Το ιστολόγιο "Τέχνης Σύμπαν και Φιλολογία" είναι ένας διαδικτυακός τόπος που αφιερώνεται στην προώθηση και ανάδειξη της τέχνης, της επιστήμης και της φιλολογίας. Ο συντάκτης του ιστολογίου, Κωνσταντίνος Βακουφτσής, μοιράζεται με τους αναγνώστες του τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του και την αγάπη του για τον πολιτισμό, το σύμπαν και τη λογοτεχνία.
Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.
Το
ανίχνευσαν σε ένα γαλαξία που βρίσκεται σε απόσταση πέντε δισ. ετών φωτός από
τη Γη. Καλλιτεχνική απεικόνιση του μακρινού γαλαξία στον οποίο ανιχνεύτηκε το υδρογόνο.
An international team of scientists has pushed the limits of radio
astronomy to detect a faint signal emitted by hydrogen gas in a galaxy more
than five billion light years away -- almost double the previous record.Using
the Very Large Array of the National Radio Astronomy Observatory in the US, the
team observed radio emission from hydrogen in a distant galaxy and found that
it would have contained billions of young, massive stars surrounded by clouds
of hydrogen gas. Artist’s impression of the gas cloud and galaxy. Credit:
ICRAR/Peter Ryan
Αστρονόμοι
από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες πέτυχαν ένα νέο ρεκόρ απόστασης στη
ραδιο-αστρονομία, ανιχνεύοντας τις ραδιο-εκπομπές από ατομικό υδρογόνο, το πιο
άφθονο χημικό στοιχείο στο σύμπαν, σε έναν γαλαξία σε απόσταση σχεδόν πέντε
δισεκατομμυρίων ετών από τη Γη.
Η
ανακάλυψη
The Karl G. Jansky
Very Large Array, an instrument of the US National Radio Astronomy Observatory.
Credit: D. Finley, NRAO/AUI/NSF
Η
παρατήρηση έγινε με την Πολύ Μεγάλη Συστοιχία ραδιοτηλεσκοπίων Καρλ Γιάνσκι (KarlJanskiVeryLargeArray) στο Νέο Μεξικό, η οποία ανήκει στο Εθνικό
Παρατηρητήριο Ραδιοαστρονομίας (NRAO) του Εθνικού Ιδρύματος Επιστημών των ΗΠΑ. Η διεθνής
αστρονομική ομάδα, με επικεφαλής τη Χιμένα Φερνάντεζ του Πανεπιστημίου
Ράτγκερς, έκανε τη σχετική δημοσίευση στην επιθεώρηση «AstrophysicalResearchLetters».
Artist's impression
of the galaxy. Credit: ICRAR/Peter Ryan
Οι
αστρονόμοι ανίχνευσαν το αχνό ραδιο-σήμα του υδρογόνου στον μεγάλο σπειροειδή
γαλαξία CosmosJ10054, στο πλαίσιο του προγράμματος CHILES, το οποίο θα μελετήσει με ραδιοτηλεσκόπια
το υδρογόνο σε γαλαξίες που έχουν απόσταση έως έξι δισ. ετών φωτός.
«Σχεδόν διπλασιάσαμε το ρεκόρ απόστασης για
τέτοιου είδους παρατηρήσεις» δήλωσε η Φερνάντεζ και τόνισε ότι η ανακάλυψη
ρίχνει περισσότερο φως στον τρόπο που οι γαλαξίες αναπτύσσονται προσελκύοντας
νέφη υδρογόνου και πώς τα χάνουν στην πορεία της εξέλιξής τους.
Το
υδρογόνο συνιστά την πρώτη ύλη για τη δημιουργία των άστρων. Στη διάρκεια της
ζωής τους, οι γαλαξίες «ρουφούν» αυτά τα αέρια, τα οποία τελικά ενσωματώνονται
στο εσωτερικό των νέων άστρων. Όταν τα άστρα εκρήγνυνται ως υπερκαινοφανείς
αστέρες (σούπερνόβα), καθώς και μέσω των ηλιακών «ανέμων» τους όσο ακόμη
υπάρχουν, το αέριο αυτό υδρογόνο σταδιακά «δραπετεύει» ξανά από τους γαλαξίες.
Πηγή: Ximena
Fernández et al. Highest Redshift Image of Neutral Hydrogen in
Emission: A CHILES Detection of a Starbursting Galaxy at z=0.376. Astrophysical Journal Letters, 2016
Ο
μεγάλος Γάλλος ριζοσπάστης παιδαγωγός, Σελεστέν Φρενέ (1896-1966), ήταν ο
πρώτος που εισήγαγε στη σχολική αίθουσα το τυπογραφείο και τη σχολική εφημερίδα
ήδη από το μεσοπόλεμο εμπνέοντας με τις διδακτικές του μεθόδους το
μεταρρυθμιστικό κίνημα του «Μοντέρνου Σχολείου».
Η
δυνατότητα να υποστηρίξουμε σήμερα το δημόσιο σχολείο, έναντι της κρυφής ή
φανερής ιδιωτικοποίησης ή ακόμη περισσότερο έναντι της κατ’ οίκον διδασκαλίας,
αποκτά ιστορική προοπτική στην ελληνική κρίση (2010 -) και την έξοδο απ’ αυτή,
μέσα από την αντιπροσώπευση μιας αριστερής κυβέρνησης. Αυτό βέβαια σημαίνει
συγχρόνως να έχουμε στο βλέμμα μας και τα άλλα βάθρα της δημοκρατίας: ως προς
την αντιπροσώπευση, το μέσα κι έξω από τη βουλή, ως προς τον παραδοσιακό
συνδικαλισμό τις μορφές εργατικού ελέγχου και εργατικής εξουσίας και ως προς
την τοπική αυτοδιοίκηση, τις λαϊκές συνελεύσεις, τα κοινωνικά κινήματα, τις
τοπικές δράσεις και τις κοινότητες. Κι όλα αυτά διαλεκτικά αντιμετωπίσιμα ως
προς αυτά που προηγήθηκαν, τις σχέσεις μέσα στο σχολείο στην αμέσως προηγούμενη
περίοδο, την επιστροφή της διοίκησης και την αναστολή της δημοκρατίας.1
Το
αίτημα είναι αναδιάταξη των άνισων σχέσεων μέσα στο σχολείο, εκ περιτροπής
διευθυντές κι όχι εργοδότες της προηγούμενης περιόδου, συμβούλους με
παιδαγωγική κι όχι διοικητική αξιολογική εξουσία, φωνή, εκπροσώπηση και
πολιτική των παιδιών, καθώς επίσης και άμεση δημοκρατία, έτσι ώστε να έχουμε,
μέσα στη πολιτική μεταβολή της περιόδου, περισσότερη ελευθερία και ισότητα. Ο
εκπαιδευτικός καλείται να συμμετέχει σ’ αυτή την άμεση δημοκρατία του σχολείου,
πέρα από τον παραδοσιακό συνδικαλισμό, μαζί με τους άλλους εργαζομένους του
σχολείου, αλλά και τους φορείς της σχολικής κοινότητας, μέσα στις δυσκολίες που
είναι παράγωγες της ηγεμονίας του οικονομικού και της καταστροφής συγχρόνως του
κεφαλαίου και της εργασίας. Η συνομιλία του με τη γειτονιά, τα κοινωνικά
κινήματα, τις λαϊκές συνελεύσεις, η άρνησή του στις συγχωνεύσεις και η επιλογή
ενός μικρού σχολείου - πολιτιστικού κέντρου2 των πολλών κοινοτήτων
που παίρνουν μέρος σ’ αυτό, είναι τα μορφικά χαρακτηριστικά αυτής της
πλατωνικής σπηλιάς που είμαστε εντός της. Η λογική των δικτύων είναι το όνομα
της νέας οριζοντιότητας. Η αναμέτρηση είναι μια νέα αναδιάταξη των σχέσεων,
έτσι όπως προκύπτουν από την λογική των δικτύων ανάμεσα στις κάθετες και τις οριζόντιες
σχέσεις, για τον τρόπο πρόσληψης του σχολείου, των ορίων του και την παραγωγή
της αίσθησης της κοινότητας. 3
«Ο δάσκαλος που άφηνε τα παιδιά να
ονειρεύονται» (2006) του DanielLosset. Το σενάριο της
ταινίας στηρίζεται στη ζωή του μεγάλου γάλλου παιδαγωγού και μεταρρυθμιστή της
παιδείας Σελεστέν Φρενέ (CelestinFreinet
1896-1966). Η παιδαγωγική μέθοδος του Φρενέ στοχεύει στη δημιουργία ενός άλλου
σχολείου όπου κάθε παιδί αντιμετωπίζεται σαν μια ξεχωριστή προσωπικότητα,
μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα, όπου η παιδεία δεν είναι αποκομμένη από την
κοινωνική πραγματικότητα κι ο ρόλος του εκπαιδευτικού συνίσταται κυρίως στο να
βοηθήσει τα παιδιά να βρουν μόνα τους το δρόμο της γνώσης. Ο Σελεστέν Φρενέ,
πρώτος αυτός, επεδίωξε να εισάγει τις νέες τεχνολογίες της εποχής στην
εκπαίδευση: τυπογραφία, ραδιόφωνο, κινηματογράφο. Είναι πιο γνωστός ως ο πρώτος
που έβαλε το τυπογραφείο στην τάξη και καθιέρωσε την διασχολική αλληλογραφία.
