλλωστε, ότι ναυάγιο σε εξαιρετικά καλή κατάσταση είχε βρεθεί και στην Κερύνεια όπου και διατηρείται. Όλα τα ευρήματα πάντως μεταφέρθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Λάρνακας όπου θα πραγματοποιηθεί η συντήρησή τους.

Με ψυχικές διαταραχές συνδέεται η δημιουργικότητα. Creativity 'closely entwined with mental illness'

Vincent Van Gogh - Autoportrait à l'oreille bandée, Self-portrait with the bandaged ear, 1889

Η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη για τη σχέση των ψυχικών διαταραχών με τη δημιουργικότητα, η οποία εξέτασε το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της Σουηδίας, δείχνει να επιβεβαιώνει ότι οι επιστήμονες, οι καλλιτέχνες και άλλοι άνθρωποι που ασκούν δημιουργικά επαγγέλματα είναι πιθανότερο να πάσχουν από ασθένειες όπως η διπολική διαταραχή. Το γράψιμο, επίσης, παρουσιάζει μια ιδιαίτερη σχέση με τη σχιζοφρένεια.

Αρκετές προηγούμενες έρευνες έχουν συνδέσει τη δημιουργικότητα με τις ψυχικές ασθένειες, ενώ ορισμένες μελέτες αποδίδουν στον αυτισμό τη δημιουργική σκέψη προσωπικοτήτων όπως ο Δαρβίνος, ο Σωκράτης, ο Άινσταϊν, ο Ουόρχολ και ο Νεύτωνας.

Την ίδια σχέση είχε δείξει πέρυσι μελέτη του διάσημου Ινστιτούτου Καρολίνσκα της Σουηδίας, η οποία διαπίστωνε ότι οι καλλιτέχνες και οι επιστήμονες απαντώνται συχνότερα σε οικογένειες με διπολική διαταραχή (μανιοκατάθλιψη) και σχιζοφρένεια.

Τώρα, η ίδια ερευνητική ομάδα επιβεβαιώνει τα ευρήματα εξετάζοντας μια μεγαλύτερη ποικιλία ψυχιατρικών διαγνώσεων, από τη σχιζοσυναισθηματική διαταραχή μέχρι τη νευρική ανορεξία

Η μελέτη
Novelist Virginia Woolf killed herself.

Η μελέτη εξέτασε 1,2 εκατομμύρια ασθενείς και τους συγγενείς τους μέχρι τα ξαδέλφια δεύτερου βαθμού. Δεδομένου ότι κάθε ασθενείς αντιστοιχήθηκε με ένα υγιές άτομο στην ομάδα ελέγχου, η έρευνα κάλυψε μεγάλο μέρος του γενικού σουηδικού πληθυσμού.

Η ανάλυση έδειξε ότι η διπολική διαταραχή είναι πιο συχνή σε άτομα με επιστημονικά ή καλλιτεχνικά επαγγέλματα, όπως οι χορευτές, οι φωτογράφοι και οι συγγραφείς, αναφέρουν οι ερευνητές στο Journal of Psychiatric Research.

Οι συγγραφείς, ιδιαίτερα, εμφανίζονται πιο συχνά μεταξύ των ασθενών που κάνουν κατάχρηση ουσιών ή πάσχουν από σχιζοφρένεια, κατάθλιψη και διαταραχές άγχους. Επιπλέον, οι συγγραφείς είναι 50% πιθανότερο να θέσουν οι ίδιοι τέρμα στη ζωή τους συγκριτικά με το γενικό πληθυσμό.

Ακόμα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα δημιουργικά επαγγέλματα είναι πιο συνηθισμένα στους συγγενείς ασθενών με σχιζοφρένεια, διπολική διαταραχή, νευρική ανορεξία και, σε μικρότερο βαθμό, με αυτισμό.

Όπως σχολιάζει ο Σάιμον Κιάγκα, μέλος της ερευνητικής ομάδας, τα αποτελέσματα των αναλύσεων υποδεικνύουν ότι οι ψυχικές διαταραχές έχουν συχνά και μια καλή πλευρά.

