Το ιστολόγιο "Τέχνης Σύμπαν και Φιλολογία" είναι ένας διαδικτυακός τόπος που αφιερώνεται στην προώθηση και ανάδειξη της τέχνης, της επιστήμης και της φιλολογίας. Ο συντάκτης του ιστολογίου, Κωνσταντίνος Βακουφτσής, μοιράζεται με τους αναγνώστες του τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του και την αγάπη του για τον πολιτισμό, το σύμπαν και τη λογοτεχνία.
Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.
Πείραμα
στον Διαστημικό Σταθμό δείχνει πως ο Άρης δεν είναι «αφιλόξενος» στη μικροβιακή
ζωή. Scientists have gathered tiny fungi that take shelter in Antarctic rocks
and sent them to the International Space Station. After 18 months on board in
conditions similar to those on Mars, more than 60 percent of their cells
remained intact, with stable DNA. The results provide new information for the
search for life on the red planet. Lichens from the Sierra de Gredos (Spain)
and the Alps (Austria) also traveled into space for the same experiment. An
astronaut fixes the EXPOSE-E platform onto the International Space Station.
Credit: ESA
Όπως
στη Γη υπάρχουν μικροοργανισμοί που έχουν προσαρμοστεί σε εξαιρετικά ακραία
περιβάλλοντα, έτσι θα μπορούσαν να έχουν αναπτυχθεί και στον Άρη είδη
μικροβιακής ζωής, τα οποία θα κατάφερναν να επιβιώσουν στις αντίξοες συνθήκες
που επικρατούν στον Κόκκινο Πλανήτη.
Αυτό
αποδεικνύει πείραμα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, στο πλαίσιο του οποίου μια
ομάδα Ευρωπαίων επιστημόνων έστειλε μύκητες από την Ανταρκτική, για να ζήσουν
σε συνθήκες που προσομοίωναν το αρειανό περιβάλλον. Μια δοκιμή μου έδειξε πως,
ακόμη και μετά από 18 μήνες παραμονής στον Σταθμό, το 60% των μικροοργανισμών
είχαν επιβιώσει, χωρίς αλλοιώσεις στο γενετικό τους υλικό.
Οι
μύκητες προήλθαν από τη περιοχή Βικτόρια στην Ανταρκτική, η οποία θεωρείται πως
παραπέμπει όσο καμία άλλη στον Άρη, αφού χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά χαμηλή
θερμοκρασία και υγρασία, όπως και ισχυρούς ανέμους. Επομένως, οι μόνοι κάτοικοί
της είναι ορισμένοι «σκληροτράχηλοι» μύκητες και λειχήνες.
Section of rock
coloniszed by cryptoendolithic microorganisms and the Cryomyces fungi in quartz
crystals under an electron microscope. Credit: S. Onofri et al.
Από
αυτούς τους μικροοργανισμούς, οι ερευνητές επέλεξαν να στείλουν στον Διαστημικό
Σταθμό δύο είδη από μύκητες, τους Cryomycesantarcticus και Cryomycesminteri. Τα δείγματα στάλθηκαν ταξίδεψαν με το
διαστημικό λεωφορείο Atlantis
και τοποθετήθηκαν στο εξωτερικό του τμήματος Columbus του Σταθμού.
Εκεί,
τα μισά μικρόβια εκτέθηκαν σε συνθήκες που παραπέμπουν στον Άρη, δηλαδή σε
πίεση 0,01 ατμόσφαιρες και σε «ατμόσφαιρα» με περιεκτικότητα 95% σε διοξείδιο
του άνθρακα. Επίσης, μέσω οπτικών ινών «βομβαρδίζονταν» με υπεριώδη
ακτινοβολία, όπως θα συνέβαινε αν βρίσκονταν στον Κόκκινο Πλανήτη.
«Το
πιο σημαντικό συμπέρασμα είναι πως επιβίωσε το 60%, κάτι που μας βοηθά να
εκτιμήσουμε την πιθανότητα μικροοργανισμοί να επιβιώσουν και να παραμείνουν
σταθεροί για μεγάλο χρονικό διάστημα στον Άρη», σημειώνει η Ρόζα ντε λα Τόρε
Νέτζελ, από το Εθνικό Ινστιτούτο Αεροδιαστημικών Τεχνολογιών (ΙΝΤΑ) στην
Ισπανία και μέλος της επιστημονικής ομάδας επιβίωσης και μακροχρόνιας
σταθερότητας.
The EXPOSE-E
platform, where Antarctic fungi and lichens are placed, and members of the team
before sending it to the International Space Station. Credit: S. Onofri et al.
Το
πείραμα αποτέλεσε μέρος της μελέτης LIFE (LichensandFungiExperiments), η οποία έχει σκοπό την εξέταση των
συνεπειών που έχει σε μικροοργανισμούς η μακροχρόνια παραμονή στο διάστημα. Στο
πλαίσιο της LIFE,
επιστήμονες με επικεφαλής το πανεπιστήμιο της Τοσκάνης στην Ιταλία μελέτησαν
δύο είδη λειχήνων, τα οποία και πάλι προήλθαν από ακραία ορεινά περιβάλλοντα
στη Γη.
Τα
είδη στάλθηκαν στον Σταθμό μαζί με τους μύκητες, ενώ το 50% των δειγμάτων
εκτέθηκαν απλώς στις συνθήκες που επικρατούν στο διάστημα και τα υπόλοιπα
υποβλήθηκαν σε συνθήκες που προσομοίαζαν αυτές στον Άρη. Έπειτα από 18 μήνες,
οι ερευνητές διαπίστωσαν πως τα συγκεκριμένα δείγματα είχε αναπτύξει διπλάσιο
ρυθμό μεταβολισμού συγκριτικά με τις υπόλοιπες λειχήνες.
