Το ιστολόγιο "Τέχνης Σύμπαν και Φιλολογία" είναι ένας διαδικτυακός τόπος που αφιερώνεται στην προώθηση και ανάδειξη της τέχνης, της επιστήμης και της φιλολογίας. Ο συντάκτης του ιστολογίου, Κωνσταντίνος Βακουφτσής, μοιράζεται με τους αναγνώστες του τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του και την αγάπη του για τον πολιτισμό, το σύμπαν και τη λογοτεχνία.
Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.
Φωτογράφησαν
άστρο που μοιάζει με το μάτι του Κακού στον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. This Eye
of Sauron is the magnificent ringed star HR 4796A, in the southern
constellation of Centaurus. It is one of the first images produced by SPHERE,
the Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet Research instrument, installed
last month on the ESO's Very Large Telescope atop Cerro Paranal in Chile. To a
typical optical telescope, HR 4796A's dark centre is a blazing disk of
starlight that swamps the weaker glow of the dust ring. SPHERE filters out the
star's light to acquire exceptionally sharp images like this. The instrument also
corrects for the effects of Earth's atmosphere and can differentiate between
starlight and a planet's glow, on the basis of the colour and polarisation of
light. These talents will allow SPHERE to discover planets orbiting distant
stars and study them with spectacular clarity. Credit:ESO/J.-L.
Beuzit et al./SPHERE Consortium
Ονομάζεται
HR 4769A και βρίσκεται σε απόσταση 237 ετών φωτός από τη Γη στον αστερισμό του
Κενταύρου. Πρόκειται για ένα άστρο γύρω από το οποίο έχει σχηματιστεί ένας
δίσκος κοσμικής σκόνης. Το διαστημικό τηλεσκόπιο VLT του Νότιου Ευρωπαϊκού
Παρατηρητηρίου στη Χιλή κατέφερε να τραβήξει μια εντυπωσιακή φωτογραφία στην
οποία οι αντιθέσεις φωτός ανάμεσα στο άστρο και τον δίσκο δημιουργεί μια εικόνα
που θυμίζει το μάτι του Σάουρον, του ηγέτη των σκοτεινών δυνάμεων στον Άρχοντα
των Δαχτυλιδιών.
The star HR 7581
(Iota Sgr) was observed in SPHERE survey mode (parallel observation in the near
infrared with the dual imaging camera [left] and the integral field
spectrograph [right]). A very low mass star, more than 4000 times fainter that
its parent star, was discovered orbiting Iota Sgr at a tiny separation of
0.24". This is a vital demonstration of the power of SPHERE to image faint
objects very close to bright ones. The bright star itself has been suppressed
almost completely by SPHERE, to allow the faint companion to appear as a clear
bright spot to the upper right of the centre. This shows the great potential for
SPHERE to detect exoplanets. Credit:
ESO/J.-L.
Beuzitetal./SPHEREConsortium
Στη
λήψη της φωτογραφίας βασικό ρόλο έπαιξαν τα φίλτρα SPHERE του VLT τα οποία
σύμφωνα με τους αστρονόμους θα βοηθήσουν τους αστρονόμους όχι μόνο να
εντοπίζουν πλανήτες που κινούνται γύρω από μακρινά άστρα αλλά και να τους
μελετούν.
Σ’
αυτό το γραφείο που βλέπουμε στην ξεθωριασμένη φωτογραφία, ο Μεντελέγιεφ
υλοποίησε την ιδέα του Περιοδικού Συστήματος.
«Υπάρχει
μια ξεθωριασμένη φωτογραφία του ρώσου χημικού Ντμίτρι Μεντελέγιεφ, τραβηγμένη
την ώρα που εργάζεται, στο σπίτι του στην Αγία Πετρούπολη, κάποια χρονική
στιγμή περίπου στα τέλη του δεκάτου ενάτου αιώνα. Aπεικονίζεται μια απόκοσμη μορφή καθισμένη
πίσω από την ακαταστασία που καταπνίγει την επιφάνεια ενός τραπεζιού.
Στη
φωτογραφία, ο Μεντελέγιεφ δεν διαφέρει και πολύ από κάποιον σαμάνο της
Σιβηρίας, τοποθετημένον κάπου στο μέλλον στο περιβάλλον κάποιου σύγχρονου
απόγονου των σαμάνων: στο χώρο μελέτης του ιδιοφυούς καθηγητή. Έχει μια μακριά
λευκή απεριποίητη γενειάδα που καταλήγει σε τρία ευδιάκριτα στριφτά άκρα,
σημάδι της επίμονης δραστηριότητας των δακτύλων του σε περιόδους αφηρημάδας και
περισυλλογής. Τα απεριποίητα άσπρα μαλλιά του χύνονται στους ώμους του.
Ο
Ντμίτρι Μεντελέγιεφ το 1897. DmitriMendeleevin 1897.
Ο
Μεντελέγιεφ είχε τη συνήθεια να τα κόβει μία φορά το χρόνο. Όταν άρχιζε να
μπαίνει η άνοιξη και να ζεσταίνει ο καιρός, προφανώς, φώναζε κάποιο βουκόλο από
τα πέριξ, ο οποίος επιλαμβανόταν του θέματος χρησιμοποιώντας την ψαλίδα που
κουρεύουν τα πρόβατα.
