Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Δευτέρα 4 Αυγούστου 2014

Στα βράχια της Νταμούχαρης - Οδοιπορικό στο Πήλιο. On the rocks of Damouhari - Travelogue in Pelion

Η «πράσινη πισίνα» στο Αυλάκι της Νταμούχαρης.




Η Νταμούχαρη είναι το μοναδικό φυσικό λιμάνι της Νότιας πλευράς του Πηλίου. Πρόκειται για ένα μικρό γραφικό και ήσυχο οικισμό που αποτελείται από δύο μικρούς κολπίσκους που ενώνονται με μία χερσόνησο, πάνω στην οποία υπάρχουν ερείπια κάστρου. Ο Βόρειος κόλπος, είναι και στις μέρες μας ένα λιμανάκι με ταβέρνες και σπίτια. Ο Νότιος, έχει μία πανέμορφη ακρογιαλιά στρωμένη με ολόλευκα μεγάλα βότσαλα και πεντακάθαρα νερά, που σε συνδυασμό με το γειτονικό φαράγγι, δίνουν στην Νταμούχαρη μια άγρια ομορφιά.

Damouchari is the only natural port of the South side Of Pelion. It is a small picturesque and peaceful village, consisted of two small gulfs which are connected by a peninsula, on which there are the ruins of a castle. The north gulf is in our times a small port with taverns and houses. The south one has a beautiful beach covered with white pebbles and with crystal clear waters, which along with the adjacent gorge, offer to Damouchari a wild beauty.

Η Νταμούχαρη ξεχωρίζει από τα άλλα Πηλιορείτικα χωριά, για το ιδιαίτερο χρώμα της. Είναι το μόνο παραθαλάσσιο σημείο με τόσο μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον, γεγονός που το κάνει ένα ιδιαίτερο και γραφικό παράκτιο χωριουδάκι με πολύ παλιά κτήρια και μοναδική ατμόσφαιρα.

Damouchari stands out among the other Pelion villages, because of its special colour. It is the only historic seaside settlement found on East Pelion, fact that makes it an original and picturesque little coastal village with very old buildings and unique atmosphere.



Ο Ορφέας, ο σκύλος που κολυμπούσε…






Το παλιό ναυτόσπιτο της κυρα Φωτεινής.






Η βυθισμένη αποβάθρα του παλιού τελωνείου της Νταμούχαρης. Η παράδοση διατηρείται στον οικισμό, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μία νοσταλγική διάθεση για τα χρόνια που πέρασαν. Παλιά ήταν το μοναδικό λιμάνι του Ανατολικού Πηλίου με μεγάλη εμπορική κίνηση και το ετοιμόρροπο πέτρινο τελωνείο βρίσκεται εκεί για να το θυμίζει αυτό.

Η Παλιά Νταμούχαρη, η μοναδική πετρώδης παραλία του χωριού.

Palia Damouhari, the unique pebbled beach of the village. Some of the most popular hiking routes of Pelion are starting from here, like the impressive long mule-track to Tsagarada, and the two coastal paths: on the south to Fakistra beach and Secret School and on the north to Papa Nero, Agios Ioannis and Plaka.



Λιμανάκι Νταμούχαρης.

Σκιές στο νερό…

Shadows in the water…

Το παλιό τελωνείο της Νταμούχαρης. The port of Damouchari with the old customs office at the back.
























Ο γάτος της Χαρίκλειας Χαμίνης…

Η οργιώδης βλάστηση του Πηλίου αγκαλιάζει τις αμμώδεις παραλίες του Χορευτού, που υπήρξε ξακουστό λιμάνι απ’ όπου ξεκινούσαν τα “Ζαγοριανά καράβια” για τις μεγάλες αγορές της Ευρώπης και της Ανατολής. Σ’ αυτόν τον τόπο που στη μεγαλύτερη διάρκεια του χρόνου τα κύματα “χορεύουν” ο Γεώργιος Δροσίνης εμπνεύστηκε την ποιητική του συλλογή “Γαλήνη”.

