Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

Εμφύτευμα ανοίγει «παράθυρο» στον εγκέφαλο, 'Brain window' implant devised

René Magritte, Le Thérapeute, 1936. ‘Window into Brain’ Offers New Treatment Options.

Ένα εμφύτευμα που ανοίγει «παράθυρο» στον εγκέφαλο, ανέπτυξαν αμερικανοί ερευνητές, εμφύτευμα το οποίο θα επιτρέπει στους γιατρούς να δουν μέσα από το κρανίο και, ενδεχομένως, αυτό να συμβάλλει στη θεραπεία των ασθενών.

Οι θεραπείες

Transparent cranial implants could serve as a critical enabler for laser-based diagnosis and treatment of many neurological disorders. However, the intrinsic brittleness of transparent implants reported thus far predisposes them to catastrophic fracture-based failure, thus limiting opportunity for clinical translation. Novel nanocrystalline transparent implants are reported herein that seek to address this limitation through use of zirconia, a tough ceramic with well-proven biocompatibility in other chronic implantation applications.

Η ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας υποστηρίζει ότι θα μπορούσε το εμφύτευμα αυτό να επιτρέπει τις λέιζερ θεραπείες στο εγκέφαλο για τις νευρολογικές διαταραχές. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι αναδυόμενες λέιζερ θεραπείες για τα εγκεφαλικά επεισόδια και τον καρκίνο, καθώς και η απεικόνιση του εγκεφάλου, απαιτούν την πρόσβαση στον εγκέφαλο. 

This is a version of the transparent skull implant developed by UC Riverside researchers. Image: UC Riverside

Ωστόσο, η πρόσβαση με τα μέχρι τώρα μέσα είναι περιορισμένη, καθώς ένα μέρος του κρανίου πρέπει να αφαιρεθεί και να αντικατασταθεί, κάθε φορά που εκτελείται μια θεραπεία. Αντ'αυτού, η ομάδα των επιστημόνων επινόησαν ένα διαφανές εμφύτευμα που θα αντικαταστήσει ένα μικρό τμήμα του κρανίου.

Φως στη «γέννηση» των Φαραώ. Rulers of Ancient Egypt: Most Precise Timeline Revealed

Le Masque d'or, Vallée des Rois, or, pierres dures, pâtes de verre, H. 54 cm, XVIIIè Dynastie. Oι πρώτοι Φαραώ ανέβηκαν στον θρόνο πριν από περίπου 5 χιλιάδες έτη.

Βρετανοί επιστήμονες κατάφεραν για πρώτη φορά να προσδιορίσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τη χρονολόγηση της δημιουργίας του αιγυπτιακού πολιτισμού και της βασιλείας των πρώτων Φαραώ. Η βασική διαπίστωση είναι ότι χρειάστηκαν πολύ λιγότερα χρόνια από ό,τι πίστευαν ως τώρα οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί, για να μεταμορφωθεί η αρχαία Αίγυπτος από μια έκταση ανόμοιων αγροτών σε ένα οργανωμένο κράτος με συγκεκριμένα σύνορα και θεσμούς. Η ομάδα των ειδικών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο πρώτος ηγεμόνας της χώρας, ο βασιλιάς Αχά, ανήλθε στην εξουσία μεταξύ του 3111 και του 3045 π.Χ., εγκαινιάζοντας την πρώτη δυναστεία.

Η χρονολόγηση

Monumental tombs of the Royal Cemetery at Abydos, Upper Egypt, where the First Dynasty kings of Egypt are buried. Credit: M Dee.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον φυσικό Μάικλ Ντι του Εργαστηρίου Ερευνών Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στην επιθεώρηση «Proceedings of the Royal Society A», χρησιμοποίησαν εξελιγμένες μεθόδους χρονολόγησης τριχών, οστών και φυτών μέσω ραδιενεργού άνθρακα, καθώς και στατιστικά μοντέλα ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κατέληξαν, έτσι, στο συμπέρασμα ότι ο πρώτος ηγεμόνας της χώρας, ο βασιλιάς Αχά, ανήλθε στην εξουσία μεταξύ του 3111 και του 3045 π.Χ., εγκαινιάζοντας την πρώτη δυναστεία.