Λιγότερο γνωστό είναι ότι πρώτος αυτός έβαλε τον κινηματογράφο στο σχολείο το
1926! Ήταν φυσικό οι πρωτοποριακές του μέθοδοι να μην είναι αρεστές στο
κατεστημένο, γι αυτό κυνηγήθηκε ανελέητα. Πάλεψε μέσα από αντίξοες συνθήκες και
στο τέλος υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει τη δημόσια εκπαίδευση για να συνεχίσει
πιο ελεύθερος το παιδαγωγικό του έργο. Αλλά πια δεν ήταν μόνος. Στη βάση των
ιδεών του δημιουργήθηκε ένα μεγάλο διεθνές παιδαγωγικό κίνημα που είναι ακόμα
ζωντανό.
Ποιο
είναι όμως το όνομα του σχολείου σ’ αυτή την φαινομενολογική αποβλεπτικότητα,
από ποιες υποκειμενικότητες συγκροτείται και με ποιον ιστορικό ορίζοντα
νοημάτων για τη συγκρότηση της κοινότητας4 μπορούμε να αποβλέπουμε
σ’ αυτό; Το φιλμ Ο δάσκαλος που άφηνε τα
παιδιά να ονειρεύονται (2006) του Daniel Losset θα μπορούσε να είναι μια
δυνατή απάντηση σ’ αυτή την προβληματική και για ένα σχολείο της κοινότητας.5
Η ιστορική αναδρομή, μετά τις τόσες αναλογίες με το παρελθόν στη διάρκεια της
ελληνικής κρίσης (2010), είναι δείκτης τηρούμενων των αναλογιών, για τα
χαρακτηριστικά της περιόδου που πολιτευόμαστε. Η παιδική ηλικία του ’20 και του
’30, οι νέες μορφές παιδαγωγικής του δασκάλου Celesten Freinet σε συνεργασία με
τη σύντροφό του Elise, η σύγκρουση φασισμού/ κομμουνισμού, ο εκφασισμός της
κοινωνίας μέσα από την αυθεντία της οικογένειας, οι σχέσεις του σχολείου με την
κοινότητα και ο τρόπος που η πολιτική μπαίνει μέσα στο σχολείο, είναι μερικές
από τις βασικές ιδέες που γίνονται αντικείμενο διαπραγμάτευσης σ’ αυτή την
ταινία. Ένα φιλμ γαλλικής παραγωγής για την δημόσια τηλεόραση της Γαλλίας, το
οποίο αφηγείται τα παιδιά, τον δάσκαλο με τη φίλη του και την κοινότητα, μέσα
σ’ ένα πολιτικό κλίμα ασφυκτικό, λόγω της ανόδου του φασισμού. Η πρώτη επαφή
του δασκάλου με τα παιδιά, η ανάγνωση του κόσμου τους και του τρόπου που
σκέφτονται, η δυνατότητά του να βλέπει τα όριά τους λίγο πριν να αδιαφορήσουν
γι’ αυτά που ακούν ή βλέπουν, είναι η αφετηρία ενός νέου παιδαγωγικού
προβληματισμού του δασκάλου που καταφεύγει σε μια σειρά τεχνικών για να
συνομιλήσει μαζί τους. Το σχολείο είναι ένας μικρός τόπος δημοκρατίας, καθώς τα
παιδιά συγκεντρώνονται για να οργανώσουν τις συλλογικές τους δράσεις, βγαίνουν
έξω απ’ αυτό, γίνονται αντικείμενο δυσμενών σχολίων καθώς εκλαμβάνονται ότι δεν
κάνουν μάθημα και αποβλέπουν στο να συντονίζουν διαρκώς αυτά που σκέφτονται, μ’
αυτά που φαντάζονται, πιάνουν, βλέπουν, ακούν, γεύονται και μυρίζουν. Στο
σχολείο επιστρέφει η κεντρική ιδέα του μοντερνισμού, η κίνηση. Χωρίς
απαγορεύσεις, όπως αυτές που ζήσαμε, ο εκπαιδευτικός μπορεί να μεταβαίνει στους
χώρους μέσα κι έξω από το σχολείο με βάση το ρυθμό της διανοητικής εργασίας που
έχει με τα παιδιά. Η παιδαγωγική είναι βασισμένη σ’ αυτές τις φαινομενολογικές
σχέσεις του μέσα και του έξω. Το σχολείο της κοινότητας είναι βασισμένο ακριβώς
σ’ αυτή την κίνηση, με βάση το τρίπτυχο τάξη – αυλή – κοινότητα και
αφουγκράζεται τις νέες σχέσεις αρχιτεκτονικής και παιδαγωγικής.6
Η
φιγούρα του δασκάλου είναι αυτή τίθεται και αίρεται. Ο δάσκαλος αυτό που κάνει είναι
να συμμετέχει στη ζωή του σχολείου ετοιμάζοντας μέσα από ένα σχήμα άμορφο –
μορφή ή ένα σχήμα επιθυμία – μη κατευθυντικότητα, το επόμενο βήμα της
παιδαγωγικής του.7 Ξεκινά με την ανάγνωση των αναγκών των παιδιών,
όπως το να μη βαριούνται ή να μην είναι υπάκουο το σώμα τους στο ενδεχόμενο
μιας μελλοντικής τιμωρίας και ενσωματώνει σιγά - σιγά τη ζωή με τον τρόπο που
τη βάζουν μέσα στο σχολείο οι μαθητές. Στη συνέχεια βλέποντας το αδιέξοδο της
επικοινωνίας των μαθητών, καθώς λόγω της θέσης τους στα θρανία δεν μπορούν να
συνομιλήσουν, σχηματίζει ομάδες και οδηγεί τα παιδιά στη δυνατότητά τους να
ψηφίζουν γι’ αυτά που τα απασχολούν ως θέμα για να διαπραγματευτούν. Τα παιδιά
ολοκληρώνουν ένα κύκλο μέσα στη τάξη με την τεχνική του τυπογραφείου, τα δικά
τους αναγνωστικά και τη σχολική τους βιβλιοθήκη, όμως η δουλειά του δασκάλου
δεν σταματά εδώ. Η αυλή είναι ο χώρος που πραγματοποιεί την πρώτη έξοδο από την
τάξη. Σ’ αυτό το χώρο τα παιδιά βιώνουν μια νησίδα ελευθερίας έκφρασης και
δημιουργικότητας. συνεχίζοντας την περιέργεια τους και στις αναδυόμενες