Φράκταλ
στο μυαλό του Τζέιμς Τζόις. Researchers at Poland’s Institute of Nuclear Physics
found complex ‘fractal’ patterning of sentences in literature, particularly in
James Joyce’s Finnegans Wake, which
resemble ‘ideal’ maths seen in nature. Capturing scientists’ imaginations ...
James Joyce in Paris in 1937. Photograph: Josef Breitenbach/PA
Οι
δεσμοί των μαθηματικών με τη λογοτεχνία δεν περιορίζονται μόνο στη θεματολογία
αρκετών λογοτεχνικών έργων, αλλά μοιάζουν να είναι αρκετά βαθύτεροι. Σύμφωνα με
τη μελέτη που ολοκλήρωσαν πρόσφατα ερευνητές στο Ινστιτούτο Πυρηνικής Φυσικής
της Πολωνίας, οι φράσεις ορισμένων σημαντικών λογοτεχνικών έργων συνθέτουν
περίπλοκους μορφοκλασματικούς σχηματισμούς (fractal). Το έργο που ξεχωρίζει σε
αυτή τη στατιστική ανάλυση, δεν είναι άλλο από το Finnegans Wake («Η αγρύπνια των Φίννεγκαν») του
Τζέιμς Τζόις. Στο περιεχόμενό του, στον τρόπο ανάπτυξης των προτάσεων του
κειμένου, οι ερευνητές αναγνωρίζουν σχηματισμούς που μοιάζουν με τα ιδεατά
μαθηματικά που μπορεί να εντοπίσει κάποιος σε σχηματισμούς της φύσης. Γεγονός για
το οποίο δεν είναι ακόμα βέβαιοι ότι αποκαλύπτει κάποιες βαθύτερες ποιότητες
της συνείδησης, η απλώς τη φαντασία των συγγραφέων.
Ο
Τζέιμς Τζόις με την εκδότρια του «Οδυσσέα»
Σίλβια Μπιτς, ιδιοκτήτρια του θρυλικού βιβλιοπωλείου του Παρισιού «Shakespeare
and Company».
Το
βιβλίο του Τζόις, ένα υβριδικό, παιγνιώδες, αινιγματικό, αταξινόμητο έργο, έχει
δεχτεί ποικίλους χαρακτηρισμούς. Το έχουν αποκαλέσει μελέτημα θεολογίας και
φιλοσοφίας, κοινωνιολογικό δοκίμιο, ανθρωπολογική πραγματεία και πολλά άλλα.
Κανένας, όμως, χαρακτηρισμός δεν μπορεί να το περιγράψει. Η πολυσημία του
ενισχύεται από τη δομή και το ύφος του, που ισορροπεί στο μεταίχμιο
πραγματικότητας και ονείρου, παραληρήματος και γόνιμων ιδεών. Η σύνθετη δομή
και, κυρίως, η γλώσσα του (περίπλοκες, πολυσύνθετες λέξεις και έννοιες),
δυσκολεύουν περισσότερο την κατανόησή του. Βασικό πρόσωπο της ιστορίας είναι ο
Τομ Φίννεγκαν, ήρωας ενός ιρλανδέζικου τραγουδιού, ο οποίος στην προσπάθειά του
να ανέβει μεθυσμένος μια σκάλα κατακρημνίζεται και πεθαίνει. Οι συγγενείς και οι
φίλοι του, για να τον τιμήσουν, τον ξαγρυπνούν βάζοντας στο νεκροκρέβατό του
μπουκάλια ουίσκι.
Η
μαθηματική διάσταση δεν εντοπίστηκε μόνο το βιβλίο του Τζόις. Στην ίδια έρευνα
εξετάστηκαν περισσότερα από 100 λογοτεχνικά έργα, ανάμεσα στα οποία και εκείνα
των: Σαίξπηρ, Ντίκενς, Αλέξανδρου Δουμά, Τόμας Μαν, Ουμπέρτο Έκο, Σάμιουελ
Μπέκετ κ.α.
Multifractal
analysis of Finnegans Wake by James Joyce: the graph shape is virtually
indistinguishable from the results for purely mathematical multifractals. The
horizontal axis represents the degree of singularity, while the vertical axis
shows the spectrum of singularity. Photograph:
IFJ PAN
Εξετάζοντας
το μήκος των προτάσεων και τον τρόπο που αυτές μεταβάλλονται στα λογοτεχνικά
κείμενα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των κειμένων
που μελέτησαν, οι συσχετισμοί στις παραλλαγές του μήκους των προτάσεων
διέπονται από τη δυναμική μιας αλληλουχίας – πράγμα που σημαίνει ότι η δομή
τους είναι ένα φράκταλ: το μαθηματικό αντικείμενο, δηλαδή, του οποίου κάθε
μέρος όταν μεγεθυνθεί αποκτά δομή με μερική ή ολική επανάληψη του αρχικού
αντικειμένου. Χαρακτηριστικό των φράκταλ είναι η λεγόμενη αυτό-ομοιότητα
(self-similarity) σε κάποια μέρη τους, η οποία εμφανίζεται σε διαφορετικά
επίπεδα μεγέθυνσης. Τα φράκταλ χρησιμοποιούνται στην επιστήμη για τη μοντελοποίηση
των δομών που περιέχουν επαναλαμβανόμενα μοτίβα, όπως είναι νιφάδες του χιονιού
και οι γαλαξίες.