Μέχρι σήμερα, η χρονολόγηση των απαρχών του αιγυπτιακού πολιτισμού βασιζόταν σε χονδρικές εκτιμήσεις (κυρίως μέσα από την εξέλιξη στο στιλ των κεραμικών που έχουν ανακαλυφθεί), καθώς δεν υπάρχουν γραπτά αρχεία από την πρώιμη περίοδο. Ενώ έχουν βρεθεί πολλοί βασιλικοί τάφοι, έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα δύσκολο να προσδιοριστούν συγκεκριμένες περίοδοι βασιλείας για τους διαδοχικούς Φαραώ.

Οι προηγούμενες έρευνες οδηγούσαν στην εκτίμηση ότι η προ-δυναστική περίοδος, όταν οι πρώτες ομάδες αγροτών εγκαταστάθηκαν γύρω από τον ποταμό Νείλο, άρχισε το 4000 π.Χ. Όμως η νέα ανάλυση δείχνει ότι αυτό συνέβη αρκετά αργότερα, μεταξύ του 3600 και 3700 π.Χ. και μέσα σε λίγες εκατοντάδες χρόνια (300 έως 400 λιγότερα από τις ως τώρα εκτιμήσεις), δηλαδή έως το 3100 π.Χ., η επικράτεια της Αιγύπτου είχε πλέον ενοποιηθεί ως κράτος υπό την ηγεμονία του πρώτου Φαραώ.

Οι δυναστείες

A fragment of the Palermo Stone, a block of basalt inscribed with the names of early Egyptian kings. Credit: Courtesy of the Petrie Museum, UCL; UC15508

Ο πρώτος βασιλιάς Αχά ανέβηκε στον βασιλικό θρόνο αμέσως μετά από μια άλλη ηγετική προσωπικότητα, τον Νάρμερ, που είχε κατορθώσει να ολοκληρώσει το δύσκολο έργο ενοποίησης της χώρας. Μετά τον Αχά, ο οποίος πέθανε μεταξύ του 3073 και του 3036 π.Χ., ακολούθησαν επτά βασιλείς και βασίλισσες, που απαρτίζουν την πρώτη δυναστεία της Αιγύπτου. Καθένας από τους πρώτους Φαραώ εκτιμάται ότι κυβέρνησε για περίπου 30 ως 40 χρόνια.

Όπως δήλωσε ο Ντι, «η διαμόρφωση της Αιγύπτου ήταν μοναδική στον αρχαίο κόσμο. Αποτελούσε μια εδαφική επικράτεια, ένα κράτος, το οποίο, από τη στιγμή που σχηματίστηκε, διέθετε καθορισμένα σύνορα, όπως συμβαίνει και στα σημερινά κράτη. Η Αίγυπτος ήταν ένα κράτος που αναδύθηκε γρήγορα και σε αυτό το διάστημα γνώρισε τεράστια κοινωνική αλλαγή».

Le mystérieux roi assis, Stéatite, H. 61 cm, XVIIIè Dynastie.

Αντίθετα, προσέθεσε, σε άλλα μέρη, όπως η Μεσοποταμία, προϋπήρξαν αρκετές χιλιάδες χρόνια γεωργίας μέχρι να προκύψει κάτι που έμοιαζε με κράτος. Έτσι, η αρχαία Αίγυπτος μπορεί να θεωρηθεί το πρώτο κράτος στον κόσμο με καθορισμένα σύνορα, οργανωμένη θρησκεία, κεντρική διοίκηση και εντατική γεωργία, θέτοντας ένα πρότυπο για άλλες χώρες που ακολούθησαν.

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

Αστεροειδής πάγωσε τη Γη πριν από 13.000 χρόνια, Prehistoric climate change linked to comet crash in Quebec

The high temperatures of the meteorite impact 12,900 years ago produced mm-sized spherules of melted glass with the mullite and corundum crystal structure shown here. Credit: Mukul Sharma

Η δραματική αλλαγή του παγκόσμιου κλίματος πριν από 13.000 χρόνια προκλήθηκε από την πρόσκρουση ενός μεγάλου αστεροειδή στην περιοχή του σημερινού Κεμπέκ, υποστηρίζουν εκ νέου ερευνητές στις ΗΠΑ.

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην αμερικανική επιθεώρηση PNAS, αφορά την περίοδο της λεγόμενης «Νεότερης Δρυάδος», μιας περιόδου χαμηλών θερμοκρασιών που άρχισε πριν από 12.900 χρόνια και διήρκεσε 1.300 χρόνια (παίρνει το όνομά της από το αλπικό λουλούδι Dryas octopetala).