αντικειμενοποιήσεις της έρευνάς τους. Η δυνατότητα το μάθημα να γίνεται έξω από
την τάξη είναι ένα σημαντικό βήμα, με καθοριστικό τον ρόλο των ομάδων και της
αυτενέργειας. Η δυνατότητα να μετατρέπουν τον χώρο εκτός τάξης, την κοινότητα
αυτή τη φορά, ως πηγή γνώσης, είναι ένα ακόμη κεφάλαιο στην δυνατότητα άσκησης
αυτής της παιδαγωγικής. Τα επαγγέλματα των ανθρώπων, για παράδειγμα, γίνονται
μια τέτοια πηγή γνώσης κι έτσι η αποσχολειοποίηση [deschooling], αρχιτεκτονική
εν πολλοίς, γίνεται η συλλογική δράση των παιδιών. Η δυνατότητά τους επίσης να
αλληλογραφήσουν είναι μια ακόμη τεχνική καθώς απελευθερώνεται η σχέση τους με
την κοινότητα και συνομιλούν με άλλα σχολεία κι άλλους μαθητές. Η τεχνική της
βιβλιοθήκης, όπου καμαρώνουν για τα δικά τους βιβλία, η τεχνική του
τυπογραφείου για να φτιάξουν τα πρώτα τους μικρά βιβλία ή εφημερίδες τοίχου, η
τεχνική της αλληλογραφίας, το σχολικό συμβούλιο για να αποφασίζουν τις
καινούριες δράσεις, ο σχολικός κήπος ή η φύση ως ένα εργαστήρι φυσικών
επιστημών, ανοιχτό και προσβάσιμο από τα παιδιά, είναι μερικές από τις τεχνικές
που παίρνουν μέρος σ’ αυτό το φιλμ με το χαριτωμένο όνομα «Ο δάσκαλος που άφηνε
τα παιδιά να ονειρεύονται». Τα παιδιά ονειρεύονται, είτε την ουτοπία ενός
κόσμου δικού τους με κύριο στοιχείο του την αγάπη, την αλληλεγγύη, τη σχέση
τους με τον δάσκαλο και την αλλαγή του κόσμου, είτε την αντιπαράθεση τους με
την πολιτική εξουσία που θα τους στερήσει τα όνειρα. Ή ονειρεύονται τη
σεξουαλικότητά τους μέσα από την σχέση τους με τον Οιδίποδα. Αυτό είναι το
στοιχείο της θεσμικής παιδαγωγικής που απελευθερώνεται μέσα από την παιδαγωγική
του Celesten Freinet κι αυτό επεξεργάζονται οι επίγονοί του. Η σύγκρουση με την
γονική αυθεντία ή την κοινότητα είναι ένα μέρος αυτής της προβληματικής, η
οποία καθορίζει τις αποφάσεις του δασκάλου, είτε του Freinet, είτε όποιου
βρεθεί στη θέση του, δασκάλου ή δασκάλας, για το αν θα συνεχίσει και με ποιο
τρόπο, το δύσκολο παιδαγωγικό έργο. Αυτή η μορφή του δασκάλου αναπαρίσταται στο
φιλμ ως το ακριβές αντίθετο του σχολείου στον νεοφιλελευθερισμό.
Οι
γενικές αρχές μιας ιστορικής δυνατότητας να μιλήσουμε για ένα σχολείο του λαού,
το οποίο να κινείται πέραν κι ακριβώς στον αντίποδα του νεοφιλελευθερισμού και
της κυριαρχίας της οικονομίας, αφορούν την ημερήσια διάταξη, τον λειτουργικό
αλφαβητισμό, το σύνολο των δεξιοτήτων κι όχι μόνο τις γνωστικές, την είσοδο της
πολιτικής στο σχολείο, τους σχολικούς συνεταιρισμούς και τις ομάδες από την
τάξη μέχρι τη συλλογική δράση και τη μετάβαση στην κοινότητα. Στην περίοδο που
έχουμε μπροστά μας θα μπορούσαμε να πούμε πως τίθεται το καίριο ζήτημα για το
πώς και με ποιο τρόπο θα αξιοποιήσουμε το έργο μιας ριζοσπαστικής παιδαγωγικής
στο σχολείο, από τους μικρούς συγγραφείς του Freinet μέχρι τους μικρούς πολίτες
του Korczak. Όπως ακριβώς και στο μεσοπόλεμο και τα κατοχικά χρόνια8
που ακολούθησαν, είναι διαφορετικό να δίνεις τη δουλειά σου στον εκσυγχρονισμό
και διαφορετικό στην Κυβέρνηση του Βουνού, έτσι και σήμερα, είναι διαφορετικό
να έχεις κάνει αξιόλογο παιδαγωγικό έργο τα προηγούμενα χρόνια του
εκσυγχρονισμού και διαφορετικό τώρα να δίνεις τη δουλειά σου σε μια κυβέρνηση
της αριστεράς. Αίτημά μας είναι τα μικρά σχολεία, η εναλλαγή πρωτευόντων και
δευτερευόντων μαθημάτων, η συγκρουσιακή επιστημολογία φυσικών και κοινωνικών
επιστημών, η γενίκευση των εργαστηρίων για την σύνδεση της χειρωνακτικής με την
πνευματική εργασία, η υιοθέτηση των τεχνικών Freinet και η δημιουργία
αναγνωστικών από τα ίδια τα παιδιά, η βιβλιοθήκη, η συλλογική δράση με τον
χαρακτήρα της πολιτειότητας [citizenship] και της αριστοτελικής πράξης και
φρόνησης, η ιθαγένεια και η υπηκοότητα σε όλα τα παιδιά, η ελεύθερη κυκλοφορία
στους χώρους του σχολείου κι έξω από αυτό με βάση το τρίπτυχο τάξη – αυλή –
κοινότητα, η παιδαγωγική της αυλής, η υιοθεσία χώρων εκτός του σχολείου, έτσι
ώστε το σχολείο να μην είναι ένα μόνο κτίριο οροθετημένο με κάγκελα, οι
διαδρομές (πεζή, δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατα) στη πόλη και η παραγωγή
δημόσιας σφαίρας με βάση τα δικαιώματα των παιδιών - και ειδικότερα αυτά της ελευθερίας.