«Ο γιατρός και ο ασθενής πρέπει να καταλήγουν σε συμφωνία για το τι πρέπει να θεραπευτεί και με ποιο κόστος» λέει ο Κιάγκα. «Στην ψυχιατρική και γενικά στην ιατρική υπάρχει η παράδοση να βλέπουμε τις ασθένειες σε άσπρο-μαύρο και να προσπαθούμε να απαλλάξουμε τον ασθενή από κάθε χαρακτηριστικό που θεωρείται νοσηρό» παραδέχεται.

«Φως» στους Δούρειους Ίππους του Δία, NASA's WISE Colors in Unknowns on Jupiter Asteroids

Το τηλεσκόπιο WISE αποκάλυψε νέα στοιχεία για τους Δούρειους Ίππους του Δία. New results from NASA's Wide-field Infrared Explorer, or WISE, reveal that the Jovian Trojans -- asteroids that lap the sun in the same orbit as Jupiter -- are uniformly dark with a hint of burgundy color, and have matte surfaces that reflect little sunlight. Image credit: NASA/JPL-Caltech

Είναι γνωστοί ως οι «Δούρειοι Ίπποι του Δία» και πρόκειται για μια μεγάλη ομάδα αστεροειδών που ακολουθούν την ίδια πορεία γύρω από τον Ήλιο με εκείνη του γίγαντα αερίου του ηλιακού μας συστήματος. Το διαστημικό τηλεσκόπιο WISE αποκαλύπτει νέα, άγνωστα μέχρι σήμερα στοιχεία για αυτά τα μυστηριώδη διαστημικά σώματα.

Τα μυστήρια

Ο πρώτος Δούρειος Ίππος του Δία ανακαλύφθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1906 από τον γερμανό αστρονόμο Μαξ Γουλφ. Είχε διάμετρο 350 χλμ και ο Γουλφ αποφάσισε να τον ονομάσει «Αχιλλέα» προς τιμήν του ήρωα της Ιλιάδας. Έκτοτε έχουν εντοπιστεί αρκετές εκατοντάδες Δούρειοι Ίπποι του Δία η ύπαρξη των οποίων έχει προκαλέσει πλήθος ερωτημάτων στα οποία προσπαθούν να βρουν απαντήσεις οι επιστήμονες.

Ποια είναι η προέλευση τους; Από τι αποτελούνται; Γιατί δεν μοιάζουν με τους αστεροειδείς της μεγάλης ζώνης αστεροειδών του ηλιακού μας συστήματος που βρίσκεται ανάμεσα στον Άρη και τον Δία ή με εκείνους της επίσης μεγάλης ζώνης αστεροειδών που βρίσκεται στα «περίχωρα» του Πλούτωνα; Αυτά είναι ορισμένα από τα μυστήρια που καλύπτουν τους Δούρειους Ίππους του Δία.

Τα ευρήματα

New observations from NASA's NEOWISE project reveal the hidden nature of centaurs, objects in our solar system that have confounded astronomers for resembling both asteroids and comets. The centaurs, which orbit between Jupiter and Neptune, were named after the mythical half-horse, half-human creatures called centaurs due to their dual nature. This artist's concept shows a centaur creature together with asteroids on the left and comets at right. Credit: NASA/JPL-Caltech

Το WISE έστρεψε το υπέρυθρο βλέμμα του προς τους Δούρειους Ίππους του Δία και έκανε πολύ ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις. Όπως φαίνεται οι αστεροειδείς είναι χωρισμένοι σε δύο ομάδες. Μια που προπορεύεται, στην οποία και βρίσκεται η πλειοψηφία των Δούρειων Ίππων, και μια δεύτερη που την ακολουθεί από κάποια απόσταση. Μια άλλη σημαντική ανακάλυψη που έκανε το WISE είναι ότι οι Δούρειοι Ίπποι του Δία είναι μεγαλύτεροι και μικρότεροι βράχοι με έντονο σκούρο χρώμα η επιφάνεια των οποίων δεν αντανακλά το ηλιακό φως.