Περίοδος δραστικών μεταβολών

An artist’s rendition of mastodons, camels and a ground sloth before the environmental changes of the Younger Dryas led to their extinction. Credit: Barry Roal Carlsen, University of Wisconsin

Ήταν μια περίοδος δραστικών μεταβολών για ολόκληρο τον πλανήτη και ειδικά για τη Βόρεια Αμερική, όπου εξαφανίστηκαν μυστηριωδώς όλα τα γιγαντόσωμα ζώα που ζούσαν εκεί την τελευταία περίοδο των παγετώνων, από τα τριχωτά μαμούθ μέχρι τα σπαθόδοντα αιλουροειδή και τους γιγάντιους βραδύποδες.

Σύμφωνα με την κρατούσα θεωρία, η θερμοκρασία έπεσε όταν κατέρρευσε ένα γιγάντιο τείχος από πάγο στη Βόρεια Αμερική, με αποτέλεσμα να καταλήξουν στον ωκεανό τεράστιες ποσότητες γλυκού, ψυχρού νερού. Αυτό διατάραξε τα ωκεάνια ρεύματα που μεταφέρουν θερμό νερό από τους τροπικούς προς τον βορρά και βύθισε έτσι τον πλανήτη στο ψύχος.

Πολλοί όμως πιστεύουν ότι η πραγματική αιτία ήταν η πρόσκρουση ενός αστεροειδή, η οποία προκάλεσε εκτεταμένες πυρκαγιές και γέμισε την ατμόσφαιρα με τέφρα.

Η ιδέα είναι αμφιλεγόμενη, υποστηρίζεται όμως από τουλάχιστον 11 μελέτες τα τελευταία χρόνια, όπως για παράδειγμα αυτή.

Η νέα μελέτη

Using a binocular microscope, Dartmouth geochemist Mukul Sharma examines impact-derived spherules that he and his colleagues regard as evidence of a climate-altering meteor or comet impact 12,900 years ago. Credit: Eli Burakian

Στη νέα έρευνα, ο Μούκουλ Σάρμα και οι συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο Ντάρτμαθ του Νιου Χάμπσαϊρ αναφέρουν ότι βρήκαν πιο πειστικές ενδείξεις: σφαιρίδια λιωμένων πετρωμάτων που εκτοξεύτηκαν από το Κεμπέκ του Καναδά και έφτασαν μέχρι την Πενσιλβάνια και το Νιου Τζέρσι.

Τα σφαιρίδια ανακτήθηκαν από ιζήματα που χρονολογούνται στην εποχή της Νεότερης Δρυάδος. Τα γεωχημικά και ορυκτολογικά προφίλ τους είναι πανομοιότυπα με τα χαρακτηριστικά του νότιου Κεμπέκ, διαβεβαιώνουν οι ερευνητές.

Ενισχύεται η θεωρία της κοσμικής πρόσκρουσης

H πρόσκρουση φαίνεται ότι εκτίναξε πετρώματα από το Κεμπέκ μέχρι την Πενσιλβάνια.

Τα νέα στοιχεία πιθανώς ενισχύουν τη θεωρία της κοσμικής πρόσκρουσης, ωστόσο τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί οριστικό μέχρι να βρεθεί ο κρατήρας μιας τέτοιας πρόσκρουσης και να χρονολογηθεί στην εποχή της Νεότερης Δρυάδας.

Υπάρχει ωστόσο το ενδεχόμενο η κατάσταση να είναι πιο περίπλοκη. Όπως δηλώνει ο δρ Σάρμα, «δεν αποκλείεται να υπήρξαν πολλές ταυτόχρονες προσκρούσεις για να φέρουν τις εκτεταμένες περιβαλλοντικές μεταβολές της Νεότερης Δρυάδος. Μέχρι σήμερα δεν έχουν βρεθεί κρατήρες πρόσκρουσης, ωστόσο η μελέτη μας θα μας βοηθήσουμε να εντοπίσουμε έναν από αυτούς».

Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2013

Χωρισμός. Separation

Edvard Munch, Separation, 1896

...όταν τελειώσει το αίσθημα δεν αναγνωρίζει τον εαυτό του

Αδειάζω, όλ' αδειάζω τη στιγμή απ' το παρόν
και μπαίνω σ' άλλο τώρα, πηχτό κι αδιαίρετο.

Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ

Edvard Munch, Separation, 1894

Χρησιμοποίησα κάθε τέχνασμα
για να σε συγκινήσω, ψέματα, κόπωση, ακόμη κι αυτό του πάθους,
μα τώρα βλέπω μόνη λύση τον οριστικό χωρισμό.
Προσθέτω πως είμαι πρόθυμος να επωμισθώ την ευθύνη.

Edvard Munch, Les yeux dans les yeux, 1884

Συγκατανεύεις. Ο φθινοπωρινός αέρας ξαφνικά δυναμώνει, αγριεύει'
Ένα καθαρό βάζο με ξερά φύλλα δονείται ασταμάτητα.
Κοιτάζουμε αμίλητοι. Όταν μιλάω και πάλι
ο έρωτας θάβεται μέσα μου βαθιά, για πάντα.

Μετάφραση: Χάρης Βλαβιανός

James Merril

ΕΡΑΣΤΕΣ

André Masson, Couple dans la nuit, 1958

Κι επειδή
δε βρήκε δύναμη άλλη
ν' αντιτάξει στην κραυγή
έφυγε
ανάμεσα απ' το βαθύ νερό
που τους χώριζε'
τ' άστρα δεν είδε
ν' ανάβουν πάλι ένα ένα
στη μικρή τους γειτονιά
νήστεψε για λίγο καιρό,
ύστερα βρήκε μια καινούργια
γωνιά ξένη
για να κρύψει το άχρηστο βιβλίο.
Κι όταν ύστερα από καιρό
-αρχές χειμώνα-
τυχαία συναντήθηκαν
δυο ξένοι
"βρήκες γωνιά να ζεσταθείς
κι ετούτο το χειμώνα;"
τον ρώτησε' και το βαθύ
νερό τους χώρισε
για άλλη μια φορά.

Κώστας Σταυρόπουλος

ΗΟΝOUR

Edvard Munch, Separation, 1896

Γιατί φεύγουν οι άνθρωποι; Ο χωρισμός είναι ένας μικρός θάνατος. Αυτό που μέχρι τώρα σου έδινε ζωή, είναι αυτό που τώρα σου την αφαιρεί. Σαν κινούμενη άμμος σε κυκλώνει η απουσία. Κι εσύ βυθίζεσαι εκεί μέσα... χάνεσαι... και ψάχνεις. Και πρέπει τώρα να επαναπροσδιοριστείς... χωρίς να το έχεις επιλέξει.

Από το πρόγραμμα της παράστασης του θεάτρου Άλμα (2004-2005).

Joanna Murray-Smith

ΤI ΣΗΜΕΡΑ, ΤΙ ΑΥΡΙΟ, ΤΙ ΤΩΡΑ


Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα
ας καθαρίσουμε μια ώρα αρχύτερα
Του χωρισμού μας έφτασε η ώρα
Μπορεί και για τους δυο να ’ναι καλύτερα,
ας καθαρίσουμε μια ώρα αρχύτερα

Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα
κι αν περιμένουμε, τι θα κερδίσουμε;

Βασίλης Τσιτσάνης / Γεράσιμος Τσάκαλος

Χωρισμός

Edvard Munch, Separation, 1896

Ήρθες και τίποτα δεν άντεξε πλάι σου
Έφυγες και τίποτα δε χάθηκε μαζί σου
Στα χέρια μου κρατώ και την ελπίδα και τη μνήμη σου
Το αίμα μου περνάει μέσ’ από σένα
Μοίρασα τον ίσκιο μου με σένα
Τίποτα δε μου λείπει· γιατί τίποτα δε χάθηκε μαζί σου.