Μια παιδαγωγική, όπως αυτή του Janusz Korczak για τα παιδιά - μικρούς πολίτες ή
μια κριτική παιδαγωγική, όπως αυτή του Paulo Freire για περισσότερους
λογοτέχνες στο σχολείο και κριτική ανάγνωση της ανάγνωσης του κόσμου9 ή
μια αντί – οιδιπόδεια παιδαγωγική, όπως των Deleuze και Guattari, των γίγνεσθαι
[becoming], ποιητής, γυναίκα, νομάδας, ζώο, αρχιτέκτονας, συγγραφέας, πολίτης,
μειοψηφία, ζωγράφος ή παιδί που παίζει με τα κάστρα του.10
Γαλλική
ταινία, σκηνοθεσία Ζαν - Πολ Λε Σανουά με τους: Μπερνάρ Μπλιέ, Ζιλιέτ Φαμπέρ
(1949). Στην επαρχιακή Γαλλία του μεσοπολέμου, ένας δάσκαλος εφαρμόζει
καινούριες, φιλελεύθερες μεθόδους διδασκαλίας, ερχόμενος αντιμέτωπος με τις συντηρητικές
αρχές της περιοχής. Η ταινία αποτελεί σημείο αναφοράς μίας μεγάλης περιόδου
στην ιστορία του μεταπολεμικού κινηματογράφου. Η επιτυχία της ταινίας έγκειται
κυρίως στον τρόπο προσέγγισης των παιδαγωγικών απόψεων του Σελεστέν Φρενέ.
Αφηγείται την αρχή της διδασκαλίας του γνωστού παιδαγωγού και τη δημιουργία ανάγκης
για μάθηση στους μαθητές. Το 1990, το Συμβούλιο του ΟΗΕ για τον Κινηματογράφο
έθεσε υπό την αιγίδα του, «Το Σκασιαρχείο»
διότι, όπως αναφέρει, πρόκειται για ένα εξαιρετικό έργο τέχνης το οποίο
εικονογραφεί με μοναδικό τρόπο μια από τις πλευρές της Διακήρυξης Ανθρωπίνων
Δικαιωμάτων του ΟΗΕ.
Το
να συνεχίζεις να δουλεύεις με την έξοδο των παιδιών στη κοινότητα σημαίνει ότι
αφήνεις τα παιδιά να ονειρεύονται. Όλα αυτά όμως σημαίνουν επίσης δυσμενή
σχόλια από τους γονείς των παιδιών ή όπως θα λέγαμε με σημερινούς όρους, ο
δάσκαλος είναι «καλός» όταν το παιδί συμπληρώνει φωτοτυπίες και κάνει
αποκλειστικά τα μαθήματα της PISA και του νεοφιλελευθερισμού - δηλαδή γλώσσα,
μαθηματικά και φυσική. Η ανταπάντηση του φιλανδικού συστήματος11 για
διαρκή κυκλοφορία στο χώρο και καλύτερες επιδόσεις απ’ αυτές του αγγλοσαξονικού
συστήματος, συνδέεται με τις ιδέες του Celesten Freinet. Η καθημερινότητα12
είναι το πεδίο άσκησης αυτής της αναδυόμενης υποκειμενικότητας των παιδιών, στο
πλαίσιο της οποίας τα υποκείμενα ενώνουν την θεωρία με την πράξη, τον πολιτισμό
με την βεβήλωση του παιχνιδιού, τον παραγωγικό με τον ελεύθερο χρόνο και τις
επιστήμες με τις εφαρμογές. Το αίτημα είναι ένα σχολείο της κοινότητας
[Community School] που θα ευνοεί τους συνεταιρισμούς, παράδειγμα του οποίου
είχαμε μέσα στην κρίση (2010 -) για την αντιμετώπιση της κρίσης. Η διατροφή
είναι κεντρική στο σχολείο, τόσο ως συνεστίαση ή αίθουσα φαγητού, όσο και για
παρασκευή της, τον σπιτικό της χαρακτήρα ή ακόμη και για καλλιέργεια των
προϊόντων που χρειάζονται, μέσα από ένα πρόγραμμα για σπόρους και φυτέματα. Ο
σχολικός κήπος και οι πειραματισμοί στον ελληνικό μεσοπόλεμο γνωρίζουν μια νέα
επικαιρότητα.13 Κάτι αντίστοιχο με την παιδαγωγική της χαράς του
Σουχομλίνσκι που εμπνεόμενος από τον Janusz Korczak, αντιμετωπίζει το φύτεμα
του χωραφιού ως συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.14 Αυτό το
σχολείο θα αποτελείται από τα εργαστήρια, θα κάνει χρήση του ποδηλάτου και θα
αντιλαμβάνεται τις ήπιες διαδρομές ως πολιτική της ζωής ενάντια στο θάνατο, την
πόλη ως εργαστήρι φυσικών και κοινωνικών επιστημών και την αυλή, ως παιχνίδι κι
ως χώρο δημοκρατίας και λήψης των αποφάσεων. Αυτό το σχολείο με τον κόσμο σε
μικρογραφία, το τυπογραφείο, τη βιβλιοθήκη, το σινεμά, την κοπτική και ραπτική,
όπως και την τέχνη του Καραγκιόζη, θα είναι ένα δίκτυο με τις υποστηρικτικές
δομές της Πολιτειότητας, του Πολιτισμού και της Υγείας. Κεντρικό σ’ αυτή την
αντίληψη είναι το ανοιχτό προς τα έξω σχολείο και η παραγωγή, μέσα από τα υλικά
δίκτυα, σθεναρών σχέσεων με πολλούς ενήλικους, οι οποίοι μπορούν να
αντικαταστήσουν την απώλεια της αυθεντίας των γονιών και των εκπαιδευτικών.
EliseetCélestinFreinet
Του
Χαράλαμπου Μπαλτά. Ο Χαράλαμπος Μπαλτάς είναι δάσκαλος στο 35Ο
Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, υποψήφιος διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και
επιμελείται το σχολικό έντυπο Οι φιλίες
των παιδιών (2008/2015). Ήταν συντάκτης στο περιοδικό Στίγμα (2001/2010), αρθρογράφος στο περιοδικό Σύγχρονη Εκπαίδευση (2010/2012) και τώρα δημοσιεύει κείμενα στο
περιοδικό Παιδεία και Κοινωνία (2011/2015).
Τα σχολικά έτη 2010/2012 ήταν υπεύθυνος Αγωγής Υγείας στην Α΄ Διεύθυνση Π. Ε.
Αθηνών.
1
Και οι τρεις μορφές του επιδιωκόμενου νεοφιλελεύθερου σχολείου (2010 – 2014),
το ψηφιακό, της δημοκρατίας και το κοινωνικό, δόμησαν τη λογική τους στις
κάθετες σχέσεις εξουσίας, στην έξοδο της πολιτικής από το σχολείο, στο κλείσιμο
του εκπαιδευτικού στην τάξη, στην ποινικοποίηση της αντιφασιστικής δράσης του
και στην αξιολόγησή του. Δες Χαράλαμπος Μπαλτάς, «Ο αντιδραστικός μοντερνισμός στο σχολείο και η παιδική ηλικία.
2
Για μια πρόσφατη μελέτη που αναδεικνύει το ρόλο της παιδαγωγικής του Celesten
Freinet, αλλά και του κινήματος του μοντέρνου σχολείου γενικότερα που
υπερασπίζεται τα μικρά σχολεία, δες Χρήστου Δ. Τουρτούρα, «Παιδαγωγικός προβληματισμός και αντίσταση σε εκπαιδευτικές πολιτικές
αντιπαιδαγωγικού προσανατολισμού», περιοδικό Θέματα Παιδείας, τχ. 51 – 52,
2014, σελ. 44 – 63.
3
Χαράλαμπος Μπαλτάς, «Η λογική των δικτύων
στην εκπαίδευση: Πολιτειότητα, δημόσια σφαίρα, καθημερινότητα και
μετασχηματισμός του καθημερινού», περιοδικό Σύγχρονη Εκπαίδευση, τχ. 162,
Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2010, σελ. 21 – 37.