H κόμη του Μεντελέγιεφ, στάθηκε η αφορμή για
να τον περιγράψει ο σκοτσέζος χημικός Σερ Ουίλιαμ Ράμσεϊ ως «έναν ιδιόρρυθμο
ξένο που κάθε τρίχα της κεφαλής του έμοιαζε να ενεργεί ανεξάρτητα από όλες τις
άλλες». Ο Ράμσεϊ υπέθετε ότι ο Μεντελέγιεφ ήταν σιβηρικής καταγωγής και τον
είχε εκλάβει ως «Καλμούχο ή καλικάντζαρο, δηλαδή κάτι σαν ξωτικό, κάτι σαν
αλλόκοτο και άξεστο πλάσμα».
Στη
φωτογραφία, ο Μεντελέγιεφ είναι προσηλωμένος πάνω σε μια κόλλα χαρτί και γράφει
με μια πένα που κρατάει στις άκρες των μακριών του δακτύλων. Στο υπόλοιπο του
ευρύχωρου και ακανόνιστου γραφείου του κυριαρχεί η σύγχυση. Xαρτιά και σημειώσεις, ένα κύπελλο σε ένα
δίσκο, κάποια σύνεργα απροσδιόριστης χρήσης και, στα ράφια κάτω από το γραφείο,
σκόρπιες οι στοίβες των επιστημονικών δημοσιεύσεων.
Πίσω
από τον Μεντελέγιεφ διακρίνεται μια βιβλιοθήκη που περιέχει τρεις σχολαστικά
τακτοποιημένες σειρές από δεμένους τόμους. Στη μέση τους, κρέμεται ένα υπόμνημα
των τόμων της βιβλιοθήκης, κάτι σαν φωτοστέφανο ακριβώς πάνω από το κεφάλι του
μεγαλοφυούς επιστήμονα – κάτι σαν ένα τεράστιο θαυμαστικό. (Εύρηκα!) Πάνω από
τη βιβλιοθήκη κρέμονται σε μη ευθυγραμμισμένη σειρά γκραβούρες σε σκουρόχρωμες
κορνίζες ακαθόριστης απόχρωσης, πορτρέτα των μεγάλων επιστημόνων του
παρελθόντος, καλύπτοντας την ταπετσαρία με τα σχέδια εποχής. Πάνω πάνω, στο
λιγοστό φως, διακρίνονται οι φυσιογνωμίες του Γαλιλαίου, του Καρτέσιου, του
Νεύτωνα και του Φάραντεϊ, λες και επιβλέπουν τον ασπρομάλλη γραφιά με την
τρομερή κόμη καθώς επιτελεί το έργο του καταμεσής της ακαταστασίας.
Ένα
χειρόγραφο σχέδιο του Περιοδικού Πίνακα των στοιχείων, από τον ίδιο τον
Μεντελέγιεφ το 1869.
Το
1869 ο Μεντελέγιεφ δεν σκεπτόταν τίποτε άλλο εκτός από το πρόβλημα των χημικών
στοιχείων. Σε αυτά κρυβόταν το αλφάβητο που συνέθετε τη γλώσσα του σύμπαντος.
Μέχρι τότε είχαν ανακαλυφθεί εξήντα τρία διαφορετικά χημικά στοιχεία: από το
χαλκό και το χρυσό, στοιχεία γνωστά ήδη από τους προϊστορικούς χρόνους, μέχρι
το ρουβίδιο, το οποίο είχε ανιχνευθεί πριν από λίγο καιρό στην ατμόσφαιρα του
ήλιου. Ήταν γνωστό πως το κάθε στοιχείο αποτελείτο από διαφορετικά άτομα και
πως το κάθε άτομο είχε τις δικές του μοναδικές ιδιότητες. Παρ’ όλα αυτά, είχε
παρατηρηθεί πως κάποια στοιχεία χαρακτηρίζονταν από κάποιες ασαφώς παρεμφερείς
ιδιότητες, πράγμα που καθιστούσε δυνατή την κατάταξή τους στην ίδια ομάδα.
Τα
άτομα που συγκροτούν τα διαφορετικά στοιχεία ήταν ήδη γνωστό ότι
χαρακτηρίζονταν από διαφορετικά ατομικά βάρη. Το πιο ελαφρό στοιχείο ήταν το
υδρογόνο, με ατομικό βάρος 1. Το πιο βαρύ γνωστό στοιχείο ήταν ο μόλυβδος, του
οποίου το ατομικό βάρος πίστευαν ότι ήταν 207. Αυτό σήμαινε πως τα στοιχεία θα
μπορούσαν να καταχωρισθούν σε λίστες γραμμικής μορφής, κατ’ αύξον ατομικό βάρος.
Ή θα μπορούσαν να ομαδοποιηθούν με βάση παρεμφερείς ιδιότητες. Πολλοί
επιστήμονες άρχιζαν να υποψιάζονται πως υπήρχε κάποιου είδους σύνδεση ανάμεσα
στις δύο αυτές μεθόδους ταξινόμησης, κάποια κρυμμένη δομή πάνω στην οποία
βασίζονταν όλα τα στοιχεία.
Οι
θεωρίες του Δαρβίνου είχαν καθοριστικό ρόλο σε πολλές επιστήμες.