Η θεωρία

Τα νέα ευρήματα μελετούν ειδικοί του προγράμματος NEOWISE οι επιστήμονες του οποίου ασχολούνται με τις παρατηρήσεις που κάνει το τηλεσκόπιο σε αστεροειδείς. Ανέπτυξαν μάλιστα μια θεωρία με βάση όλα όσα γνωρίζουμε πλέον για τους Δούρειους Ίππους του Δία. Σύμφωνα με αυτήν οι συγκεκριμένοι αστεροειδείς κινούνταν σε τροχιά γύρω από τον Δία και τον Κρόνο σε μια εποχή που οι δύο πλανήτες δεν είχαν ακόμη βρει την θέση τους στο ηλιακό σύστημα και κινούνταν σε ασταθείς τροχιές. Όταν οι δύο πλανήτες σταθεροποιήθηκαν ο Δίας ως μεγαλύτερος και πιο ισχυρός κατάφερε τελικά να τραβήξει κοντά του όλη αυτή την ομάδα αστεροειδών.

Αν και δεν μπορούν ακόμη να εκτιμήσουν τον τόπο καταγωγής αυτών των αστεροειδών οι ειδικοί εικάζουν ότι αποτελούνται από υλικά που υπήρχαν στα πρώιμα στάδια του ηλιακού μας συστήματος. Αν ισχύει κάτι τέτοιο η μελέτη των Δούρειων Ίππων του Δία αποκτά νέο ενδιαφέρον αφού εκτός των άλλων θα μας αποκαλύψουν πολύτιμες πληροφορίες για την γέννηση και εξέλιξη του ηλιακού μας συστήματος.

Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2012

Παλατινή Ανθολογία. Palatine Anthology

Head of late, small winged soul, Charon, Lekythos, Berlin, Detail

ΧΙ 300. ΠΑΛΛΑΔΑ

Πολλ λαλες, νθρωπε, χαμα δ τίθ μετ μικρόν.
σίγα κα μελέτα ζν τι τν θάνατον.

Λες, άνθρωπε, πολλά, μα στο ’πα
πως σύντομα θα μπεις στο χώμα.
Μελέτα όσο ζεις ακόμα
το θάνατό σου - γι’ αυτό σώπα.

VII 285. ΓΛΑΥΚΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΙΤΟΥ

Attic black figure kylix by Nikosthenes, 530 BC, Louvre Museum

Ο κόνις οδ’ λίγον πέτρης βάρος, λλ’ ρασίππου
ν σορς, ατη πσα θάλασσα τάφος·
λετο γρ σν νηί· τ δ’ στέα πο ποτ’ κείνου
πύθεται, αθυίαις γνωστ μόναις νέπειν.

Δεν είναι η πέτρα και η γη του Ερασίππου ο τάφος
μα όλη η θάλασσα - σ’ αυτήν εχάθη με το σκάφος.
Και πού σαπίζουν τα οστά και πού θα διαλυθούνε,
μονάχα οι γλάροι ξέρουνε, εκείνοι θα στο πούνε.

Χ 28. ΛΟΥΚΙΑΝΟΥ

Choreutai, Redfigure vase painting

Τοσι μν ε πράττουσιν πας βίος βραχύς στιν,
τος δ κακς μία νύξ πλετός στι χρόνος.

Είναι η ζωή μία στιγμή
γι’ αυτόν που τη γλεντάει
και μια στιγμή όλη η ζωή
για κείνον που πονάει.

Χ 58. ΠΑΛΛΑΔΑ

Narkissos, Roman marble copy of Greek bronze from Polycleitus (Polykleitos) schools, Berlin, Half detail 


Γς πέβην γυμνς γυμνς θ’ π γααν πειμι·
κα τ μάτην μοχθ γυμνν ρν τ τέλος;

Γυμνός ήρθα πάνω στη γη, γυμνός θα μπω από κάτω.
Αφού είν’ το τέλος μου γυμνό, ματαίως όλα τα πράττω.

Χ 60. ΠΑΛΛΑΔΑ

Greek burial stone, Pergamon Museum, Berlin

Πλουτες· κα τ τ λοιπόν; περχόμενος μετ σαυτο


τν πλοτον σύρεις ες σορν λκόμενος;

τν πλοτον συνάγεις δαπανν χρόνον· ο δύνασαι δ

ζως σωρεσαι μέτρα περισσότερα.