4
Η τοπικότητα, όπως υποστηρίζει ο Arjun Appandurai, είναι ένα εύθραυστο
επίτευγμα και επικεντρώνεται στη παραγωγή της τοπικότητας ως φαινομενολογικής
εμπρόθετης δράσης των υποκειμένων, ακριβώς για να δείξει ότι δεν είναι
θετικιστικά έτοιμη και μας περιμένει. Δες Arjun Appandurai, Νεωτερικότητα χωρίς σύνορα, Πολιτισμικές
διαστάσεις της παγκοσμιοποίησης, μετάφραση Κώστας Αθανασίου, επιστημονική
επιμέλεια Αθηνά Αθανασίου, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2014, σελ. 245 – 258.
5
Ο υποτιτλισμός, η υποστήριξη και η προβολή της ταινίας είναι της παιδαγωγικής
ομάδας «Το Σκασιαρχείο – Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα σχολείο της
κοινότητας».
6
Στην προβληματική του Celesten Freinet, ο χώρος που υλοποιούνται οι τεχνικές
είναι εν πολλοίς το σχολείο, καθώς έχουμε το κομμουνιστικό αίτημα σύνδεσης της
πνευματικής με την χειρωνακτική εργασία. Όμως σήμερα το σχολείο της κοινότητας
θέτει νέα ζητήματα για τον χώρο και για το πώς εκλαμβάνουμε το ανοιχτό σχολείο.
Δες Δημήτρης Γερμανός, Οι τοίχοι της
γνώσης, Σχολικός χώρος και εκπαίδευση, Gutenberg, Αθήνα 2002, σελ. 162 –
173.
7
Στην προβληματική του Celesten Freinet, αλλά και σε όλες τις θεωρίες που
συγκρούονται με την αναπαραγωγή του σχολικού μηχανισμού, η φιγούρα του δασκάλου
είναι κεντρική για την πολιτισμική ενδυνάμωση των παιδιών. Όμως στο πλαίσιο της
θεσμικής παιδαγωγικής αυτός ο ρόλος αρχίζει και περιορίζεται, όπως για
παράδειγμα στις αναλύσεις που κάνει ένας από τους επιγόνους του Freinet, ο M.
Lobrot. Δες Jean Vial, «Εξέταση των
παιδαγωγικών μεθόδων από την κοινωνική σκοπιά», μετάφραση Γιώργος
Παπαγεωργίου, στο Maurice Debesse - Gaston Mialaret, Οι Παιδαγωγικές Επιστήμες, Γ. Α. Βασδέκης, προλεγόμενα Χρήστος
Φράγκος, τ. 6, Δίπτυχο, Αθήνα 1985, σελ. 397 – 433.
8
Μια τέτοια περίπτωση είναι για παράδειγμα το έργο της Ρόζας Ιμβριώτη, του
Δημήτρη Γληνού, του Παναγή Δημητράτου, του Αλέξανδρου Σβώλου ή του Μιχάλη
Παπαμαύρου. Δες για παράδειγμα τα αναγνωστικά της Πολιτικής Επιτροπής Εθνικής
Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ), Ρόζα Ιμβριώτη (επιμέλεια), Το αναγνωστικό του ΕΑΜ, Τα
αετόπουλα, αναγνωστικό γ΄ και δ΄ δημοτικού, ΠΕΕΑ, 1944. Επίσης Μιχάλης
Παπαμαύρος (επιμέλεια), Ελεύθερη Ελλάδα, αναγνωστικό ε΄ και στ΄ δημοτικού,
ΠΕΕΑ, 1944 και Μιχάλης Παπαμαύρος, Μεγάλα Χρόνια, Το αναγνωστικό της φυλακής,
ανακοίνωση – εισαγωγή Χάρης Σακελλαρίου, Κάδμος, Αθήνα 1989. Πάνω σ’ αυτά τα
αναγνωστικά, αλλά με τη μεθοδολογία του Celesten Freinet, στηρίχθηκε η ιδέα
έκδοσης του αναγνωστικού, με κείμενα του Παναγή Δημητράτου, Οι φιλίες των
παιδιών (2014), το οποίο απορρίφθηκε από την διοίκηση της προηγούμενης
περιόδου. Δες Χαράλαμπος Μπαλτάς (επιμέλεια), Οι φιλίες των παιδιών, εικονογράφηση Ελισάβετ Παντελιάδου, επίμετρο
Γιάνους Κόρτσακ, Αθήνα 2014.
9
Δες Paulo Freire, Δέκα επιστολές προς
εκείνους που τολμούν να διδάσκουν, μετάφραση Μανόλης Νταμπαράκης, Επιμέλεια
– πρόλογος – θεώρηση Τάσος Λιάμπας, Επίκεντρο, Αθήνα 2009, σελ. 97 – 129.
10
Όπως και το γίγνεσθαι - φασίστας ή γίγνεσθαι – πλειοψηφία ως αντίπαλη
πραγματικότητα με την οποία ερχόμαστε σε ρήξη. Δες Ζυλ Ντελέζ – Τόνι Νέγκρι,
«Γίγνεσθαι και έλεγχος», μετάφραση Λεωνίδας Μαρσιανός, περιοδικό Πανοπτικόν,
τχ.5, Μάιος 2003, σελ. 12 – 22. 11 Γιώργος Δελαστίκ, «Το φιλανδικό θαύμα στην
παιδεία», εφημερίδα Ημερησία, 15/5/2009.
12
Η καθημερινότητα συσχετίζεται με το έργο του εκπαιδευτικού, καθώς ο ίδιος και
τα παιδιά είναι αντιμέτωποι με τη σχολική ρουτίνα και τη διάσπαση χώρου και
χρόνου. Το επαναστατικό αίτημα του αιώνα που μας πέρασε αφορούσε τη σχέση με το
χρόνο και την ενότητα στη καθημερινότητα της θεωρίας με την πράξη. Δες John
Roberts, Για μια φιλοσοφία της
καθημερινής ζωής, μετάφραση Γιώργος Καράμπελας – Μπάμπης Μπαλτάς, Futura,
Αθήνα 2003.
13
Δες τους πρώτους πειραματισμούς για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης του
1929 στον ελληνικό μεσοπόλεμο από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο στο βιβλίο,
Δημήτρης Γ. Παναγιωτόπουλος, Γεωργική Εκπαίδευση και Ανάπτυξη, Η Ανώτατη
Γεωπονική Σχολή Αθηνών στην ελληνική κοινωνία (1920 – 1960), Ελληνικά Γράμματα,
Αθήνα 2004, σελ. 69 – 73.
14
Πρόκειται για το διάσημο Σχολείο της Χαράς του Παβλίς στην Ουκρανία. Δες Ελένη
Παπαδοπούλου, Β. Σουχομλίνσκι: Το ‘σχολείο
της χαράς’. Εφαρμογές μιας ανθρωπιστικής παιδείας, Αδελφοί Κυριακίδη,
Θεσσαλονίκη 1997, σελ. 65 – 66.
15
Δες Γιώργος Λεχουρίτης, «Η ριζοσπαστική
προσέγγιση του Πάουλο Φρέιρε και η Αριστερά του 21ου αιώνα».[www.left.gr].
Επίσης δες Μαρία Νικολακάκη, «Η κριτική
παιδαγωγική στον νέο μεσαίωνα: προκλήσεις και δυνατότητες», στο Μαρία
Νικολακάκη (επιμέλεια), Η κριτική
παιδαγωγική στο νέο μεσαίωνα, μετάφραση Αγάπη Δενδάκη, Νίκος Πατέλης,
Σιδέρης, Αθήνα 2011, σελ. 53 – 59.