Πάνος Θασίτης

ΝΥΧΤΑ ΧΩΡΙΣΜΟΥ


Edvard Munch, Despair, 1893-4

Μονάχα όποιος πολύ πόνεσε από έρωτα χαμένο
νιώθει, πόσο του χωρισμού η νύχτα είναι ως την αυγή σκληρή.
Για να ξεχάσω τη θλίψη, σαν τρελλός στους δρόμους τριγυρνώ.
Ποιό κυπαρίσσι δε ζηλεύει την κορμοστασιά αυτής που αγαπώ;
Σ’ εκείνη που μ’ αρνήθηκε το μήνυμά μου ποιός θα πάει;
Κι αν συ από μένα έφυγες, σ’ έχω ακόμα στην καρδιά μου!
Να ορκιστώ «στη ζωή σου», έναν όρκο θα πω τόσο μεγάλο,
λοιπόν «στη σκόνη των ποδιών σου», δεν αξίζω τίποτ’ άλλο.
Έρημο κι αν μ’ άφησες και μού ’φερες τόση δυστυχία,
γίνομαι ολάκερος θυσία στον πόθο να σε ξαναδώ.
Έλα εκεί που αρχίζει ο δρόμος σου. Θα με βρεις ξαπλωμένο,
να με ποδοπατήσεις θέλω σαν παλιό χαλί, ξεθωριασμένο.
Όταν με πέπλο έχεις σκεπάσει το λεπτό κορμί σου,
θαρρούν όλοι πως το πέπλο σου ρόδο έχει καλύψει.
Καρτερώντας σε απόκαμα. Ούτε ν’ αναστενάξω δεν μπορώ.
Έλα να δεις πως στην καρδιά μου έχω βάρος σα βουνό.

Μετάφραση: Ι. Βασιλείου

ΣΑΑΝΤΙ (13ος αιώνας)

Εβδομήντα δύο μολύβια για τη νέα σχολική χρονιά, Seventy-two pencils for the new school year

Εβδομήντα δύο μολύβια για τη νέα σχολική χρονιά. 72 Pencils is a geometric construction of 72 pencils, assembled into a work of art.  Restricted to a signed limited edition of twenty-five, each shares a common form, yet each is unique.  The form is an arrangement of four intersecting hexagonal tubes that penetrate each other in a fascinating three-dimensional lattice.  Each of the sculptures in the edition is constructed with a different type of pencil, so each is a one-of-a-kind object.

Τα «72 μολύβια» είναι ένα γλυπτό του διάσημου εικαστικού, μαθηματικού και καθηγητή στο Stony Brook University, George W. Hart. Σηματοδοτεί με πρωτότυπο τρόπο το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς. Πρόκειται για μια γεωμετρική σύνθεση στην οποία διασταυρώνονται τέσσερις εξαγωνικοί “σωλήνες” από μολύβια, που διαπερνούν ο ένας τον άλλον, αποκαλύπτοντας ένα συναρπαστικό τρισδιάστατο πλέγμα.

The above instance was commissioned by John Sullivan, with specially printed ISAMA pencils. The view shows how it looks along a three-fold axis of symmetry. For some viewers, part of the interest lies in the form of the interior.  The four hexagonal tubes are hollow, so the sculpture as a whole is hollow.  But, what shape is its cavity? What would someone on the inside see?  To the mathematician, the answer is "the rhombic dodecahedron," a geometric solid bounded by twelve rhombuses.

Ορισμένοι θεατές του γλυπτού δεν θαυμάζουν μόνο την εξωτερική του όψη, αλλά θεωρούν αρκετά ενδιαφέρουσα και την εσωτερική του φόρμα. Οι τέσσερις εξαγωνικοί “σωλήνες” είναι άδειοι, έτσι ώστε ολόκληρο το γλυπτό να είναι κενό στο εσωτερικό του. Tι σχήμα έχει, όμως, αυτή κενή κοιλότητα; Τι μπορεί να δει κάποιος σε αυτήν αν την παρατηρήσει ; Η απάντηση ενός μαθηματικού θα ήταν: «βλέπω ένα ρομβοειδές δωδεκάεδρο», ένα γεωμετρικό στερεό που οριοθετείται από δώδεκα ρόμβους.

Geometer George W. Hart with his "12-part sculpture puzzle".

Αν θέλετε να θαυμάσετε μερικά ακόμα έργα τέχνης του μαθηματικού και γλύπτη George W. Hart μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του στη διεύθυνση: www.georgehart.com.

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

Αύγουστος στη Θεσσαλονίκη, August in Thessaloniki












«Τι είναι θεός; Τι μη θεός και τι τ’ ανάμεσό τους;» αναρωτιέται ο Χορός στην Ελένη. Οι διαμάχες των θεών παιδεύουν τους ανθρώπους, πόλεμοι γίνονται για φαντάσματα. Μετά την πανωλεθρία στις Συρακούσες, ο Ευριπίδης γράφει το 412 π.Χ. ένα έργο στα όρια της τραγικωμωδίας. Δεκαεπτά χρόνια από την έναρξη της τρωικής εκστρατείας, η Ελένη συναντά πάλι τον Μενέλαο και ανατρέπει το μύθο της άπιστης γυναίκας.