Sequences of
sentence lengths (as measured by number of words) in four books, representative
of various degrees of cascading character. Photograph: IFJ PAN
Το
φαινόμενο της αυτό-ομοιότητας εντοπίστηκε, σε διαφορετική συχνότητα, στην
οργάνωση όλων των κειμένων που εξετάστηκαν. Ορισμένα έργα, όμως, ήταν περισσότερο
σύνθετα από μαθηματικής άποψης, και το περιεχόμενό τους είναι συγκρίσιμο με
δομές πολυμορφοκλασματικές ή με τα φράκταλ των φράκταλ. Το έργο του Τζόις
ανήκει σε αυτά. Δεν είναι τυχαίο που ο Ιρλανδός συγγραφέας αποκαλούσε τον εαυτό
του υπέρτατο μηχανικό και έλεγε ότι έγραψε την Αγρύπνια των Φίννεγκαν για να
κρατήσει τους κριτικούς απασχολημένους για 300 χρόνια. Σε μία από τις
συζητήσεις του για το βιβλίο, έλεγε: «Είμαι
πραγματικά ένας από τους σπουδαιότερους μηχανικούς, αν όχι ο σπουδαιότερος στον
κόσμο, εκτός από μουσικός, φιλόσοφος κι ένα σωρό άλλα πράγματα. Όλες οι μηχανές
που γνωρίζω είναι λάθος. Απλότητα. Φτιάχνω μια μηχανή με έναν μόνο τροχό…»
Η
μηχανή που επινόησε ο Τζόις με την Αγρύπνια των Φίννεγκαν είναι θαυμαστή,
πρωτόγνωρη και επιτελεί πολλούς φιλόδοξους στόχους. Αν και από μαθηματικής
άποψης είναι, μάλλον, ελαττωματική. Σύμφωνα με τη μελέτη, η μορφοκλασματικότητα
ενός λογοτεχνικού κειμένου, από πρακτικής άποψης, δεν θα είναι ποτέ τόσο τέλεια
όσο είναι στον κόσμο των μαθηματικών, αφού ένα μαθηματικό φράκταλ μπορεί να
μεγεθυνθεί στο άπειρο, ενώ ο αριθμός των προτάσεων ενός βιβλίου είναι
πεπερασμένος.
There’s been a lot
of chatter recently suggesting that physicists may have finally found gravitational waves. It
would prove to be an incredibly important discovery—but if
you’re still not quite sure why, this explanation is probably the most
straightforward one you’ll find. Jorge Cham of PhD Comics decided to
take a stab at explaining what gravitational waves are and why finding them in
the wild would be so important. He’s done a great job. If video doesn’t do it
for you, you can also read a comic strip version over on PhD Comics.
Πριναπό 20 μέρεςκυκλοφόρησανφήμεςότιτοLIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave
Observatory) ανίχνευσεβαρυτικάκύματα. Αν οι φήμες επαληθευτούν, τότε όλος ο
κόσμος θα θέλει να μάθει τι είναι τα βαρυτικά κύματα.
Έτσι,
το phdcomics.com μας παρουσιάζει τα βαρυτικά κύματα με τον απλούστερο δυνατό
τρόπο:
Have Gravitational
Waves finally been detected by LIGO? Physicists Umberto Cannella and Daniel
Whiteson explain what they are and why they'll cause a big ripple in our
understanding of the Universe.
Εδώ
και χρόνια υπάρχει στην Αγγλία ένα σχολείο… όπου η επιτυχία δεν είναι οι
μεγάλοι βαθμοί, όπου αν θέλεις μπορείς να μην πας για μάθημα και να παίζεις όλη
μέρα, όπου οι μαθητές έχουν ακριβώς ίσα δικαιώματα με τους καθηγητές. Summerhill,
το σχολείο που ονειρεύεσαι υπάρχει! When it opened 90 years ago, lessons were
optional and the children made the rules. A radical alternative to conventional
education – or anarchy? 'Our progressive, controversial alma mater': Summerhill
school in Suffolk. Photograph:
EdThompson
Το
σχολείο ιδρύθηκε το 1921 από τον A.S. Neil. Ο Α. S. Neill γεννήθηκε στη Σκωτία
το 1883. Ο πατέρας του ήταν γυμνασιάρχης. Σπούδασε Φιλολογία στο Εδιμβούργο. Το
1921 ιδρύει σε ένα προάστιο της Δρέσδης το Neue Schule (Νέο Σχολείο), το οποίο
θα μεταφερθεί σύντομα στην Αυστρία και από το 1927 στην περιοχή Leiston της
κομητείας του Suffolk της Αγγλίας.
Το
Σάμερχιλ, όπως είναι η ονομασία του από τότε, απορρίπτει τα παραδοσιακά
εκπαιδευτικά πρότυπα ως αυταρχικά. Δίνει προτεραιότητα στη συναισθηματική
ανάπτυξη του παιδιού σε σχέση με την ακαδημαϊκή πρόοδο. Αντιμετωπίζει τους
μαθητές οι περισσότεροι από τους οποίους είναι οικότροφοι ως πρόσωπα ικανά
να εξουσιάζουν τη ζωή τους, χωρίς να καταπιέζονται από τους ενηλίκους. Έτσι,
δεν στέλνονται έλεγχοι προόδου στους γονείς παρά μόνο αν ζητηθούν και υπό την
προϋπόθεση να συμφωνούν οι μαθητές. Κατά τη διάρκεια της ημέρας τα παιδιά
μπορούν να πάνε στα μαθήματα ή να παίξουν τένις, να κολυμπήσουν στην πισίνα
κτλ. Ωστόσο υπάρχουν κανόνες και περιορισμοί. Για παράδειγμα, εν ώρα μαθήματος
δεν επιτρέπεται να βλέπουν τηλεόραση. Επίσης υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες για
ύπνο. Όποιος τις παραβιάζει «τιμωρείται» με μισή ώρα κοινωφελούς εργασίας.