Την
προηγούμενη δεκαετία ο Δαρβίνος είχε ανακαλύψει πως όλες οι μορφές ζωής
ακολουθούσαν μια εξελικτική πορεία. Και δυο αιώνες νωρίτερα, ο Νεύτωνας είχε
ανακαλύψει πως η λειτουργία ολόκληρου του σύμπαντος βασιζόταν στους νόμους της
βαρύτητας. Τα χημικά στοιχεία ήταν ένας ζωτικής σημασίας κρίκος ανάμεσα στις
δύο αυτές ανακαλύψεις. Η ύπαρξη μιας δομής σ’ αυτό το σημείο θα σήμαινε για τη Xημεία ό,τι σήμαινε για τη Φυσική η
ανακάλυψη του Νεύτωνα και ό,τι σήμαινε για τη Βιολογία η ανακάλυψη του
Δαρβίνου. Θα αποκάλυπτε το σχέδιο του σύμπαντος.
Ο
Μεντελέγιεφ είχε επίγνωση της σημασίας των ερευνών του. Έκανε το πρώτο βήμα
προς την αποκάλυψη των έσχατων μυστικών της ύλης, του πρωτογενούς σχεδίου πάνω
στο οποίο βασιζόταν η ίδια η ζωή, ίσως και η προέλευση του σύμπαντος.
Γλυπτό
προς τιμήν του Μεντελέγιεφ και του περιοδικού πίνακα (Μπρατισλάβα, Σλοβακία). Monument
to the periodic table, in front of the Faculty of Chemical and Food Technology
of the Slovak University of Technology in Bratislava, Slovakia.
Καθισμένος
στο γραφείο του, κάτω από τα πορτρέτα των φιλοσόφων και των φυσικών
επιστημόνων, ο Μεντελέγιεφ συνέχιζε να στοχάζεται πάνω στο ανεπίλυτο πρόβλημα.
Τα στοιχεία είχαν διαφορετικά βάρη και διαφορετικές ιδιότητες. Μπορούσες αφενός
να τα αριθμήσεις και αφετέρου να τα κατατάξεις σε ομάδες. Kάπου εκεί βρισκόταν το μυστικό.
Ο
Μεντελέγιεφ, καθηγητής χημείας στο Πανεπιστήμιο της Αγίας Πετρούπολης, ήταν
πολύ γνωστός για τις εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις σχετικά με τα στοιχεία. Τα
γνώριζε όπως ένας διευθυντής σχολείου γνωρίζει τους μαθητές του: τους άστατους
χαρακτήρες που είναι κοινωνικά απροσάρμοστοι, τους νταήδες που φοβερίζουν τους
πιο αδύναμους, τους πειθαρχικούς που τους έφερνε εύκολα βόλτα, τους τύπους με
την ανεξήγητα μειωμένη απόδοση και τους επικίνδυνους που χρειάζονται
παρακολούθηση. Παρά τις προσπάθειές του, αδυνατούσε να διακρίνει μια συνολική
κατευθυντήρια αρχή μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα των χαρακτηριστικών. Θα έπρεπε
κάπου κάτι να υπάρχει. Το σύμπαν του επιστήμονα δεν μπορούσε απλά και μόνον να βασίζεται
σε μια τυχαία συλλογή μοναδικών σωματιδίων. Κάτι τέτοιο θα ήταν
αντιεπιστημονικό…..»
Σύμφωνα
με τα λόγια του ίδιου του Μεντελέγιεφ: “Είδα ένα όνειρο με έναν πίνακα όπου όλα
τα στοιχεία βρίσκονταν στη θέση τους, όπως έπρεπε. Ξυπνώντας, αμέσως τον
κατέγραψα σε μια κόλλα χαρτί“.
Ο
Μεντελέγιεφ, στο όνειρό του, είχε συνειδητοποιήσει ότι όταν τα στοιχεία
ταξινομηθούν με βάση το ατομικό τους βάρος, οι ιδιότητές τους επαναλαμβάνονται
ανά περιοδικά διαστήματα. Για τον λόγο αυτό, ονόμασε την ανακάλυψη του
Περιοδικού Πίνακα των στοιχείων.
Ο
Περιοδικός Πίνακας τον οποίο δημοσίευσε ο Μεντελέγιεφ δυο εβδομάδες μετά το
όνειρό του στην ιστορική εργασία του “Ένα
προτεινόμενο σύστημα για τα στοιχεία”.
Διαβάζοντας
από την αρχή της ακραίας αριστερής στήλης, οι κάθετες στήλες ταξινομούν τα
στοιχεία κατά σειρά αυξανόμενου ατομικού βάρους. Οι οριζόντιες γραμμές
ταξινομούν τα στοιχεία σε ομάδες με παρόμοιες ιδιότητες….
Εάν
δεν υπήρχε κάποιο στοιχείο που να ταιριάζει στο πρότυπό του, πολύ απλά σε
εκείνο το σημείο άφησε κενό. Προέβλεψε ότι μια μέρα αυτά τα κενά θα
συμπληρώνονταν από στοιχεία που ακόμα δεν είχαν ανακαλυφθεί.
Για
παράδειγμα στην ένατη οριζόντια γραμμή (την ομάδα του Βορίου, που άρχιζε με το
Β=11), προέβλεψε ότι υπήρχε ένα έως τότε άγνωστο στοιχείο μεταξύ του αλουμινίου
(Αl=27), και του ουρανίου
(Ur=116).