Η Ελένη, αν και έχει πλούσια παραμυθένια δράση, έρωτα, ανατροπές και αίσιο τέλος, χαρακτηρίζεται από έντονο φιλοσοφικό υπόβαθρο. Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας - ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου

Η Πέμη Ζούνη ερμήνευσε το ρόλο της Ελένης, ενώ ο Αντώνης Καφετζόπουλος ως Μενέλαος κατάφερε να κινηθεί στα πλαίσια της ιλαροτραγωδίας, χωρίς να υπονομεύσει την τραγική  διάσταση του δράματος.

Ανοικτό Θέατρο Συκεών-Μάνος Κατράκης. Σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαΐδης.



Ο Αγαμέμνων είναι το πρώτο μέρος της τριλογίας Ορέστεια, της μόνης τριλογίας που έχει διασωθεί στο αρχαίο θέατρο. Θεωρείται μία από τις κορυφαίες τραγωδίες του αρχαίου δράματος και φυσικά της παγκόσμιας δραματουργίας.

Ο ποιητικός λόγος φτάνει σε πολύ μεγάλα ύψη, με ιδιοφυείς μεταφορές και βαθιά νοήματα για την ανθρώπινη φύση, την έννοια της ευθύνης και την μοίρα. Οι μορφές είναι εμβληματικές, σε επικά ύψη, αλλά όχι εξιδανικευμένες. 

Στο έργο κυριαρχεί τόσο το μίσος, ένα μίσος χολερικό, όσο και η αλαζονεία της εξουσίας. Ο Αγαμέμνονας, που πατάει στο κόκκινο χαλί, μια τιμή που αρμόζει μόνο σε Θεούς, είναι ένας αλαζονικός βασιλιάς. Και η Κλυταιμνήστρα έχει την ίδια πομπώδη έπαρση.

Ο Μηνάς Χατζησάββας ως Αγαμέμνων δίνει μια υποδειγματική ερμηνεία και ξεχωρίζει από όλους τους ηθοποιούς. Βγάζει την έπαρση της εξουσίας στον αφελή βασιλιά, που παγιδεύεται από την γυναίκα του και χρωματίζει πολύπλευρα και με αποτελεσματικό τρόπο τον ρόλο του, θυμίζοντας παράλληλα και απολυταρχικούς ηγέτες της πρόσφατης ιστορίας.

Επίσης, ιδιαίτερα καλή ήταν η Καρυοφιλλιά Καραμπέτη. Πειστική στον ρόλο της σκληρής και αλαζονικής βασίλισσας Κλυταιμνήστρας, με ένταση στην φωνή της και ένα διονυσιακό πάθος στην στιγμή που εμφανίζεται λουσμένη με αίμα στην σκηνή.

Όσο για τον χορό, η χρήση έμπειρων ηθοποιών και η σκηνοθετική επιλογή να λειτουργούν κυρίως ως μονάδες, δίνει μια νέα οπτική στον ρόλο του.

Η σκηνογραφία είχε αρκετά επιτυχημένες επιλογές. Όσο για την σκηνή με το φονικό, που η σκηνή πλημμυρίζει με αίμα, είναι λίγο σαν να προσπαθεί να συνδυάσει βίαιες εικόνες του μεταμοντέρνου θεάτρου με την ζωγραφική του Τζάκσον Πόλοκ.

Γενικά, ο «Αγαμέμνων» του Αισχύλου από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΚΟΖΑΝΗΣ στο Ανοικτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης» βασίζεται σε ένα πάρα πολύ δυνατό κείμενο με φοβερό λόγο και βαθιά νοήματα.




Από την πορεία διαμαρτυρίας στη Θεσσαλονίκη την 29-8-2013. Δυναμική η παρουσία των Καθηγητών και έπεται συνέχεια !












Το Myrό Antiques House και η Myrό Gallery, στο πλαίσιο της προσπάθειας του ιδρυτή τους Σταύρου Μυρωνίδη και της ομάδας συνεργατών του για την ανανέωση της ελληνικής εικαστικής ταυτότητας και της ανάδειξης της στο εξωτερικό, ανακοινώθηκε στην αρχή του καλοκαιριού του 2013 η Greek Marble Initiative, μία πρωτοβουλία για την διεθνή ανάδειξη του ελληνικού μαρμάρου και της σύγχρονης γλυπτικής σε μάρμαρο, η οποία θα αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών προς αυτή την κατεύθυνση.