Αποφάσεις για τα κοινά θέματα λαμβάνονται σε μια εβδομαδιαία συνάντηση. Σε αυτή
μετέχουν έχοντας δικαίωμα ψήφου όλοι οι μαθητές και οι δάσκαλοι. Σε αυτήν
ψηφίζονται όλοι οι «νόμοι» που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου εκτός από
ορισμένα ζητήματα, όπως είναι η πρόσληψη και η απόλυση των καθηγητών. Συνήθως
προεδρεύει κάποιο από τα μεγαλύτερα παιδιά.
Οι
σχέσεις του Summerhill με την βρετανική κυβέρνηση δεν είναι οι καλύτερες. Έχει
επιθεωρηθεί περισσότερες φορές από οποιοδήποτε άλλο σχολείο στη χώρα. Το 1999,
μετά από μία μεγάλης έκτασης επιθεώρηση, ο υπουργός Παιδείας απείλησε το
σχολείο με κλείσιμο αν μέσα σε έξι μήνες δεν άλλαζε την τακτική των
προαιρετικών μαθημάτων. Το σχολείο κατέφυγε στη δικαιοσύνη. Τον Μάρτιο του
2000, μπροστά σε ένα ειδικό δικαστήριο και μετά από τέσσερις μέρες ακροάσεων,
όλοι οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης κατέρρευσαν. Το Summerhill κέρδισε το
δικαίωμα να επιθεωρείται με κριτήρια που σέβονται την φιλοσοφία του.
Το
Σάμερχιλ, που ίδρυσε ο Α.Σ. Νηλ και έχει σήμερα διευθύντρια την κόρη του Ζωή
Ρέντχεντ, είναι ένα προοδευτικό σχολείο ηλικίας ενενήντα χρόνων, που διοικείται
δημοκρατικά με τους μαθητές του να έχουν ισότιμο λόγο στους κανονισμούς
λειτουργίας του. Όμως, ο Οργανισμός Πιστοποίησης Σχολικών Ιδρυμάτων (OFSTED),
μέσω των επιθεωρητών του, αποφασίζει να κλείσει το σχολείο καθότι θεωρεί ότι
δεν παρέχει επαρκή εκπαίδευση στους μαθητές του. Η υπόθεση οδηγείται στο
δικαστήριο, όπου το σχολείο συγκρούεται μετωπικά σε μια μάχη επιβίωσης με την
Βρεταννική Κυβέρνηση. Η ταινία είναι του Jon East, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα
και έχει βραβευθεί με δύο βραβεία BAFTA.
Οι
αρχές πάνω στις οποίες είναι οικοδομημένο το σχολείο Summerhill
«Προτιμώ ένα σχολείο να βγάζει ευτυχισμένους
οδοκαθαριστές, παρά νευρωτικούς επιστήμονες» - A.S. Neill
Ο
ιδρυτής τουSummerhill είναι ο Αλεξάντερ
Σάδερλαντ Νηλ(1883-1973), ο οποίος γεννήθηκε στο Forfar της Σκωτίας
το 1883 και ήταν γιός ενός δασκάλου. Στην ηλικία των εικοσιπέντε ετών ο Neill
πήρε το πτυχίο του από τη Σχολή Αγγλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου του
Εδιμβούργου και μετά δούλεψε ως διευθυντής ενός μικρού σχολείου. Εκεί έγραψε το
πρώτο του βιβλίο ΄A dominie’s Log’ και ξεκίνησε έτσι την
δημιουργική ζωή του πάνω στην ελευθερία των παιδιών.
Η
μεγάλη στιγμή για τον Neill ήταν όταν επισκέφτηκε το 1917 τη «Μικρή
Κοινοπολιτεία» που διεύθυνε ο ψυχίατρος Homer Lane, μια κοινότητα για
εγκληματίες εφήβους, και είδε την αυτοδιοίκηση στην πράξη. Ο Lane, ο οποίος
ήταν σταθερός υποστηρικτής της έμφυτης καλοσύνης των παιδιών, εξοικείωσε το
Neill με τη «Νέα Ψυχολογία» του Freud και αργότερα έγινε ψυχαναλυτής του. Μ’
αυτόν τον τρόπο εισήγαγε το Neill σε δυο στοιχεία που ήταν αναγκαία για την
ίδρυση του Summerhill: Τη συνέλευση της αυτοδιοίκησης, αλλά και τη σπουδαιότητα
της ισόρροπης συναισθηματικής ανάπτυξης του παιδιού σε σχέση με την ακαδημαϊκή
του ανάπτυξη.
A.S. Neill
(1883-1973): Scottish educator (pictured) and founder of Summerhill School - a
boarding establishment run as a democratic community; according to Neill's
philosophy, members are free to do as they please, so long as their actions do
not cause any harm to others - this extends to freedom for pupils to choose
whether or not they attend lessons.
Ο
Neill ήταν εκτός από οπαδός του Freud θαυμαστής και στενός φίλος του καινοτόμου
ψυχαναλυτή Wilhelm Reich (Άκου Ανθρωπάκο
κλπ). Μετά από παραμονή λίγων χρόνων στην Γερμανία και Αυστρία επιστρέφει στην
Αγγλία ιδρύοντας το Summerhill με σκοπό να γίνει το σχολείο κατάλληλο για τα
παιδιά – κι όχι τα παιδιά κατάλληλα για το σχολείο. Υπό τη διεύθυνση του Neill
συνέχισε να λειτουργεί το σχολείο αυτό μέχρι που ο ίδιος πέθανε το 1973.
Summerhill has a
sign that emphasises the value of play.
Ο
Neill θεώρησε ότι η ευτυχία του παιδιού ήταν η κυρίαρχη ιδέα στην ανατροφή του
και ότι αυτή η ευτυχία αυξάνεται από την αίσθηση της προσωπικής ελευθερίας του.