Αυτό
το στοιχείο το ονόμασε εκα-αλουμίνιο, προβλέποντας ότι όταν θα ανακαλυφθεί, το
ατομικό του βάρος θα είναι 68. Προχώρησε ακόμη παραπέρα προβλέποντας ότι όταν
θα ανακαλυφθεί, το ατομικό του βάρος θα έπρεπε να βρίσκονται κάπου μεταξύ των
ιδιοτήτων των διπλανών του στοιχείων αλουμίνιο και ουράνιο.
In 1871, existence
of gallium was first predicted by Russian chemist Dmitri Mendeleev, who
named it "eka-aluminium" on the basis of its position in his periodic
table. He also predicted several properties of the element, which correspond
closely to real gallium properties, such as density, melting point, oxide
character and bonding in chloride. Gallium was discovered spectroscopically by
French chemist Paul Emile Lecoq de Boisbaudran in
1875 by its characteristic spectrum (two violet lines) in an examination of a
sphalerite sample.
Το
στοιχείο αυτό ανακάλυψε ένας γάλλος χημικός, ο Paul-ÉmileLecoqdeBoisbaudran το 1874, και το ονόμασε γάλλιο. Το
στοιχείο αυτό είχε ατομικό βάρος 69 και ιδιότητες που έδειχναν να ανήκει στην
ομάδα του βορίου, ανάμεσα στο αλουμίνιο και το ουράνιο, όπως προέβλεπε ο
Μεντελέγιεφ. Όμως όταν ο Λεκόκ υπολόγισε το ειδικό βάρος του γαλλίου το βρήκε
4,7 και όχι 5,9 που ήταν η προβλεπόμενη τιμή.
Όταν
ο Μεντελέγιεφ έμαθε τα νέα, έστειλε επιστολή στον Λεκόκ στην οποία ισχυριζόταν
ότι το δείγμα του γαλλίου που ανέλυσε δεν ήταν καθαρό και του πρότεινε να
επαναλάβει το πείραμα με άλλο δείγμα.
Ο
Λεκόκ υπάκουσε εκτελώντας τις μετρήσεις του με άλλο δείγμα διαπιστώνοντας ότι
τελικά το ειδικό βάρος του γαλλίου ήταν 5,9, όπως ακριβώς είχε προβλέψει ο
Μεντελέγιεφ!
Γλυπτό στην Αγία
Πετρούπολη. The sculpture of Dmitri Mendeleev on Moskovsky Prospekt in Saint
Petersburg next to his Periodic Table on a wall of D.I.Mendeleyev Institute for
Metrology opposite Saint Petersburg State Institute of Technology.
Η
πρόβλεψη αυτή, αλλά και οι άλλες που ακολούθησαν, έκαναν τον Περιοδικό Πίνακα
του Μεντελέγιεφ ακλόνητο θεμέλιο της σύγχρονης Χημείας.
Πηγή:
“Το όνειρο του Μεντελέγιεφ, Η αναζήτηση
των στοιχείων από την Αλχημεία στη Χημεία”, PaulStrathern, εκδόσεις Τραυλός.
Αχιλλέας
Δρούγκας. Σε Αναζήτηση του Διονύσου,
1989.
Πώς
έγινες αγνώριστος λαέ
Ο
Όμηρος ο Αλέξανδρος ο Σοφοκλής
σε
φύτεψαν άμπελον καρποφόρον
Έσπειρες
τον σίτον σου σε ημέρες αβροχίας
σκόρπισες
τα πλούτη σου σε λαούς των ερήμων
αντάλλαξες
μαζί τους είδωλα
φόρεσες
τη χλαίνη της μωρίας
γονάτισες
ευλαβικά μπροστά σε ανούσιους θεούς
Νίκος
Εγγονόπουλος.Το Πνεύμα της Μοναξιάς,
1939.
Άφρονα
λαέ
χαλκεύεις
τα παρελθόντα
λησμονείς
τα μέλλοντα
εγκαταλείπεις
τις κόρες σου
την
Ιλιάδα την Αλεξάνδρεια την Αντιγόνη
θρηνείς
στο σκλαβοπάζαρο των συμφερόντων
εκλιπαρείς
μια στάλα μνήμη
ενώ
σφίγγεις στη μέση σου τον γόρδιο δεσμό της λήθης
Νίκος
Χατζηκυριάκος - Γκίκας. Ο Ουρανός,
1966.
Ας
τραγουδήσει ο Όμηρος την μήνιν των προγόνων σου
ας
πολιτίσει ο Αλέξανδρος πιο μακρινές ηπείρους
κι
ας στείλει ο Σοφοκλής τον Κρέοντα να σε καταδικάσει.
Από
τη συλλογή «Ημέρες αβροχίας» (1994)
Ζωή
Σαμαρά
H
Ζωή Σαμαρά γεννήθηκε στην Κάρπαθο (1935). Ομότιμη καθηγήτρια της Θεωρίας της
Λογοτεχνίας και του Θεάτρου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, δίδαξε Θεατρική
Γραφή σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Έχει επίσης διδάξει σε πανεπιστήμια του
εξωτερικού, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς και στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ.
Εκτός από μελέτες σε επιστημονικά περιοδικά της Ελλάδας και του εξωτερικού,
γράφει ποίηση, δοκίμιο, κριτική βιβλίου. Έχει μεταφράσει ποίηση και θέατρο.