This place, where the waves "dance almost all year long, inspired G. Drosinis to write his poetic collection "Peace". A green path leads from the north side of the village to the beautiful deserted, sandy beaches Parisena and Analipsi. The luxuriant vegetation of Peiion embraces the sandy beaches of Chorefto, which was a great harbour were ships from Zagora set out on the journey to the big markets of Europe and the East.


Η Τσαγκαράδα είναι το πιο αραιοκατοικημένο χωριό του Πηλίου. Είναι τέσσερις γειτονιές: οι Ταξιάρχες, η Αγία Κυριακή, ο Άγιος Στέφανος και η -ανέκαθεν κεντρικότερη- Αγία Παρασκευή.

Μια ερμηνεία για το σκόρπισμα λέει ότι οι Τσαγκαραδιώτες επιχειρηματίες γυρίζοντας από την Αίγυπτο -όπου δραστηριοποιήθηκαν επιτυχώς στο εμπόριο καπνού και βαμβακιού από τον 19ο αιώνα- αγόραζαν μεγάλες ιδιοκτησίες και έχτιζαν τα αρχοντικά τους. 

Αργότερα, ολόγυρα δημιουργούνταν μικρότερα σπίτια και μετά ολόκληρες γειτονιές. Έτσι είναι και σήμερα. Εκεί που πας και βλέπεις μόνο καστανιές, τσουπ ξεφυτρώνει μια κρυμμένη γειτονιά. 

Τα περισσότερα είναι θαυμάσια σπίτια και συνδυάζουν νεοκλασικά στοιχεία με ανατολίτικα, αφού οι Αιγυπτιώτες κτήτορές τους αγαπούσαν τον εκλεκτικιστικό ρυθμό της εποχής.

















Αχ, αυτά τα δάση της Τσαγκαράδας! Όταν ο καλός Θεός έφτιαχνε το Πήλιο είχε φαίνεται μεγάλο περίσσευμα και σκόρπισε χωρίς φειδώ καστανιές και οξιές και βελανιδιές και φλαμουριές στην ανατολική πλευρά του βουνού… 



H πλατεία της Αγ. Παρασκευής, όπου και ο ομώνυμος ναός του 1719. Ολόκληρη η πλατεία σκιάζεται από έναν τεράστιο πλάτανο που λέγεται ότι είναι 1.000 ετών. Η περίμετρός του στη βάση φτάνει τα 14 μ.! Κάποιο μεγάλο κλαδί του ζυγίζει πολλούς τόνους, γι' αυτό και στηρίζεται σε πέτρινη κολόνα!


Η παραλία του Μυλοπόταμου είναι από τις πιο φημισμένες παραλίες της Ελλάδας. Έχει κερδίσει γαλάζιες σημαίες και έχει φωτογραφηθεί από πολλά διεθνή περιοδικά.

Ουσιαστικά μιλάμε για διπλή παραλία που χωρίζεται στα δύο από έναν τεράστιο βράχο με μια τρύπα-στοά στο κέντρο του, ο οποίος προσφέρει προστασία από τον αέρα και σκιά για τον ήλιο. Σ' αυτόν τον βράχο υπάρχει και αναρριχητικό πεδίο για τους λάτρεις του αθλήματος.

Milopotamos beach, is one of the most famous beaches in Greece. Blue flags have been awarded to Milopotamos and it has been photographed by many international magazines.



Milopotamos is a "double" beach, divided by a huge rock with a hole at its centre, which provides protection from the wind and the sun. On this rock, there is also available space for climbing, for the funs of the sport.






