Θεώρησε ότι η στέρηση αυτής της αίσθησης της ελευθερίας κατά τη διάρκεια της
παιδικής ηλικίας και της επακόλουθης στεναχώριας που βιώνει το περιορισμένο
παιδί, ήταν υπεύθυνη για τις περισσότερες από τις ψυχολογικές αναταραχές όταν
ενηλικιώνεται. Αυτή η ιδέα ήταν αμφισβητούμενη τότε. Σήμερα έχει γίνει αποδεκτή
από τους περισσότερους παιδαγωγούς.
«Στο
Summerhill οι μαθητές
θα αγωνιζόντουσαν μέχρι θανάτου για το δικαίωμα να αυτοδιοικούνται. Κατά τη
γνώμη μου μία μαθητική συνέλευση έχει μεγαλύτερη αξία από τα μαθήματα μιας
ολόκληρης εβδομάδας» - Αλεξάντερ Σάδερλαντ Νηλ. A.S.
NeillinaSummerhillclassroom. The image is undated. (Associated
Press)
Ίδρυσε
το σχολείο Summerhill στη βάση ότι τα
παιδιά δεν πρέπει να αναγκαστούν για να παρευρεθούν στα μαθήματα. Επιπλέον με
τη νέα πολιτική συμμετοχής, το σχολείο είναι δημοκρατικό. Πραγματοποιούνταν
συνεδριάσεις για να καθορίσουν τους σχολικούς κανόνες, ενώ οι μαθητές είχαν ίσα
δικαιώματα ψήφου με το προσωπικό του σχολείου.
Οι
θεμελιώδεις αρχές στις οποίες είναι οικοδομημένο το σχολείο του Summerhill
είναι οι εξής:
Children
at Summerhill School.
1.
«Το παιδί είναι απ’ τη φύση του καλό», όπως συμφωνούσε και ο Rousseau.
2.
Ο στόχος της αγωγής – δηλαδή ο στόχος της ζωής –συνίσταται στην κατάκτηση της
χαράς και της ευτυχίας. Ευτυχισμένος για το Neill σημαίνει: Βρίσκω ενδιαφέροντα
στη ζωή.
3.
Με την αγωγή πρέπει ν’ αναπτυχθούν τόσο οι διανοητικές όσο και οι
συναισθηματικές δυνάμεις του παιδιού.
4.
Η αγωγή πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις ψυχικές ανάγκες και τις ικανότητες
του παιδιού.
5.
Επιβαλλόμενη η πειθαρχία προξενεί, όπως και η τιμωρία, φόβο και ο φόβος παράγει
εχθρότητα. Η επιβολή αυστηρής πειθαρχίας στο παιδί είναι επιζήμια και βλάπτει
την υγιή πνευματική του ανάπτυξη.
6.
Ελευθερία δε σημαίνει ασυδοσία. Ο Neill έθεσε εδώ τις βάσεις για αμοιβαίο
σεβασμό μεταξύ των ανθρώπων. Ο δάσκαλος δεν ασκεί καταναγκασμό στο παιδί. Όμως
ούτε το παιδί έχει το δικαίωμα ν’ ασκεί καταναγκασμό στο δάσκαλο.
7.
Ο δάσκαλος πρέπει να είναι πραγματικά ειλικρινής.
8.
Για να αναπτυχθεί το παιδί σε έναν υγιή και απόλυτα φυσιολογικό άνθρωπο,
πρέπει, σε κάποιο σημείο της ανάπτυξής του να σπάσει τους αρχικούς δεσμούς του
με την οικογένειά του και να ανεξαρτητοποιηθεί απόλυτα.
9.
Τα αισθήματα ενοχής έχουν ως κύρια λειτουργία τους να δένουν το παιδί στην
εξουσία και εμποδίζουν την ανάπτυξη μιας ανεξάρτητης προσωπικότητας.
10.
Στο Summerhill μπορεί να μην διδάσκονται τα παιδιά Θρησκευτικά, αλλά αυτό δεν
σημαίνει ότι δεν καλλιεργούνται οι ανθρωπιστικές αξίες στην πλατύτερη έννοια
του όρου.
11.
Δεν υπάρχουν προβληματικά παιδιά αλλά μόνο προβληματικοί γονείς και μια
προβληματική ανθρωπότητα.
12.
Η αγωγή πρέπει να προσαρμόζεται στις ψυχικές ανάγκες και τις ικανότητες των
παιδιών.
13.
Η ανάπτυξη των διανοητικών ικανοτήτων δεν αρκεί, πρέπει να αναπτυχθούν εξ ίσου
και οι συναισθηματικές δυνάμεις. Και ο στόχος της αγωγής, όπως και αυτός της
ζωής, δεν είναι άλλος από την κατάκτηση της χαράς και της ευτυχίας.
14.
Ένας ψυχικά ισορροπημένος άνθρωπος μπορεί να κτιστεί μέσα από την κατάκτηση της
χαράς και της ευτυχίας.
15.
Πρέπει δε το σχολείο να παρέχει επιλογές και ευκαιρίες, που να επιτρέπουν στα
παιδιά ν’ αναπτυχθούν με τους δικούς τους ρυθμούς και ν’ ακολουθούν τα
ενδιαφέροντά τους.
16.
Ομοίως, να δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να είναι ελεύθερα από κάθε επιβολή,
να επιδιώκουν τους δικούς τους σκοπούς και να χαίρονται την επίτευξή τους,
ελεύθερα απ’ την πίεση να προσαρμοστούν στα τεχνητά πρότυπα επιτυχίας που είναι
βασισμένα στις επικρατούσες θεωρίες για τη μάθηση και την ακαδημαϊκή επιτυχία.
17.