Κι αν έχεις πλούτη, τι μ’ αυτό; Πίσω δε θα τ’ αφήσεις;
Μ’ όλο το βιός σου δεν μπορείς το βίο ν’ αβγατίσεις...

Χ 63. ΠΑΛΛΑΔΑ


Clay figure with hands on head, Cemetery of Ancient Thera

Μηδέποτε ζήσας πένης βροτς οδ’ ποθνσκει·

κα γρ ζν δοκέων ς νέκυς ν τάλας.
ο δ τύχας μεγάλας κα χρήματα πολλ λαχόντες,
οτοι τν θάνατον πτσιν χουσι βίου.

Αφού δεν έζησε ποτέ, ζωή δε θα αφήσει
γιατί ο φτωχός το βίο του νεκρός τον έχει ζήσει.
Μα οι τυχεροί που είχανε γεμάτα πορτοφόλια
αυτοί το θάνατο θαρρούν του βίου τους απώλεια.

ΧΙ 278. ΛΟΥΚΙΛΛΙΟΥ

Young lady, Funeral relief from Attika, Berlin

Ες γραμματικν κερασφόρον

ξω παιδεύεις Πάριδος κακ κα Μενελάου

νδον χων πολλος τς σς λένης Πάριδας.

Σε φιλόλογο κερατά

Τον Πάρη, το Μενέλαο έξω σ’ άλλους μαθαίνεις
μα μέσα οι Πάρηδες πολλοί είν’ της δικής σου Ελένης.













Γκούσταφ Κλιμτ. Gustav Klimt

Gustav Klimt, Portrait of Adele Bloch-Bauer I, 1907. Oil, silver, and gold on canvas, Neue Galerie. Ένα πορτρέτο της θεωρούμενης χρυσής εποχής του, αυτό της "Αντέλε Μπλοχ Μπάουερ 1 ", διακοσμημένο με χρυσά και ασήμια, είναι ένας από τους ακριβότερους πίνακες όλων των εποχών. Τα αιγυπτιακά μάτια με τα μυκηναϊκά σπειροειδή μοτίβα, παρέχουν στοιχεία που ενισχύουν τον «εξωτισμό» του πίνακα. Ο Ρόναλντ Λόντερ, κληρονόμος μεγάλης περιουσίας και πρώην Αμερικανός πρεσβευτής στην Αυστρία, πλήρωσε 135 εκατομμύρια δολάρια το 2006 για να τον αποκτήσει για την γκαλερί του, Neue Galerie, στη Νέα Υόρκη.

Ο Γκούσταφ Κλιμτ (Gustav Klimt, 1862 – 1918) ήταν Αυστριακός ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης (Sezession) της Βιέννης, τον προθάλαμο της Αρτ Νουβό. Είχε σημαντική συμβολή στη διεθνή αναγνώριση της αυστριακής τέχνης και πρωτοπόρα συνδύασε την εικονιστική με την αφηρημένη. 

Klimt in a light Blue Smock by Egon Schiele, 1913.

Γεννήθηκε στη Βιέννη, γιος του Έρνστ Κλιμτ, χρυσοχόου και της Άννας. Στα 14 φοιτά  κιόλας στη Σχολή Καλών Τεχνών Βιέννης, ενώ 3 χρόνια μετά λαμβάνει τις πρώτες παραγγελίες. Το 1910 εκθέτει στη Μπιενάλε της Βενετίας, όπου μάλιστα ολόκληρη αίθουσα του αφιερώνεται.

Portrait of Amalie Zuckerkandl, 1917-18 (unfinished)


Portrait of Eugenia Primavesi, c. 1913-14. Oil on canvas, 140 x 84 cm. Private collection.

Θεωρείται κυρίαρχη καλλιτεχνική προσωπικότητα του “χρυσού αιώνα” της αυστριακής τέχνης, που έληξε με τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Προσωπογράφος της εύπορης μπουρζουαζίας της Βιέννης, συμβολίζει πια την επιτομή της δεκαετίας εκείνης, τόσο για το βαρύ πλούτο των έργων του όσο και γιατί χρειάζεται άλλο τόσο πλούτο για να τ΄ αποκτήσει κάποιος μαικήνας.