Τα  Καγκιόλια. Kagiolia (cobbled path). Ένα από τα ωραιότερα περπατήματα στο Πήλιο είναι το παλιό μονοπάτι που ανηφορίζει από τη Νταμούχαρη στην Τσαγκαράδα. To παλιό καλντερίμι, που οδηγεί στο μικρό παραθαλάσσιο οικισμό της Νταμούχαρης, στα βήματα του δρόμου, που ακολουθούσαν οι Τσαγκαραδιανοί για να κατεβάσουν τα εμπορεύματά τους στο μόνο φυσικό λιμάνι της περιοχής. Οι επισκέπτες της Νταμούχαρης μπορούν να φτάσουν με τα πόδια πατώντας πάνω στις γλυμμένες από τα χρόνια πέτρες.

Κοιτάζοντας προς το βορρά από  το ξύλινο κιόσκι. Αριστερά υπάρχει μπαλκονάκι με θαυμάσια θέα προς το βορρά μέχρι το Πουρί. Το καλντερίμι αρχίζει να κατηφορίζει πιο έντονα με ζικ ζακ (καγκιόλια) ανάμεσα σε θαμνώδη βλάστηση.



Το «χοροστάσι» στην πλατεία του Κισσού. Ο Κισσός είναι ένα από τα ομορφότερα χωριά του Πηλίου. Είναι χτισμένος αμφιθεατρικά σε υψόμετρο από 480 μ. έως και 560 μ., στις ανατολικές πλαγιές του βουνού (έχει δηλαδή θέα στο Αιγαίο και όχι στον Παγασητικό). Έχει χαρακτηρισθεί παραδοσιακός οικισμός και αριθμεί πληθυσμό περίπου 330 μόνιμων κατοίκων.

Στην πλατεία του Κισσού αξίζει τον κόπο να επισκεφθούμε μία από τις ιστορικότερες εκκλησίες σε ολόκληρο το Πήλιο. 

Πρόκειται για την Αγία Μαρίνα, τρίκλιτη βασιλική του 1650, που ανακαινίσθηκε το 1745 και αγιογραφήθηκε από το λαϊκό ζωγράφο Παγώνη. 


Η Πλάκα στον Άγιο Ιωάννη, μια ήσυχη μεγάλη παραλία με χαλίκια τόσο λεπτά σαν άμμο.

Plaka in Agios Ioannis, a great quiet beach of pebbles so thin like sand.















Από τη Βόρεια πλευρά της Νταμούχαρης, θα βρείτε το μονοπάτι που οδηγεί στην πολύ όμορφη παραλία Παπά Νερό.








Ο γλυκός Χοντρομπαλάς…





Photo credit: Konstantinos Vakouftsis

Κυριακή 3 Αυγούστου 2014

Η ερωτική τέχνη του Franz von Bayros. The erotic art of Franz von Bayros

Franz von Bayros, Original pen-and-ink drawing, most likely a design for a bookplate, circa 1915.

Η μεγάλη άνθηση των ερωτικών ex libris με γυμνά ή με ερωτικά θέματα, τα επονομαζόμενα επίσης ως ex-eroticis, άνθησε στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου και η άνθηση αυτή φτάνει ως τις μέρες μας.

Οι κυριότεροι εκπρόσωποι του είναι ο Franz von Bayros, ο Michel Fingensten και ο Karel Simunek με σημαντικότερο τον πρώτο από αυτούς.

Ο Franz von Bayros (1866–1924) από την Κροατία, έγινε δεκτός από 17 ετών στην Ακαδημία της Βιέννης και η ζωγραφική του αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του Παρακμιακού κινήματος ή κίνημα της Παρακμής (Decadence) ένα καλλιτεχνικό ρεύμα που άνθισε προς το τέλος του 19ου αιώνα (fin de siècle) στην ζωγραφική και στη λογοτεχνία.