Το σχολείο πρέπει να τους επιτρέπει να αποκτούν εμπειρίες σε όλο το εύρος των
συναισθημάτων, ελεύθερα από τις κρίσεις και τις παρεμβάσεις των ενηλίκων. Η
ελευθερία να παίρνουν αποφάσεις πάντα ενέχει και πιθανότητες αρνητικής έκβασης.
Προφανώς αρνητικές συνέπειες, όπως η ανία, το άγχος, ο θυμός, η απογοήτευση και
η αποτυχία είναι αναγκαίο μέρος της ατομικής ανάπτυξης.
18.
Τέλος, να μπορούν τα παιδιά να ζουν σε μια κοινότητα που τα υποστηρίζει και που
είναι υπεύθυνα γι’ αυτήν, έχοντας την ελευθερία να είναι οι εαυτοί τους και τη
δύναμη να αλλάζουν τη ζωή τους μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες και
λειτουργίες.
Διαβάστε
τα βιβλία: «Ελευθερία – όχι αναρχία!, Θεωρία και πράξη της αντιαυταρχικής
εκπαίδευσης» (εκδόσεις Μπουκουμάνη) και το «Σάμερχιλ, το Ελεύθερο Σχολείο»
(εκδόσεις Καστανιώτης)
HNASA έδωσε στη δημοσιότητα ένα καταπληκτικό
βίντεο του πλανήτη νάνου. This simulated flight over Ceres emphasizes the most
prominent craters, as well as the mountain Ahuna Mons. The movie shows Ceres in
enhanced color, which helps to make visible subtle differences in the appearance
of surface materials. The movie was produced using images from Dawn's
high-altitude mapping orbit. During that phase of the mission, which lasted
from August to October 2015, the spacecraft orbited Ceres at an altitude of
about 900 miles (1,450 kilometers). Image credit:
NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA
Τον
περασμένο Μάρτιο μετά από ένα πολυετές ταξίδι στο ηλιακό μας σύστημα το σκάφος Dawn έφτασε στον ανεξερεύνητο πλανήτη νάνο Δήμητρα.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο σώμα της Ζώνης των Αστεροειδών που εκτείνεται
ανάμεσα στις τροχιές του Άρη και του Δία.
NASA just released
an enthralling animation showing landmarks on the surface of the dwarf planet
Ceres based on images taken by the Dawn spacecraft. According to the space
agency, "The movie shows Ceres in enhanced color, which helps to highlight
subtle differences in the appearance of surface materials. Scientists believe
areas with shades of blue contain younger, fresher material, including flows,
pits and cracks. The animated flight over Ceres emphasizes the most prominent
craters, such as Occator, and the tall, conical mountain Ahuna Mons. Features
on Ceres are named for earthly agricultural spirits, deities and
festivals." In the film, Occator crater strikes a massive pose, appearing
to engulf a great deal of the surface; its insides appearing as a splotchy
swirl of blue and white. The images were gathered by Dawn while orbiting Ceres,
which is the largest object in the asteroid belt that stretches from Mars to
Jupiter. Dawn is the first mission to visit the dwarf planet and entered its
orbit in March 2015.
Όπως
διαπιστώθηκε η Δήμητρα έχει πολύ ενδιαφέρουσα γεωλογία. Οι τεχνικοί της NASA συγκέντρωσαν και επεξεργάστηκαν όλες τις
εικόνες που έχει στείλει το Dawn
δημιουργώντας ένα καταπληκτικό βίντεο στο οποίο ο θεατής κυριολεκτικά ταξιδεύει
πάνω από την επιφάνεια του πλανήτη νάνου.
Οι
κηλίδες
Όταν
πλησίασε το «Dawn»
στη Δήμητρα εντόπισε δύο ασυνήθιστα λαμπερές κηλίδες μέσα στη λεκάνη ενός
κρατήρα διαμέτρου 98 χλμ. Ο κρατήρας ονομάστηκε Occator. Η φύση αυτών των κηλίδων παραμένει
αδιευκρίνιστη, ωστόσο οι ερευνητές εικάζουν ότι πρόκειται για πάγο ή άλατα που
ήρθαν στην επιφάνεια λόγω κάποιας πρόσκρουσης. Άλλοι επιστήμονες εικάζουν ότι
πιθανώς πρόκειται για ένα ηφαίστειο που αντί για πυρακτωμένα υλικά εκτοξεύει
νερό. Πριν από λίγους μήνες διαπιστώθηκε ότι στον κρατήρα σχηματίζεται τακτικά
ομίχλη η παρουσία της οποίας σύμφωνα με τους ειδικούς ενισχύει το σενάριο της
παρουσίας πάγου σε αυτόν.
This image from
NASA's Dawn spacecraft shows Kupalo Crater, one of the youngest craters on
Ceres. Image Credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA
Το
Dawn έστειλε νέες
εικόνες από ένα ακόμη κρατήρα της Δήμητρας, τον Kupalo, που οι επιστήμονες εκτιμούν ότι είναι από
τους νεότερους που έχουν δημιουργηθεί στον πλανήτη. Όπως φαίνεται στις πλαγιές
του κρατήρα υπάρχουν αποθέσεις ενός λαμπερού υλικού παρόμοιου με αυτό στον
κρατήρα Occator. Οι πρώτες
εκτιμήσεις των ειδικών είναι ότι το υλικό στον κρατήρα Kupalo είναι άλατα και πιθανότατα είναι το ίδιο
υλικό που υπάρχει και στον κρατήρα Occator.