Girlfriends or Two Women Friends, 1916–17, oil on canvas, 99 × 99 cm (Galerie Welz, Salzburg, later destroyed).

Ήδη στα πρώιμα κιόλας χρόνια φαίνεται να δέχτηκε επιρροές από το μοντέρνο καλλιτεχνικό κίνημα και μετά το σκάνδαλο απόρριψης των έργων του για το Πανεπιστήμιο Βιέννης, αφοσιώθηκε στις προσωπογραφίες και την αλληγορική ζωγραφική του, με νέο ανατρεπτικό κι αισθησιακό ύφος. Η αγάπη του για τις γυναίκες, έπαιξε θεμελιώδη ρόλο στη τέχνη και στα εξαιρετικά του σχέδια, μ’ ερωτικά κυρίως θέματα.

Beethoven Frieze, 1902, Österreichische Galerie, Wien.

Η απομάκρυνση από τον ακαδημαϊσμό που σημειώθηκε στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα όταν προσπάθησε να συνδυάσει στη δημιουργία του τη ζωγραφική, το σχέδιο, την αρχιτεκτονική και τη μουσική. Το αντιπροσωπευτικότερο έργο του είναι η «Ζωφόρος Μπετόβεν» που παρουσιάσθηκε στην έκθεση της Secession το 1902. Τη μουσική υπόκρουση, στην αναπαράσταση τούτη της Ενάτης Συμφωνίας του Μπετόβεν, παρείχε ο Γκούσταφ Μάλερ.

Judith I, 1901, oil on canvas, 84 × 42 cm, Austrian Gallery Belvedere.

O ερωτισμός που κυριαρχεί στα έργα του προκάλεσε αρκετές φορές ισχυρότατες αντιδράσεις. Εμφανής είναι η επιμονή του στην απεικόνιση γυναικών, με τον άνδρα απόντα στο μεγαλύτερο μέρος του έργου του. Το ερωτικό στοιχείο είναι απροκάλυπτο και σε αρκετά από τα σχέδιά του, τα οποία ο ίδιος χαρακτήρισε ως φόρο τιμής «…στην αγαθή αλλά και λάγνα φυλή των υπερευαίσθητων». Προς το τέλος της καριέρας προσέγγισε τους Φωβιστές και τον Εξπρεσιονισμό εγκαταλείποντας τα έντονα διακοσμητικά στοιχεία επηρεασμένος σαφώς από την ιαπωνική τέχνη και τα χαρακτικά τους.

Philosophie, 1899–1907. Destroyed 1945.

Στις 11 Ιανουαρίου 1918, παθαίνει αποπληξία και σταματά να εργάζεται. Ούτε ένα μήνα μετά, στις 6 Φλεβάρη της ίδιας χρονιάς πεθαίνει μόλις 56 ετών. Αν και έζησε σε όλη την ενήλικη ζωή του με τη μητέρα του και τις δύο αδελφές του, όταν πέθανε εκκρεμούσαν 14 αγωγές πατρότητας σε βάρος του.

Πηγή: 216. Gustav Klimt, ιδιότροπος, μοναδικός, χρυσαφένιος (52 ...











Πλανήτης με τέσσερις Ηλιους! Amateur Team Finds 'Tatooine' Planet with 2 Suns in 4-Star System

Ο πλανήτης PH1 διακρίνεται ως σκοτεινή κουκκίδα μπροστά σε δύο από τα άστρα. Στο φόντο, ένα ακόμα ζευγάρι άστρων που κινείται σε τροχιά γύρω από το πρώτο. In this family portrait of the PH1 planetary system, the newly discovered planet is depicted in this artist's rendition transiting the larger of the two eclipsing stars it orbits. Off in the distance, well beyond the planet orbit, resides a second pair of stars bound to the planetary system. Released Oct. 15, 2012. CREDIT: Haven Giguere/Yale

Δύο χρήστες του Διαδικτύου που συμμετείχαν σε εθελοντικό πρόγραμμα για τον εντοπισμό εξωπλανητών ανακάλυψαν τον μοναδικό γνωστό πλανήτη που φωτίζεται από τέσσερα άστρα ταυτόχρονα.