Ο Von Bayros ζωγράφιζε κυρίως ερωτικά θέματα που χαρακτηρίζονται από τον λεπτεπίλεπτο σχεδιασμό και την φαντασμαγορική τους εικονογράφηση. Παντρεύτηκε την προγονή του Johann Strauss II και έτσι έγινε γνωστός στην καλή κοινωνία της Βιέννης και προφανώς σε αυτήν απέκτησε επαφές και με έλληνες που ζούσαν εκεί και στους οποίους έτσι σχεδίασε τα ex libris τους.

Decadent! Erotic! Phantasmagoric! Fin-de-siècle grotesqueries! Gents and ladies disporting themselves, occasionally with a zealous attention by attending friends from the animal kingdom! The provocative work of Austrian artist Franz von Bayros (1866-1924) garnered all of these responses, though simple outrage was no doubt the most prevalent.

Marquis Franz von Bayros (1866 – 1924), also known by his pseudonym Choisy Le Conin, was an Austrian artist and son of a Spanish nobleman. He is known for his erotic illustrations for the Decadence Movement, his early Art Nouveau style which follows in the footstep of Aubrey Beardsley, and was probably one of the earliest artists who could be described as including fetish themes in his art, essentially becoming the first "fetish artist." His illustrations are noted for their intricate detail, as well as their hidden eroticism which is often combined with objects and architecture in the background of his images.

In 1886, at 17, he studied at the Vienna Academy of Fine Arts, where both Gustav Klimt and Egon Schiele were to later study, and became close with Johann Strauss and his circle of friends. Not much else is known about his time at the Academy. In 1896 he married a step daughter of Johann Strauss and then moved to Munich in 1897.

In 1904, von Bayros gave his first exhibition in Munich, which was a great success. From 1904 until 1908, von Bayros traveled to Paris and Italy for his studies.

Erzählungen am Toilettentische von Choisy Le Conin, illustrated title-page and 15 erotic plates by Bayros, privately printed for subscribers, circa 1908.

In 1911 he created his most famous work, an erotic portfolio titled 'Erzahlungen vom Toilettentisch' ('Tales from the Dressing Table'). The illustrations in this portfolio caused such controversy, he was later arrested and exiled from Germany, returning to Vienna.

Typically, for an artist dealing with such imagery, von Bayros produced work under several pseudonyms, most notably Choisy Le Conin, and was hounded by authorities for much of his life for his “indecent” art. Yet it has been often pointed out that, unlike some other decadent or erotic art, von Bayros is keen to suggest the primal joy of sex, even while indulging an imagination that allows for the inclusion of such taboo or “exploitative” subjects as sadomasochism and bestiality.























Originally from Zagreb, Croatia, Bayros was constantly on the move: oft-expelled from European cities due to the sexual content of his work, he was forced to relocate again and again and start from scratch. During his lifetime he produced over 2000 works, and his most famous collection was a series of erotic images Tales from the Dressing Table.

MESSENGER: Δέκα χρόνια στο διάστημα. NASA’s MESSENGER Spacecraft: 10 Years in Space

Η αποστολή MESSENGER με αριθμούς. Ten years ago, on August 3, 2004, NASA’s MESSENGER (MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging) spacecraft blasted off from Cape Canaveral, Florida, for a risky mission that would take the small satellite dangerously close to Mercury’s surface, paving the way for an ambitious study of the planet closest to the Sun. Image Credit: NASA

Πριν από δέκα χρόνια, στις 3 Αυγούστου 2004, το διαστημικό όχημα της NASA MESSENGER (MErcury Surface, Space Environment) εκτοξεύθηκε από το ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα με σκοπό την εξερεύνηση του πλανήτη Ερμή.

A closeup view from the 50 meters per pixel strip of images MESSENGER took during it's flyover of Mercury's north polar region. Image Credit: NASA

Το MESSENGER διάνυσε 7,9 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα (ένα ταξίδι που περιλάμβανε 15 πτήσεις γύρω από τον Ήλιο, μια γύρω από τη Γη, δυο φορές γύρω από την Αφροδίτη και τρεις φορές γύρω από τον Ερμή, πριν μπει στην τελική του τροχιά, το 2011, γύρω από τον Ερμή.