Είναι πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης, μέλος της Εταιρείας
Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και επίτιμο μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Υπήρξε
πρόεδρος του ΕΤΟΣ (της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης), αντιπρόεδρος του
Κρατικού Ωδείου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Είναι πρόεδρος του
Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ποίησης της «Τέχνης» Κιλκίς. Από τις δημοσιεύσεις της
στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ελβετία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, τον Καναδά,
αναφέρουμε ενδεικτικά τα βιβλία "Le
Regne de Cronos" (Παρίσι, 1983), "Προοπτικές του Κειμένου" (Θεσσαλονίκη, 1987), "Υπόκριση θεατρικού λόγου"
(Θεσσαλονίκη, 1996), το ανθολόγιο "Φωνή
από την άλλη ακρογιαλιά: Μίλτος Σαχτούρης" (Αθήνα, 1997), τον
συλλογικό τόμο "Montaigne: Espace
Voyage Ecriture" (Παρίσι, 1995), το αφιέρωμα "Approches bachelardiennes des oeuvres
litteraires" (Τύμπινγκεν, 1996) και τα άρθρα "Le lecteur bon nageur", "Poetique du non", "Le sens comme reflet", "Ποιητής: εβενουργός της νύχτας",
"Γυνή πολύτροπος". Οι
εκδόσεις Champion (Παρίσι-Γενεύη) κυκλοφόρησαν το 2005 συλλογικό τόμο προς
τιμήν της, με τον τίτλο «Le verbe et la
scène. Travaux sur la
littérature et le théâtre en l’honneur de Zoé Samara».
Το
εντυπωσιακό πανόραμα του Σύμπαντος που δημιουργήθηκε από το διαστημικό
τηλεσκόπιο Hubble.
The Hubble Ulrta Deep Field seen in ultraviolet, visible, and infrared
light. Image Credit: NASA, ESA, H. Teplitz and M. Rafelski (IPAC/Caltech), A.
Koekemoer (STScI), R. Windhorst (Arizona State University), and Z. Levay
(STScI)
Αμερικανοί
και Ευρωπαίοι αστρονόμοι συνθέτοντας εικόνες που τράβηξε το διαστημικό
τηλεσκόπιο Hubble
την τελευταία δεκαετία δημιούργησαν ένα εντυπωσιακό πανόραμα του Σύμπαντος.
Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη και πιο πολύχρωμη εικόνα μέχρι σήμερα του
συνεχώς εξελισσόμενου σύμπαντος. Στο πανόραμα αυτό απεικονίζονται εκτός των
άλλων περίπου δέκα χιλιάδες γαλαξίες.
Υπεριώδης
ματιά
Εντυπωσιακό
μωσαϊκό χιλιάδων γαλαξιών από φωτογραφίες που έχει τραβήξει το Hubble. The original Hubble Ultra-Deep Field
(Credit NASA, ESA, and S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team).
Μέχρι
σήμερα οι εικόνες του Hubble
συνδύαζαν φωτογραφήσεις στο ορατό και σχεδόν υπέρυθρο φάσμα, ενώ η νέα
φωτογραφία ενσωματώνει δεδομένα από το υπεριώδες τμήμα του ηλεκτρομαγνητικού
φάσματος, χάρη στην κάμερα ευρέως πεδίου 3 του διαστημικού τηλεσκοπίου.
«Βλέποντας»
και στο υπεριώδες, το Hubble
κατάφερε να παρατηρήσει περιοχές του σύμπαντος στον χώρο και στον χρόνο, όπου
υπάρχουν (ή καλύτερα υπήρχαν κάποτε) τα πιο καυτά, πιο μεγάλα και πιο νεανικά
άστρα του σύμπαντος, σε μία απόσταση πέντε έως δέκα δισεκατομμυρίων ετών από τη
Γη. Πρόκειται για μία περίοδο κατά την οποία γεννήθηκαν τα περισσότερα άστρα
του Σύμπαντος. Τα άστρα αυτά εκπέμπουν φως στο υπεριώδες φάσμα και μέχρι σήμερα
δεν ήταν αντικείμενο άμεσης παρατήρησης, με συνέπεια οι παλαιότερες φωτογραφίες
του Hubble να είναι
ελλιπείς.
Η
παραγωγή άστρων
Astronomers using
the Hubble Space Telescope have captured the most comprehensive picture ever
assembled of the evolving Universe — and one of the most colourful. The study
is called the Ultraviolet Coverage of the Hubble Ultra Deep Field (UVUDF)
project. Credit: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI) Acknowledgement: H. Teplitz
and M. Rafelski (IPAC/Caltech), A. Koekemoer (STScI), R. Windhorst (Arizona
State University), and Z. Levay (STScI)
Η
προσθήκη των δεδομένων στο υπεριώδες δίνει στους αστρονόμους μία καλύτερη
εικόνα για το ποιοι γαλαξίες ήσαν οι πιο παραγωγικοί στη δημιουργία άστρων και
πού ακριβώς αυτά τα άστρα σχηματίζονταν. Επίσης, χάρη στο υπεριώδες μήκος
κύματος που προστέθηκε, η νέα φωτογραφία είναι η πιο εντυπωσιακή και χρωματικά,
καθώς κάθε διαφορετικό χρώμα αντιστοιχεί σε ένα διαφορετικό μήκος κύματος.