16
Δες J. Ranciere, «Πολιτική δημοκρατία,
χειραφέτηση» συνέντευξη του Ζ. Ρ. στη Βίκυ Ιακώβου, στο J. Ranciere, Το μίσος για τη δημοκρατία, μετάφραση –
επίμετρο Βίκυ Ιακώβου, Πεδίο, Αθήνα 2009, σελ. 135 – 158. Επίσης J. Ranciere, Ο αδαής δάσκαλος, μετάφραση Δάφνη
Μπονάνου, Νήσος, Αθήνα 2008.
17
Δες H. –G. Gadamer, Ο Λόγος στην εποχή
της επιστήμης, μετάφραση Λευτέρης Αναγνώστου, Νήσος, Αθήνα 1997, σελ. 79 –
97. 18 Για το πώς η αλλαγή παιδαγωγικής σηματοδοτεί και αλλαγή του κοινωνικού
σχηματισμού δες τον πρόλογο του Christian De Montlibert και την εισαγωγή του
Maurice Halbwachs στο πρόσφατα εκδοθέν βιβλίο του Emile Durkheim, Η εξέλιξη της παιδαγωγικής σκέψης,
μετάφραση Ηλίας Αθανασιάδης, επιμέλεια Γιώργος Καράμπελας, Αλεξάνδρεια, Αθήνα
2014, σελ. 9 – 43.
Είναι
αποτέλεσμα κοσμικού βομβαρδισμού του φυσικού μας δορυφόρου. Hydrogen
in lunar samples reveals water could have been delivered by asteroids crashing
into the moon’s vast magma ocean billions of years ago. An artist’s
illustration of what the lunar magma ocean may have looked like shortly after
the formation of the moon. Illustration: Nasa/ GSFC
Έχει διαπιστωθεί ότι στο εσωτερικό της Σελήνης υπάρχουν μεγάλες ποσότητες νερού. Σύμφωνα με νέα διεθνή ομάδα ερευνητών το περισσότερο από αυτό το νερό μεταφέρθηκε στον φυσικό μας δορυφόρο από αστεροειδείς που τον «βομβάρδισαν» αμέσως μετά τον σχηματισμό του πριν από περίπου 4.3 έως 4.5 δισεκατομμύρια χρόνια.
Οι αναλύσεις
Αστεροειδείς
πήγαν το νερό στην Σελήνη σύμφωνα με τη νέα μελέτη. The moon may have
obtained water when it was still partially molten (red to orange regions) and
its primordial crust (grey to white regions on surface) was forming.
Illustration: LPI/David A. Kring.
Οι
ερευνητές από τη Βρετανία, τις ΗΠΑ και τη Γαλλία, με επικεφαλής την Τζέσικα
Μπαρνς του βρετανικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση
στο περιοδικό «Nature Communications»
[An
asteroidal origin for water in the Moon], κατέληξαν στο συμπέρασμά τους
μέσα από ένα συνδυασμό χημικής ανάλυσης σεληνιακών γεωλογικών δειγμάτων και
ανάπτυξης μοντέλων σε υπολογιστές.
Όταν
οι αποστολές «Apollo»
της NASA έφθασαν στη
Σελήνη, η αρχική εντύπωση ήταν ότι δεν υπήρχε... σταγόνα νερού. Όμως σταδιακά
αυτή η εκτίμηση έχει αλλάξει. Η εκτίμηση της νέας μελέτης είναι ότι το νερό
διοχετεύθηκε εξ ουρανού στον δορυφόρο της Γης στη διάρκεια μιας περιόδου 10 έως
200 εκατομμυρίων ετών και ενώ ακόμη στο φεγγάρι υπήρχε ένας ωκεανός λιωμένου
μάγματος.
Cartoon showing the
possible time windows and scenarios for the accretion of volatiles to the lunar
interior.
Η
Σελήνη πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε από την πρόσκρουση ενός μεγάλου ουράνιου
σώματος στη Γη πριν από περίπου 4,5 δισ. χρόνια. Λίγο μετά, ένας ωκεανός μάγματος
κάλυπτε την Σελήνη. Η προσθήκη του νερού σε αυτό το μάγμα έγινε κυρίως από
αστεροειδείς (πάνω από 80% του συνολικού νερού) και πολύ λιγότερο από κομήτες
(κάτω από 20%), σύμφωνα με τις νέες εκτιμήσεις. Το νερό που περιείχαν αυτά τα
σώματα, εισχώρησαν στο λιωμένα μάγμα και μετά στο εσωτερικό του φεγγαριού.
Οι
επιστήμονες δεν αποκλείουν ότι ένα μικρό ποσοστό του σεληνιακού νερού μπορεί να
έχει και γήινη προέλευση, ως απομεινάρι από τη δημιουργία του φεγγαριού μετά
την κατακλυσμική πρόσκρουση ενός σώματος πάνω στη Γη.
Επιστήμονες
υποστηρίζουν πως ο «Πλανήτης 9» κατάγεται από άλλο ηλιακό σύστημα. Astronomers
show that it is highly likely that the so-called Planet 9 is an exoplanet. This
would make it the first exoplanet to be discovered inside our own solar system.
The theory is that our sun, in its youth some 4.5 billion years ago, stole
Planet 9 from its original star. Planet 9 was most likely stolen by our sun 4.5
billion years ago. Credit: Image courtesy of Lund University
Ο
«Πλανήτης 9» είναι πολύ πιθανόν να «γεννήθηκε» σε ένα διαφορετικό ηλιακό
σύστημα και να τέθηκε σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο μας αρκετά μετά τον
σχηματισμό του. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν αστρονόμοι του πανεπιστημίου
του Λουντ στη Σουηδία, «τρέχοντας» ένα υπολογιστικό μοντέλο για την προέλευση
του «Πλανήτη Χ», όπως αλλιώς είναι γνωστός.
Η
υπόθεση ύπαρξης του «Πλανήτη 9» πρωτοδιατυπώθηκε από τους αστρονόμους Μάικλ
Μπράουν και Κόνσταντιν Μπάτιγκιν του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια
(Caltech). Στις αρχές του χρόνου, οι δύο επιστήμονες ανακοίνωσαν πως οι τροχιές
έξι ουράνιων αντικειμένων, τα οποία βρίσκονται μακρύτερα από τον Πλούτωνα,
δίνουν ισχυρές ενδείξεις για έναν ακόμη «κάτοικο» στο ηλιακό μας σύστημα, τον
ένατο κατά σειρά.
Τώρα,
σύμφωνα με το μοντέλο των Σουηδών αστρονόμων, ο «Πλανήτης Χ» ίσως κρύβει ακόμη
περισσότερες εκπλήξεις, καθώς είναι πολύ πιθανόν να τον «έκλεψε» ο Ήλιος μας
από τον μητρικό του αστέρα πριν από 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια. Μία θεωρία που,
αν επιβεβαιωθεί, θα σημαίνει πως πρόκειται για τον πρώτο εξωπλανήτη που
ανακαλύφθηκε στο ηλιακό μας σύστημα.
Για
την ακρίβεια, ο όρος «εξωπλανήτης» δηλώνει οποιονδήποτε πλανήτη ο οποίος
βρίσκεται πέρα από το ηλιακό μας σύστημα. Επομένως, στην περίπτωση που
αποδειχθεί ο ισχυρισμός των αστρονόμων από το πανεπιστήμιο του Λουντ, τότε θα
πρέπει να αναθεωρηθεί ο ορισμός.