Brett Denevi, of Johns Hopkins Applied Physics Lab, presenting findings of the NASA Mercury mission "Messenger" to the National Capital Astronomers at the University of Maryland. There is ice at the poles of Mercury in craters where the sun does not shine.

Με αφορμή την επέτειο των 10 χρόνων στο διάστημα η ομάδα του MESSENGER έδωσε στη δημοσιότητα το παρακάτω βίντεο που δείχνει την επιφάνεια του Ερμή μετά από μια κοντινή πτήση του διαστημικού οχήματος:

NASA's MESSENGER spacecraft captured this video during a flyover of Mercury's north pole on June 8, 2014. The image frames were taken once per second while MESSENGER was at altitudes ranging from 115 to 165 kilometers, traveling at a speed of 3.7 kilometers per second relative to the surface. The movie is sped up by a factor of seven for ease of viewing. The images have resolutions ranging from 21 to 45 meters/pixel. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Το βίντεο λήφθηκε από το MESSENGER κατά τη διαδρομή που φαίνεται στην εικόνα – πάνω από περιοχή του βόρειου πόλου του Ερμή. MESSENGER captured the images in the flyover movie during this flight path over Mercury's north polar region. Image Credit: NASA

Έκθεση για την καθημερινότητα των νέων στην αρχαία Μακεδονία. Ancient Macedonian exhibition sheds light on the life of ancient Greeks

Sarcophagus with the Calydonian hunt, representing the hero Meleager and the goddess Artemis. Proconnesian marble, Roman artwork. The everyday lives of young people in Macedonia, Ancient Greece, from the Archaic to the Roman period, will be the subject of the periodic cultural exhibit titled: “Youth with excellent health… Aspects of the life of young people in ancient Macedonia”, presented at the Museum of the Ancient Agora of Thessaloniki. The exhibition is organized on the occasion of the proclamation of Thessaloniki as European Youth Capital for 2014 and will be taking place between September 6 and November 6.

Η καθημερινή ζωή των νέων στη Μακεδονία από τα αρχαϊκά μέχρι τα ρωμαϊκά χρόνια θα αποτελέσει θέμα περιοδικής έκθεσης με τίτλο «Νέος και με υγείαν αρίστην… Όψεις της ζωής των νέων στην αρχαία Μακεδονία», που θα παρουσιαστεί στο Μουσείο της Αρχαίας Αγοράς Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση διοργανώνεται με την ευκαιρία της ανακήρυξης της Θεσσαλονίκης ως Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας για το 2014 και θα παρουσιαστεί από τις 6 Σεπτεμβρίου ως τις 6 Νοεμβρίου 2014.

Οι ενότητες της έκθεσης

Μαρμάρινο άγαλμα του Διονύσου. Θεσσαλονίκη, 2ος αι. μ.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού). The everyday life of the young will be revived in the eyes of visitors through eight thematic sections. The introductory section, in which the cultural environment of Hellenistic and Roman Macedonia will be described. Then themes regarding “Ancient beauty and youth”, “Education and sports”, and the journey from adolescence to maturity and the new roles to be undertaken by young people as adults. Also information will be given about the time of leisure and entertainment of youngsters, attire and grooming, sports matches and love in their lives. The exhibition will present a total of 140 piece of art from the Archaeological Museum of Thessaloniki, Kilkis and Polygyrou and from the warehouse of the XVI Prehistoric and Classical Antiquities prefecture.

Η καθημερινότητα των νέων θα αναβιώσει στα μάτια των επισκεπτών μέσα από οκτώ θεματικές ενότητες. Η πρώτη, εισαγωγική ενότητα, θα περιγράφει το πολιτιστικό περιβάλλον της ελληνιστικής και ρωμαϊκής Μακεδονίας. Στη συνέχεια θα αναπτύσσονται θέματα σχετικά με το «Αρχαίο κάλλος και νεότητα», την «Εκπαίδευση και αθλητική αγωγή», καθώς και τη διαδρομή από την εφηβεία στην ωριμότητα και τους νέους ρόλους που καλούνται να αναλάβουν οι νέοι ως ενήλικες.