Η
τελική εικόνα, μετά από τη σύνθεση των επιμέρους φωτογραφιών, περιέχει περίπου
10.000 γαλαξίες, φθάνοντας πολύ πίσω στον χρόνο, έως λίγες εκατοντάδες χρόνια
μετά την Μεγάλη Έκρηξη από την οποία προέκυψε το Σύμπαν. Η εικόνα παρουσιάστηκε
σε συνέδριο της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας από επιστήμονες του
Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech). «Είναι η μεγαλύτερου βάθους πανχρωματική
εικόνα του ουρανού που έχει δημιουργηθεί μέχρι σήμερα» αναφέρει ο Ρότζιερ
Γουίντχορστ, μέλος της ομάδας που δημιούργησε τη νέα εικόνα.
Το
μεγαλύτερο ποσοστό της υπεριώδους ακτινοβολίας φιλτράρεται από την ατμόσφαιρα
της Γης, γι' αυτό μόνο ένα διαστημικό τηλεσκόπιο, πέρα από τη γήινη ατμόσφαιρα,
μπορεί να τραβήξει πιο ολοκληρωμένες φωτογραφίες. Το Hubble είναι το μόνο διαθέσιμο τηλεσκόπιο που
μπορεί να δει σε βάθος το Σύμπαν και στο υπεριώδες. Ο υπό κατασκευή πιο
εξελιγμένος διάδοχός του, το διαστημικό τηλεσκόπιο JamesWebb της NASA, θα «βλέπει» πολύ καλύτερα, αλλά μόνο στο
υπέρυθρο τμήμα του φάσματος.
Ο
Kapteynb μπορεί να διαθέτει νερό στην επιφάνεια του
άρα έχει αυξημένες πιθανότητες να υπάρχει ζωή εκεί. This artistic
representation shows the potentially habitable exoplanet Kapteyn b and the
globular cluster Omega Centauri in the background. It is believed that this
cluster is the remaining core of a dwarf galaxy that merged with our own Milky
Way Galaxy billions of years ago bringing Kapteyn’s star along. Image credit:
PHL / UPR Arecibo / Aladin Sky Atlas.
Διεθνής
ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε δύο νέους πολύ κοντινούς εξωπλανήτες, από τους
οποίους ο ένας βρίσκεται στην σωστή απόσταση από το άστρο του για να έχει υγρό
νερό στην επιφάνειά του και να φιλοξενεί ζωή. Οι δύο πλανήτες κινούνται σε
τροχιά γύρω από το αρχαίο άστρο Kapteyn, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στο ηλιακό μας σύστημα, σε
απόσταση μόλις 13 ετών φωτός.
Ο
(πρώην) γαλαξίας
Artist’s concept of
a young red dwarf star surrounded by three planets. Kapteyn’s star is similar,
with its two newfound super Earth planets, one of which may be hospitable to
life. Courtesy of NASA/JPL-Caltech
Το
Kapteyn είναι ένας
ερυθρός νάνος και πήρε το όνομα του από τον Ολλανδό αστρονόμο Γιόζεφ Καπτέιν
που το ανακάλυψε στα τέλη του 19ου αιώνα. Είναι το 25ο πιο κοντινό στον Ήλιο
μας και γεννήθηκε μόλις δύο δισεκατομμύρια χρόνια μετά τη δημιουργία του
σύμπαντος με την «Μεγάλη Έκρηξη» πριν από 13,7 δισ. χρόνια.
Skychart showing
location of Kapteyn’s star as seen in the southwest evening sky in the Southern
Hemisphere. Credit: SkySafari
Το
άστρο έχει το ένα τρίτο της μάζας του Ήλιου και μπορεί να παρατηρηθεί ακόμη και
με ερασιτεχνικό τηλεσκόπιο στο νότιο αστερισμό του Οκρίβαντα (του «Καβαλέτου»).
Είναι το δεύτερο ταχύτερα κινούμενο άστρο στον ουρανό της Γης και ανήκει στην
άλω του Γαλαξία μας, δηλαδή στην ομάδα εκείνων των άστρων που έχουν άκρως
ελλειπτικές τροχιές στην γαλαξιακή περιφέρεια. Προέρχεται από έναν αρχαίο
νάνο-γαλαξία, που κάποτε το μεγαλύτερο μέρος του -μαζί με το άστρο Kapteyn- απορροφήθηκε από τον γαλαξία μας.
Αρχαίος
και πολλά υποσχόμενος
Ο
Kapteynb βρίσκεται σε απόσταση 13 ετών φωτός και
ανήκει σε γαλαξία που απορροφήθηκε από τον δικό μας. Depiction of the
potentially habitable exoplanet Kapteyn b compared with Earth. Courtesy of PHL @ UPR Arecibo
Ο
πλανήτης Kapteyn-b που βρίσκεται στην «φιλόξενη»
(κατοικήσιμη) ζώνη του συστήματός του, έχει εκτιμώμενη ηλικία περίπου 11,5 δις.
ετών γεγονός που τον καθιστά τον αρχαιότερο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα και
είναι δυνητικά ικανός να φιλοξενεί ζωή. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι όσο πιο
«γερασμένος» είναι ένας πλανήτης, τόσο περισσότερο χρόνο είχε η ζωή για να
εξελιχτεί σε αυτόν. Η Γη έχει ηλικία 4.5 δισ. ετών.