Καλλιτεχνική
απεικόνιση του Genyornis
του πτηνού που ο άνθρωπος έκλεβε και έτρωγε τα αβγά του. The
first direct evidence that humans played a substantial role in the extinction
of the huge, wondrous beasts inhabiting Australia some 50,000 years ago -- in
this case a 500-pound bird -- has been discovered research team. An
illustration of a giant flightless bird known as Genyornis newtoni, surprised on her nest by a 1 ton, predatory
lizard named Megalania prisca in Australia roughly 50,000 thousand years ago. Credit:
Illustration by Peter Trusler, Monash University
Η
μυστηριώδης εξαφάνιση ενός αρχαίου πτηνού της Αυστραλίας βρίσκει την λύση του
και δυστυχώς υπεύθυνος είναι όπως φαίνεται ο άνθρωπος. Το ενδιαφέρον είναι ότι
το πτηνό δεν εξαφανίσθηκε επειδή το κυνήγησε ανηλεώς ο άνθρωπος αλλά επειδή δεν
του επέτρεψε να αναπαραχθεί!
Το
πτηνό
Genyornis newtoni was a gigantic flightless bird with tasty melon-sized
eggs.
Είναι
γνωστό ότι στην Αυστραλία υπήρχαν πολλά είδη ζώων με ξεχωριστά χαρακτηριστικά
που δεν υπήρχαν σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Πολλά εξ αυτών εξαφανίστηκαν
πριν την έλευση του ανθρώπου στην ήπειρο και ορισμένα μετά από αυτήν. Ένα από
αυτά τα είδη ήταν ένα μεγάλο πτηνό που δεν μπορούσε να πετάξει. Ονομάστηκε Genyornisnewtoni,
το ύψος του έφτανε τα τρία μέτρα και ήταν είδος συγγενές με τις πάπιες, τις
χήνες και τους κύκνους. Έχει διαπιστωθεί ότι το πτηνό αυτό εξαφανίστηκε πριν
από περίπου 50-55 χιλιάδες χωρίς μέχρι σήμερα να έχει εντοπισθεί η αιτία.
Τα
αβγά
Fragments of
eggshells laid by a 500-pound flightless bird known as Genyornis roughly 50,000
years ago, shown here in sand dune blowout in the Australian outback, provide
evidence that humans were collecting and cooking them 50,000 years ago. Photo
Courtesy University of Colorado
Ομάδα
ερευνητών με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Κολοράντο στις ΗΠΑ
ανέλυσαν απολιθώματα αβγών του Genyornis
και σε συνδυασμό με άλλα ευρήματα κατέληξαν σε ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα. Οι
πρώτοι άνθρωποι έφθασαν στην Αυστραλία την ίδια ακριβώς περίοδο που σημειώνεται
η εξαφάνιση του πτηνού. Όμως μέχρι τώρα δεν είχαν εντοπιστεί ίχνη εξόντωσης του
από τον άνθρωπο. Όμως η νέα μελέτη αναφέρει ότι οι άνθρωποι μπορεί να μην
εξόντωναν τα πτηνά τρέφονταν όμως με τα αβγά του αφού η ανάλυση των
απολιθωμάτων αποκάλυψε ότι ήταν… μαγειρεμένα.
Analysis of burnt
eggshell fragments indicates that ancient humans were cooking the bird's eggs,
rather than them being wiped out by wildfires.
Το
Genyornis παρήγαγε
μεγάλα αβγά το βάρος των οποίων έφτανε το 1.5 κιλά. Ήταν λοιπόν μια εξαιρετική
πηγή διατροφής για τους πρώτους κατοίκους αφού η απόκτηση του ήταν απλή και
χωρίς ιδιαίτερους κινδύνους. Οι πρώτοι κάτοικοι δεν χρειαζόταν να
ταλαιπωρούνται κυνηγώντας τα πτηνά αλλά απλά παραμόνευαν τις φωλιές τους και
άρπαζαν τα αυγά τους. Σύμφωνα με τους ερευνητές οι πρώτοι κάτοικοι της
Αυστραλίας έψηναν σε φωτιά τα αβγά στη συνέχεια έσπαγαν τα τσόφλια και έτρωγαν
το περιεχόμενο τους.
Serial Killers;
University of
Colorado Professor Gifford Miller, shown here collecting eggshells of an
extinct flightless bird, led a new study showing the first definitive evidence
of human predation on Australian megafauna 50,000 years ago. Photo courtesy
University of Colorado
Η
μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «NatureCommunications» και αν τελικά επιβεβαιωθεί το Genyornis θα ενισχύσει την άποψη ότι η εξαφάνιση
μεγάλου μέρους της Αυστραλιανής πανίδας συνδέεται άμεσα με τον άνθρωπο. Στην
Αυστραλία είχε αναπτυχθεί μια μοναδική πανίδα που αποτελούνταν από εντυπωσιακά
σε μέγεθος και χαρακτηριστικά είδη. Ανάμεσα σε αυτά ήταν σαύρες μήκους 7.5
μέτρων, σαρκοφάγα μαρσιποφόρα με μέγεθος παρόμοιο με αυτό των ρινόκερων,
γιγάντια καγκουρό κ.α.
Έχει
διαπιστωθεί ότι το 85% αυτής της πανίδας εξαφανίσθηκε μετά την έλευση του
ανθρώπου στην ήπειρο. Κάποιοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η παρουσία και δράση
του ανθρώπου οδήγησε στην εξαφάνιση όλων αυτών των ειδών ενώ κάποιοι κάνουν
λόγο για κλιματικές αλλαγές που συνέβησαν την επίμαχη χρονική περίοδο.
Κλιματικές αλλαγές στις οποίες δεν μπόρεσαν να προσαρμοστούν τα περισσότερα
είδη της ηπείρου με αποτέλεσμα να εξαφανιστούν.