Επίσης, θα δίνονται πληροφορίες για τον ελεύθερο χρόνο και τη διασκέδαση των νέων, την ενδυμασία και τον καλλωπισμό τους, τους αθλητικούς αγώνες και τη θέση του έρωτα στη ζωή τους.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν συνολικά 140 έργα από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης, Κιλκίς και Πολυγύρου και από τις αποθήκες της ΙΣΤ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Κεφαλή του μυθικού ήρωα Μελεάγρου. Το κεφάλι σώθηκε σε καλή κατάσταση μαζί με το μεγαλύτερο μέρος του λαιμού. Το γλυπτό είναι εξαιρετικής καλλιτεχνικής αξίας και έχει δεχθεί πολύ καλή επεξεργασία και επιμελημένη λείανση. Προέρχεται από άγαλμα μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους και αποδίδει σφριγηλό, καλλίκομο και γαλήνιο νέο άνδρα, με όμορφο ωοειδές πρόσωπο, ευρύ μέτωπο, αμυγδαλωτά μάτια με καλοσχηματισμένα βλέφαρα και τοξωτά φρύδια, ίσια μύτη, μισάνοιχτο στόμα και μικρό προεξέχον πηγούνι.Το κεφάλι ανήκε σε άγαλμα που απεικόνιζε τον μυθικό ήρωα Μελέαγρο, σύμφωνα με τον τύπο που, κατά πολλούς μελετητές, δημιούργησε ο Σκόπας, ο μεγάλος Έλληνας γλύπτης του 4ου αι. Αρχαία Καλίνδοια, οικοδομικό συγκρότημα Σεβαστείου. Ρωμαϊκή περίοδος. Από τέλη 1ου αι.μ.Χ. έως αρχές 2 ου αι. μ.Χ.

Μεταξύ άλλων θα εκτεθούν μαρμάρινο άγαλμα του Διονύσου του α’ μισού του 2ου αιώνα μ.Χ. από τη Θεσσαλονίκη, μαρμάρινη κεφαλή του Μελεάγρου από τα αρχαία Καλίνδοια, που αποτελεί ρωμαϊκό αντίγραφο κλασικού έργου και χρονολογείται στα τέλη του 1ου- αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ., πήλινο μελανοδοχείο από τη Νέα Ποτίδαια του 2ου αιώνα π.Χ. και οστέινη γραφίδα των ρωμαϊκών χρόνων από τη Θεσσαλονίκη.

Το μουσείο της Ρωμαϊκής Αγοράς Θεσσαλονίκης φιλοξενείται στο σύγχρονο υπόγειο κτήριο που κατασκευάστηκε ειδικά για τον σκοπό αυτό στο δυτικό τμήμα του αρχαιολογικού χώρου. Το κτήριο οργανώνεται σε τρεις βασικές αρχιτεκτονικές ενότητες: τον προθάλαμο - χώρο εισόδου, την κεντρική αίθουσα με τους δύο πλευρικούς διαδρόμους και την αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Η είσοδος των επισκεπτών πραγματοποιείται από την Κρυπτή Στοά, ενώ η έξοδος από το κλιμακοστάσιο που οδηγεί στο βορειοδυτικό τμήμα της πλατείας του αρχαιολογικού χώρου. Museum of the Ancient Roman Market is a “secret” museum dedicated to the history of Thessaloniki.  It is a subsidiary of the Archaeological Museum of Thessaloniki and is housed in a hard to find building inside the Ancient Roman Market in Aristotelous Square.

Την ομόφωνη έγκρισή του για τη διοργάνωση της έκθεσης έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.