«Αναρωτιέται κανείς τι είδους ζωή θα μπορούσε
να έχει εξελιχτεί πάνω σε αυτούς τους πλανήτες, σε ένα τόσο μεγάλο χρονικό
διάστημα» δήλωσε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Γκιγιέμ Ανγκλάδα-Εσκούδε
του Πανεπιστημίου QueenMary του Λονδίνου.
The Habitable
Exoplanets Catalog now has 22 planets including Kapteyn b, the oldest and
second closest to Earth potentially habitable exoplanet. Image credit: PHL /
UPR Arecibo / Aladin Sky Atlas.
Ο
Capteyn-b ανήκει στην κατηγορία των υπερ-Γαιών,
καθώς έχει μάζα τουλάχιστον πενταπλάσια από τον δικό μας πλανήτη, ενώ δεν είναι
ούτε πολύ ζεστός, ούτε πολύ κρύος, όντας στην κατάλληλη απόσταση από το άστρο
του, γι' αυτό, άλλωστε θεωρείται πιθανό να διαθέτει υγρό νερό.
Το
ταίρι του
Γραφιστική
απεικόνιση του πλανητικού συστήματος Kapteyn και της περιοχής που βρίσκεται στο Διάστημα. Kapteyn’s
star and its planets likely come from a dwarf galaxy now merged with our Milky
Way Galaxy. Image credit: Victor H. Robles / James S. Bullocks / Miguel Rocha.
Αντίθετα,
ο άλλος πλανήτης που ανακαλύφτηκε, ο ακόμη μεγαλύτερος Kapteyn-c,
βρίσκεται πιο μακριά από το άστρο του και είναι μάλλον παγωμένος. Ο Kapteyn-b
χρειάζεται 48 μέρες για μια πλήρη τροχιά γύρω από το άστρο του, ενώ ο Capteyn-c
121 μέρες.
Ο
αρχικός εντοπισμός των δύο πλανητών έγινε με το όργανο HARPS του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου στη
Χιλή, ενώ ακολούθησαν άλλες παρατηρήσεις για επιβεβαίωση από το τηλεσκόπιο Keck στη Χαβάη και το τηλεσκόπιο «Μαγγελάνος 2»
στη Χιλή. H ανακάλυψη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Monthly
Notices of the Royal Astronomical Society».
Ίσως
στο μέλλον ο άνθρωπος να στέλνει μηνύματα στον χωροχρόνο μέσα από τις
σκουληκότρυπες. Wormholes are theoretical tunnels that create
shortcuts in space-time. Dr Luke Butcher at Cambridge University argues that if
a thin wormhole stays open long enough, people could send messages through time
using pulses of light. In theory, this light- called a photon - could carry a
message to a distant past or future.
Οι
ειδικοί τις ονόμασαν «σκουληκότρυπες» και στην πραγματικότητα είναι εξισώσεις
πεδίου του Αϊνστάιν για τη βαρύτητα. Θεωρητικώς οι σκουληκότρυπες είναι
σήραγγες που συνδέουν σημεία του χωροχρόνου. Με απλά λόγια, αν κάποιος εισέλθει
σε μια σκουληκότρυπα, ας πούμε λίγο έξω από τη Γη, μπορεί σε χρόνο dt να βρεθεί σε ένα απομακρυσμένο σημείο του
Γαλαξία ή και του Σύμπαντος - υπό κανονικές συνθήκες θα χρειαζόταν χιλιάδες ή
εκατομμύρια έτη για να φτάσει ως εκεί.
Νέα
θεωρία για τις περίφημες κοσμικές πύλες που επιτρέπουν τα ταξίδια στον
χωροχρόνο. A wormhole is a theoretical passage through space-time
that could create shortcuts for long journeys across the universe. Wormholes
are predicted by the theory of general relativity. But be wary: wormholes bring
with them the dangers of sudden collapse, high radiation and dangerous contact
with exotic matter.
Πριν
από λίγες εβδομάδες τα φώτα της δημοσιότητας συγκέντρωσε ο Λιουκ Μπούτσερ,
καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Κέιμπριτζ, με μια νέα θεωρία που ανέπτυξε
σχετικά με τις σκουληκότρυπες. Σύμφωνα με τον δρα Μπούτσερ οι σκουληκότρυπες
μπορούν να λειτουργήσουν ως ένας κοσμικός server (διακομιστής) μεταφοράς μηνυμάτων στον
χρόνο. Ο επιστήμονας θεωρεί ότι μπορεί κάποιος να στείλει μέσα από μια
σκουληκότρυπα μηνύματα είτε στο παρελθόν είτε στο μέλλον. Ο ενδιαφερόμενος θα
στέλνει μέσα σε μια σκουληκότρυπα παλμούς φωτός οι οποίοι θα εμπεριέχουν το
μήνυμα που επιθυμεί να στείλει στον χωροχρόνο.
Τα
είδη
A model of 'folded'
space-time illustrates how a wormhole bridge might form with at least two
mouths that are connected to a single throat or tube. Credit: edobric | Shutterstock
Υπάρχουν
δύο βασικοί τύποι σκουληκότρυπας που ενδιαφέρουν τους φυσικούς: οι λορεντζιανές
(Lorentzian)
σκουληκότρυπες (από τη Γενική Σχετικότητα) και οι ευκλείδειες σκουληκότρυπες
(από τη σωματιδιακή φυσική).