Πηγή:
Gifford Miller, John Magee, Mike Smith, Nigel Spooner, Alexander Baynes, Scott
Lehman, Marilyn Fogel, Harvey Johnston, Doug Williams, Peter Clark, Christopher
Florian, Richard Holst, Stephen DeVogel. Human predation contributed to the
extinction of the Australian megafaunal bird Genyornis newtoni ∼47ka. Nature Communications, 2016; 7: 10496 DOI:10.1038/ncomms10496
Η
φωτογραφία αποτελεί σύνθεση διαφόρων εικόνων του νέφους Σμιθ που κατέγραψε το
τηλεσκόπιο GBT
και σε αυτό απεικονίζεται το νέφος ενώ κινείται προς την περιοχή του γαλαξία
μας στην οποία βρίσκεται ο αστερισμός του Αετού. This composite
image shows the size and location of the Smith Cloud on the sky. The cloud
appears in false-color, radio wavelengths as observed by the Robert C. Byrd Green
Bank Telescope in West Virginia. The visible-light image of the background star
field shows the cloud's location in the direction of the summer constellation
Aquila. The cloud is 15 degrees across in angular size — the width of an
outstretched hand at arm's length. The apparent size of the full moon is added
for comparison. Illustration Credit: NASA, ESA, and Z. Levay (STScI)
Ένα
γιγάντιο νέφος βρίσκεται σε τροχιά σύγκρουσης με τον γαλαξία μας. Η σύγκρουση
αναμένεται να προκαλέσει τη γέννηση εκατομμυρίων νέων άστρων. Η NASA έδωσε στη
δημοσιότητα καινούργια στοιχεία και εικόνες του νέφους από τις τελευταίες
παρατηρήσεις που έγιναν σε αυτό με επίγεια και διαστημικά τηλεσκόπια. Οι
επιστήμονες γνωρίζουν πλέον την προέλευση, την ταχύτητα, την πορεία αλλά και
την κατάληξη του νέφους. Ξέρουν το χρόνο, το σημείο αλλά και το αποτέλεσμα της
σύγκρουσης.
Το
νέφος
Με
βάση τις πρόσφατες παρατηρήσεις NASA και ESA
έφτιαξαν ένα χάρτη στο οποίο απεικονίζονται στην πρώτη εικόνα το που βρισκόταν
το νέφος Σμιθ όταν ξεκίνησε την πορεία του προς τον γαλαξία μας, στη δεύτερη
που βρίσκεται τώρα και στην τρίτη το σημείο στο οποίο θα συγκρουστεί και θα
οδηγήσει στη γέννηση εκ. νέων άστρων. This diagram shows the
100-million-year-long trajectory of the Smith Cloud as it arcs out of the plane
of our Milky Way galaxy and then returns like a boomerang. Hubble Space
Telescope measurements show that the cloud, because of its chemical composition,
came out of a region near the edge of the galaxy's disk of stars 70 million
years ago. The cloud is now stretched into the shape of a comet by gravity and
gas pressure. Following a ballistic path, the cloud will fall back into the
disk and trigger new star formation 30 million years from now. Illustration
Credit: NASA, ESA, and A. Feild (STScI)
Το
νέφος ανακαλύφθηκε πριν από 50 χρόνια από τη νεαρή τότε αμερικανίδα αστρονόμο
Γκέιλ Σμιθ και πήρε το όνομά της. Το νέφος «Σμιθ» εντοπίστηκε από την αστρονόμο
να κινείται σε απόσταση δεκάδων χιλιάδων ετών φωτός από τον γαλαξία μας. Έκτοτε
τα δεδομένα που είχαν συγκεντρώσει για το νέφος αυτό οι επιστήμονες δεν ήταν
ικανά να αποκαλύψουν σημαντικά στοιχεία όπως η ταχύτητα, η κατεύθυνσή του κ.ά.
Τα
τελευταία χρόνια τα ολοένα και πιο ισχυρά επίγεια και διαστημικά τηλεσκόπια
επέτρεψαν την καλύτερη παρατήρηση του. Πριν από λίγο καιρό ερευνητές
χρησιμοποιώντας τα τηλεσκόπια VLA και GBT εντόπισαν το νέφος σε απόσταση 8.000
ετών φωτός από τον Γαλαξία. Οι υπολογισμοί που έκαναν δείχνουν ότι αν το νέφος
συνεχίσει να κινείται έτσι θα πέσει πάνω στον Γαλαξία σε περίπου 30 εκατομμύρια
έτη. Νέες παρατηρήσεις που έγιναν με το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble
αποκαλύπτουν σημαντικά δεδομένα για το νέφος.
ΘααναζωογονήσειτονΓαλαξία
The infalling Smith
Cloud does not emit light at wavelengths that the Hubble Space Telescope is
sensitive to. However, Hubble's Cosmic Origins Spectrograph can measure how the
light from distant background objects is affected as it passes through the
cloud. These measurements yield clues to the chemical composition of the cloud.
By using these intergalactic forensics, Hubble astronomers trace the cloud's
origin to the disk of our Milky Way. Combined ultraviolet and radio
observations correlate to the cloud's infall velocities, providing solid
evidence that the spectral features link to the cloud's dynamics. Illustration
Credit: NASA, ESA, and A. Feild (STScI)
Οι
επιστήμονες με βάση τα νέα δεδομένα εκτιμούν ότι το νέφος ξεκίνησε το ταξίδι
του προς τον γαλαξία μας πριν από περίπου 70 εκ. έτη. Υπολογίζουν ότι το νέφος
κινείται με ταχύτητα μεγαλύτερη από 1 εκ. χλμ/ώρα και θα συγκρουστεί με τον
γαλαξίας μας σε περίπου 30. έτη. Η σύγκρουση αυτή εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη
γέννηση περίπου δύο εκ. άστρων παρόμοιων με τον Ήλιο. Αναμένεται επίσης να
οδηγήσει και στη γέννηση μεγάλου αριθμού άστρων που θα έχουν μικρή διάρκεια
ζωής και θα αυτοκαταστρέφονται σε εκρήξεις σουπερνόβα.