«Αποτελεί ειρωνεία της τύχης το γεγονός ότι,
ενώ οι επιστήμονες εντοπίζουν εξωπλανήτες εκατοντάδες έτη φωτός μακριά,
ενδεχομένως ένα τέτοιο σώμα κρύβεται στην “αυλή” μας», λέει χαρακτηριστικά
στο σάιτ του σουηδικού πανεπιστημίου ο Αλεξάντερ Μούστιλ, αστρονόμος και μέλος
της ομάδας.
Κατά
κανόνα, οι αστέρες γεννιούνται σε σμήνη, με συνέπεια να διασταυρώνονται συχνά
οι τροχιές τους. Έτσι, σε αυτές τις κοσμικές «συναντήσεις», ένα άστρο μπορεί να
«κλέψει» έναν ή περισσότερους πλανήτες από κάποιον γειτονικό του ήλιο. Αυτό
υποστηρίζουν οι επιστήμονες πως συνέβη και στην περίπτωση του «Πλανήτη 9».
Through a
computer-simulated study, astronomers at Lund University in Sweden show that it
is highly likely that the so-called Planet 9 is an exoplanet. This would make
it the first exoplanet to be discovered inside our own solar system. The theory
is that our sun, in its youth some 4.5 billion years ago, stole Planet 9 from
its original star. Listen to Alexander Mustill as he explains! An exoplanet or
extrasolar planet is a planet that orbits a star other than the Sun. Illustrations:
Catrin Jakobsson
Έτσι,
πιθανότατα ο «Πλανήτης 9» να είχε εξωθηθεί στα όρια του αρχικού ηλιακού του
συστήματος από τους υπόλοιπους τότε «συγκατοίκους» του. Με δεδομένο λοιπόν πως
περιφερόταν σε αρκετά μεγάλη απόσταση από τον μητρικό του αστέρα, ο Ήλιος μας
είχε τη δυνατότητα να τον αποσπάσει μέσω της βαρυτικής του έλξης.
«Όταν ο Ήλιος αποχωρίστηκε από το αστρικό σμήνος
στο οποίο δημιουργήθηκε, ο “Πλανήτης 9” τον ακολούθησε, παραμένοντας σε τροχιά
γύρω του», σημειώνει ο Σουηδός αστρονόμος.
Με
δεδομένο πως η ύπαρξη του πλανήτη δεν έχει ακόμη καν επιβεβαιωθεί με άμεσες
παρατηρήσεις, θα χρειασθούν πολλές ακόμη έρευνες για να εξακριβωθεί η καταγωγή
του. Ωστόσο, αν η θεωρία των αστρονόμων από τη Σουηδία επαληθευτεί, τότε θα
έχει ανοίξει ένας νέος δρόμος για την κατανόηση των ηλιακών συστημάτων.
«Στην πραγματικότητα, θα πρόκειται για τον
μοναδικό εξωπλανήτη που θα μπορούσε να “επισκεφθεί” ένα διαστημόπλοιο για
επιτόπια έρευνα», καταλήγει ο Μούστιλ.
Πηγή: Alexander
J. Mustill, Sean N. Raymond, Melvyn B. Davies. Is there an exoplanet in
the Solar system?Monthly Notices of the Royal Astronomical
Society: Letters, 2016; 460 (1): L109 DOI:10.1093/mnrasl/slw075
BrunoAmadio, CryingBoy. Τη λειτουργία
του εγκεφάλου των γονιών επηρεάζει το γοερό κλάμα του μωρού, σύμφωνα με νέα
μελέτη. Hearing a baby cry can cause our brain to function differently and
change the way be behave, a new study has suggested. Researchers found a baby's
cry altered the activity in the brain and impacted their ability to perform a
task later.
Το
κλάμα των μωρών δεν χαρακτηρίζεται τυχαία αφοπλιστικό. Νέα μελέτη καναδών
επιστημόνων έδειξε ότι ο ήχος και μόνο του κλάματος ενός μωρού είναι ικανός να
επηρεάσει τον τρόπο σκέψης και δράσης των γονιών του.
Εξετάζοντας
την εγκεφαλική δραστηριότητα γονιών οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τορόντο
είδαν ότι το κλάμα ενός μωρού ήταν ικανό να τους αποσπάσει την προσοχή από
οτιδήποτε άλλο έκαναν εκείνη τη στιγμή, ρίχνοντας παράλληλα την απόδοσή τους
στο ελάχιστο για αρκετή ώρα μετά το σταμάτημά του.
Όπως εξηγούν οι ειδικοί με δημοσίευσή τους
στο επιστημονικό έντυπο «Public Library of Sciences One», τα ευρήματά
τους θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατανόηση του γιατί οι γονείς δυσκολεύονται
πάρα πολύ να αγνοήσουν το κλάμα του μωρού τους.
«Γοερές»
δοκιμές
Crying vs laughing:
The team predicted that hearing crying would have a more negative effect on
task productivity than laughing - and they were right.
Στο
πλαίσιο της δοκιμής τους οι ερευνητές ζήτησαν από μια ομάδα εθελοντών να
ολοκληρώσουν μια σειρά δραστηριότητες, όπως π.χ. να ταυτοποιήσουν χρώματα υπό
τον ήχο του γέλιου ή του κλάματος ενός μωρού. Βάσει των αποτελεσμάτων φάνηκε
ότι όσοι προσπαθούσαν να ολοκληρώσουν τη δοκιμασία υπό τον ήχο του κλάματος
ήταν πιο αργοί και απρόσεκτοι συγκριτικά με τους υπόλοιπους.
Οι
ίδιοι δήλωσαν ότι βίωναν μια «σύγκρουση» ως προς τη διαδικασία της σκέψης τους,
γεγονός που τους αποσπούσε την προσοχή και δυσκόλευε τη συγκέντρωσή τους σε
ό,τι έκαναν εκείνη τη στιγμή.
«Στην
περίπτωση των γονιών κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να συμβεί όταν, ενώ κάνουν
δουλειές στο σπίτι, ξαφνικά χτυπάει το κουδούνι και το παιδί τους αρχίζει να
κλαίει» εξηγεί η κύρια συγγραφέας της μελέτης και ψυχολόγος δρ Τζοάνα Ντούντεκ.
«Οι
γονείς διαρκώς λαμβάνουν καθημερινές αποφάσεις "ζογκλάροντας" την
προσοχή τους μεταξύ διαφόρων υποθέσεων. Πώς όμως καταφέρουν να διατηρούν την
ψυχραιμία τους και πώς γνωρίζουν πότε πρέπει να παρατήσουν τα πάντα και να
πάρουν το παιδί τους αγκαλιά;».
Στο μυαλό των
γονιών
Από
την πλευρά του ο δρ Ντέιβιντ Χάλεϊ, ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης,
συμπληρώνει πως, παρά το γεγονός ότι πολλές φορές το κλάμα ενός μωρού προκαλεί
τη δυσαρέσκεια των γύρω, στην περίπτωση των γονιών ενδέχεται να λειτουργεί
«προσαρμοστικά» μεταθέτοντας την προσοχή τους από οτιδήποτε κάνουν στο παιδί
τους.
«Αν
το κλάμα ενός μωρού ενεργοποιεί τον διακόπτη της γνωστικής σύγκρουσης στον
εγκέφαλο των γονιών, τότε ίσως κάτι τέτοιο να διδάσκει τους γονείς πώς μπορούν
να εστιάζουν την προσοχή τους επιλεκτικά» λέει χαρακτηριστικά ο ειδικός. «Η
συγκεκριμένη γνωστική ευελιξία επιτρέπει στους γονείς να ανταποκρίνονται αστραπιαία
στην ανησυχία του παιδιού τους παρατώντας σημαντικές δραστηριότητες της
καθημερινότητας όπου επίσης εφιστούν την προσοχή τους».