Οι
λορεντζιανές σκουληκότρυπες είναι ουσιαστικά οι συντομότεροι δρόμοι μέσω του
χώρου και του χρόνου. Μελετώνται κυρίως από τους ειδικούς που ασχολούνται με
τις εξισώσεις του Αϊνστάιν και εάν υπήρχαν στην πραγματική ζωή, θα ήταν
περισσότερο ή λιγότερο παρόμοιες με τις σκουληκότρυπες που βλέπουμε σε ταινίες
και σειρές επιστημονικής φαντασίας.
Οι
ευκλείδειες σκουληκότρυπες είναι ακόμη πιο παράξενες. αφού ακολουθούν ιδιότητες
της κβαντικής μηχανικής και η χαοτική τους φύση δεν είναι εύκολο να
μελετηθεί.
Η
αρνητική ενέργεια
Einstein believed
worm holes could open up a window into a different era. The problem with his
theory is that, if worm holes exist, they don't stay open long enough for
anything to pass through them. But a new study at Cambridge University suggests
unusually-shaped wormholes could stay open longer than normal.
Εκείνος
που έκανε γνωστές στο ευρύ κοινό τις σκουληκότρυπες ήταν ο αμερικανός
αστρονόμος και αστροφυσικός Καρλ Σέιγκαν. Έγραψε ένα μυθιστόρημα επιστημονικής
φαντασίας στο οποίο εξωγήινοι επικοινωνούν με τους ανθρώπους κάνοντας γνωστή
την ύπαρξή τους. Ο Σέιγκαν ήθελε να φέρει σε επαφή τους ανθρώπους και τους
εξωγήινους όχι με ένα όχημα ή με κάποια άλλη μέθοδο που θα ήταν καθαρά προϊόν
της φαντασίας του αλλά με έναν τρόπο που θα πατούσε σε υπαρκτά επιστημονικά
δεδομένα. Ζήτησε έτσι τη βοήθεια του Κιπ Θορν, καθηγητή Θεωρητικής Φυσικής του
ΜΙΤ, ο οποίος μαζί με δύο μεταπτυχιακούς φοιτητές του ασχολήθηκαν με το αίτημα
του Σέιγκαν.
Κατέληξαν
στο συμπέρασμα ότι μια σκουληκότρυπα μπορούσε να αποτελέσει τη δίοδο μεταφοράς
της ηρωίδας του βιβλίου, αρκεί να μπορούσε να παραχθεί αρνητική ενέργεια σε
ποσότητα τέτοια ώστε να παραμείνουν ανοικτά τα στόμιά της. Φυσικά το
μυθιστόρημα δεν είναι άλλο από το «Contact» που έγινε κινηματογραφική ταινία με πρωταγωνίστρια την
Τζόντι Φόστερ.
Η
ενέργεια
The worm hole would
be open just long enough, Dr Butcher suggests, to send a photon through to the
other side. Because the ends of a wormhole can exist at different points in
time, if Professor Butcher's theory proves correct, a message could be sent
through time.
Οι
καλές ειδήσεις για τις λορεντζιανές σκουληκότρυπες είναι ότι οι επιστήμονες δεν
μπορούν να αποδείξουν ότι δεν υπάρχουν, άρα...
Οι
κακές ειδήσεις αφορούν το ότι όλες οι μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι
ακόμη και αν υπάρχουν οι σκουληκότρυπες πρόκειται για εντελώς ασταθή κοσμικά αντικείμενα
που ανοιγοκλείνουν σε κλάσματα του δευτερόλεπτου. Αν λοιπόν υπάρχουν,
χρειάζονται μεγάλα ποσά αρνητικής μάζας για να κρατηθούν ανοικτές και να
εμποδιστεί η κατάρρευσή τους.
Μπορούμε
να πάρουμε μικρά ποσά αρνητικής ενέργειας στο εργαστήριο (με το φαινόμενο Casimir), αλλά δεν μπορούμε να πάρουμε με τις
παρούσες τεχνολογίες μεγάλα ποσά αρνητικής ενέργειας, τέτοια που απαιτούνται
για να κρατήσουμε σε ένα κανονικό μέγεθος αλλά και για ικανό χρονικό διάστημα
τη λορεντζιανή σκουληκότρυπα.
Ωστόσο
πριν από λίγο καιρό μια ομάδα φυσικών από τη Γερμανία και την Ελλάδα
(συμμετείχε η Παναγιώτα Καντή, αναπληρώτρια καθηγήτρια Θεωρητικής Φυσικής του
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) πραγματοποίησε μελέτη στην οποία διατυπώνεται η άποψη
ότι η κατασκευή μιας σκουληκότρυπας μπορεί να είναι δυνατή χωρίς να
χρησιμοποιήσουμε καμία αρνητική ενέργεια. «Δεν
χρειάζεται καν κανονική ύλη με θετική ενέργεια» ανέφερε ο Μπέρτχαρντ
Κλαϊχάουζ του Πανεπιστημίου του Oldenburg στη Γερμανία. «Οι σκουληκότρυπες μπορούν να μείνουν ανοιχτές και με "το
τίποτα"» τόνισε ο ερευνητής ανοίγοντας νέο πεδίο μελετών και
συζητήσεων γύρω από το αν είναι εφικτό το ταξίδι στον χωροχρόνο.