Ο εξωπλανήτης PH1, σε απόσταση 5.000 ετών φωτός από τη Γη, είναι ένας γίγαντας από αέριο με διάμετρο 6 φορές μεγαλύτερη από της Γης, συγκρίσιμος σε μέγεθος με τον Ποσειδώνα.

An artist's illustration of PH1, a circumbinary planet with two parent stars and twom more stars orbiting the entire system; PH1 was discovered by volunteers from the Planet Hunters citizen science project. Image released on Oct. 15, 2012. CREDIT: Haven Giguere/Yale

«Καυτό» τετραπλό ηλιοβασίλεμα

Είναι πάντως απίθανο να υπάρχουν εξωγήινοι που απολαμβάνουν το τετραπλό ηλιοβασίλεμα του PH1, αφενός επειδή δεν διαθέτει στέρεη επιφάνεια, αφετέρου επειδή η θερμοκρασία του εκτιμάται ότι κυμαίνεται από τους 250 έως τους 340 βαθμούς Κελσίου.

Ο PH1 κινείται σε τροχιά γύρω από ένα δυαδικό σύστημα -ένα σύστημα που αποτελείται από δύο άστρα σε τροχιά το ένα γύρω από το άλλο. Το ένα από τα δύο αυτά άστρα έχει μέγεθος παρόμοιο με τον Ήλιο, ενώ το άλλο είναι ένας μικρός, αμυδρός κόκκινος νάνος.

Τα δυαδικά συστήματα δεν σπανίζουν στον Γαλαξία μας, ωστόσο το σύστημα του PH1 παρουσιάζει μια επιπλέον ιδιαιτερότητα, αφού ένα δεύτερο δυαδικό σύστημα εντοπίστηκε να κινείται σε τροχιά γύρω από το πρώτο σε απόσταση 1.000 αστρονομικών μονάδων (μια αστρονομική μονάδα, ή AU, είναι η απόσταση της Γης από τον Ήλιο, περίπου 150 εκατομμύρια χιλιόμετρα).

Σε σταθερή τροχιά

Παρά την περιπλοκότητα αυτής της διάταξης, ο πλανήτης PH1 φαίνεται ότι βρίσκεται σε σταθερή τροχιά και δεν κινδυνεύει να πέσει μέσα στα άστρα ή να εκσφενδονιστεί στο διαστρικό διάστημα.

Η ανακάλυψη παρουσιάστηκε τη Δευτέρα σε συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης Αστρονομίας στο Ρένο της Νεβάδα. Η μελέτη είναι επίσης διαθέσιμη στην υπηρεσία προδημοσίευσης ArXIV.ar

O πλανήτης PH1 πήρε το όνομά του από το πρόγραμμα PLanetHunters.org, το οποίο ζητά από χρήστες του Διαδικτύου να βοηθήσουν στην ανάλυση των δεδομένων που μεταδίδει το τηλεσκόπιο Kepler της NASA, ειδικά σχεδιασμένο για τον εντοπισμό εξωπλανητών.

Ανακάλυψη από... διαδικτυακούς εθελοντές

Δύο αμερικανοί εθελοντές, ο Κίαν Τζεκ από το Σαν Φρανσίσκο και ο Ρόμπερτ Γκαγκλιάνο από την Αριζόνα, αναγνώρισαν στα δεδομένα του Kepler την ανεπαίσθητη μείωση της φωτεινότητας που προκαλούσε ο πλανήτης καθώς περνούσε μπροστά από τα μητρικά του άστρα.

Όπως ανακοίνωσε το Πανεπιστήμιο του Γέιλ, το οποίο διαχειρίζεται το PlanetHunters.org, η ανακάλυψη επιβεβαιώθηκε αργότερα με τη βοήθεια του μεγάλου τηλεσκοπίου Keck στη Χαβάη.

Από την εκτόξευσή του το 2009, το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler έχει συλλέξει ενδείξεις για 2.300 εξωπλανήτες.