Άρης,
Κρόνος, Αντάρης εμφανίζονται λίγο μετά τη δύση δίπλα στον αστερισμό του Σκορπιού
στα νοτιοανατολικά. By June 3rd, the triangle of Mars, Antares, and Saturn
lengthens as Mars moves toward the upper right. Although the title says June 3,
the scene is essentially the same from about June 1 through 5; use it any of
those days. Credit: Sky &
Telescope diagram
Ο
καιρός ανοίγει, ο ουρανός καθαρίζει, ο Άρης βγαίνει για σόου στον
νοτιοανατολικό ουρανό: φωτισμένος από τον Ήλιο καταπρόσωπο, ο γειτονικός
πλανήτης βρίσκεται τη Δευτέρα στη μικρότερη απόστασή του από τη Γη εδώ και 11
χρόνια.
Η
αυλαία του σόου άνοιξε την Κυριακή 22 Μαΐου, όταν ο Άρης, η Γη και ο Ήλιος
ευθυγραμμίστηκαν με τη Γη ακριβώς στη μέση -ήταν η λεγόμενη «αντίθεση του Άρη»,
κατά την οποία ο πλανήτης φαινόταν από τη Γη πλήρως λουσμένος στη λιακάδα.
Στην ελάχιστη απόσταση των 76
εκ. χιλιομέτρων
31-5
-2016, ώρα 10 μμ: Κοιτάζουμε νοτιοανατολικά στον ουρανό.
Η
κορύφωση έρχεται τη Δευτέρα, οπότε ο Άρης πλησιάζει στην ελάχιστη απόστασή των
76 εκατομμυρίων χιλιομέτρων.
«Απλά κοιτάξτε προς τα νοτιοανατολικά λίγο
μετά τη δύση και αποκλείεται να τον χάσετε» λέει ο Άλαν ΜακΡόμπερτ του
περιοδικού Sky
& Telescope. «Ο Άρης φαίνεται
τώρα σχεδόν τρομακτικός, σε σχέση με το πώς φαίνεται συνήθως στον ουρανό».
Ο
λαμπρός, κοκκινωπός πλανήτης εμφανίζεται λίγο πάνω από τον Αντάρη, το
φωτεινότερο άστρο στον αστερισμό του Σκορπιού, το οποίο ονομάζεται έτσι επειδή
ενίοτε «ανταγωνίζεται» τον Άρη όταν ο πλανήτης περνά από κοντά του.
Αριστερά
από τον Αντάρη διακρίνεται ένας ακόμα πλανήτης, ο κάτασπρος Κρόνος. Είναι
σχετικά εύκολο να ξεχωρίσετε τους πλανήτες επειδή δεν τρεμοπαίζουν τόσο όσο τα
άστρα, τα οποία εμφανίζονται ως σημειακές πηγές φωτός.
Δίας ο... πρωταγωνιστής
. . .while Jupiter
shines under Leo in the southwest.
Πάντως,
ο μεγάλος πρωταγωνιστής του σούρουπου αυτές τις ημέρες δεν είναι ο Άρης αλλά ο
Δίας, ο οποίος κινείται ψηλά στον νοτιοδυτικό ουρανό. Ο γίγαντας του Ηλιακού
Συστήματος απέχει από τη Γη δεκαπλάσια απόσταση σε σχέση με τον Άρη, αυτό όμως
υπεραντισταθμίζεται από το γεγονός ότι έχει 20πλάσια διάμετρο.
Μια
ακόμα καλύτερη ευκαιρία για την παρατήρηση του Άρη θα έρθει τον Ιούνιο του
2018, οπότε ο πλανήτης θα βρίσκεται σε θέση «περηλιακής αντίθεσης», δηλαδή θα
βρίσκεται στην ελάχιστη απόστασή του από τη Γη και τον Ήλιο ταυτόχρονα, κάτι
που συμβαίνει κάθε 15 με 17 χρόνια.
Καλλιτεχνική
απεικόνιση του Kepler
62f ο οποίος μπορεί να
διαθέτει συνθήκες φιλικές στη ζωή και γιατί όχι να έχουν αναπτυχθεί και κάποιες
μορφές ζωής εκεί έστω και σε μικροβιακό επίπεδο. Kepler-62f, shown
here in an artist's rendering, is far enough from its star that its atmosphere
would need a high concentration of carbon dioxide to maintain liquid water on
the planet's surface. Artist's Illustration: NASA Ames/JPL-Caltech/T. Pyle
Σε
απόσταση 1.200 ετών φωτός από εμάς στον αστερισμό της Λύρας βρίσκεται το Kepler 62, ένα άστρο μικρότερο και πιο ψυχρό από
τον Ήλιο. Έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει εκεί ένα πλανητικό σύστημα και μέχρι
στιγμής έχουν εντοπιστεί πέντε πλανήτες.
Kepler-62 and the
Solar System: The diagram compares the planets of the inner solar system to
Kepler-62, a five-planet system about 1,200 light years from Earth in the
constellation Lyra discovered last April. Until now, these were the closest
planets to Earth, in terms of size.
Οι
τέσσερις εξ αυτών κινούνται πολύ κοντά στο άστρο ενώ το 2013 εντοπίστηκε ένας
πλανήτης που ανήκει στην κατηγορία των υπερ-Γαιών (πλανήτες με μέγεθος λίγο
μεγαλύτερο από αυτό της Γης) ο οποίος κινείται πιο μακριά από το άστρο σε σχέση
με τους άλλους πλανήτες του συστήματος.
Nasa's Kepler
launched in 2009 with the purpose of hunting for Earth-like planets. It
discovered a planetary system featuring Earth-size planets in a 'habitable
zone.' Kepler-62f, pictured right on this illustration, is 1.4 times the size
of Earth, while Kepler-62e, pictured bottom left, is estimated to be 1.6 times
larger.
Ο
Kepler 62f όπως ονομάστηκε η υπερ-Γαία «μπορεί να
είναι κατοικήσιμος» όπως υποστηρίζει ερευνητική ομάδα που πραγματοποίησε
προσομοιώσεις για τις ατμοσφαιρικές συνθήκες του εξωπλανήτη.
Sunrise and virtual
flight above the Surface of Exoplanet Kepler-62f (Animation).
«Βασιζόμενοι στην θέση στην οποία βρίσκεται
μελετήσαμε διάφορα σενάρια για την πιθανή σύνθεση της ατμόσφαιρας του.
Διαπιστώσαμε ότι σε πολλές περιπτώσεις η ατμόσφαιρα του Kepler 62f θα μπορούσε να δημιουργεί συνθήκες τέτοιες
που να επιτρέπουν την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του. Αυτόματα
λοιπόν ο Kepler
62f
βάζει ισχυρή υποψηφιότητα για να είναι ένας κατοικήσιμος πλανήτης» δηλώνει η δρ. Αομάβα Σιλντς του
Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια (UCLS)
που ήταν επικεφαλής της μελέτης η οποία δημοσιεύεται στην online έκδοση της επιθεώρησης «Astrobiology».
Πηγή: Aomawa
L. Shields et al. The Effect of Orbital Configuration on the Possible Climates
and Habitability of Kepler-62f, Astrobiology (2016). DOI: 10.1089/ast.2015.1353