Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017

6 Φεβρουαρίου 1971: Ο Alan Shepard ρίχνει την πιο μακρινή μπαλιά του γκολφ. February 6, 1971: Alan Shepard Hits a Golf Ball on the Moon

Astronaut Alan Shepard practices his golf swing on the moon. Photo: NASA

Ο Alan Shepard τo 1961 έγινε ο πρώτος Aμερικανός που πέταξε στο διάστημα. Επιπλέον, καθοδηγούσε ο ίδιος χειροκίνητα το σκάφος του, κάτι που γινόταν επίσης για πρώτη φορά στην ιστορία της διαστημικής.

Along with Stuart Roosa (left) and Edgar Mitchel (right), commander Alan Shepard (center) became the first man to golf on another planet.

Το 1971, σε ηλικία 47 ετών, ήταν ο πέμπτος (και ο γηραιότερος άνθρωπος) που περπάτησε στη Σελήνη, στο πλαίσιο της αποστολής Apollo 14. O Shepard ήταν ένας φανατικός παίκτης του γκολφ, κι έτσι είχε προετοιμάσει μια έκπληξη για τα εκατομμύρια των Αμερικανών που παρακολουθούσαν την τηλεοπτική μετάδοση του σεληνιακού περιπάτου. Είχε πάρει κρυφά μαζί του μπάλες κι ένα μπαστούνι του γκολφ.

Όταν ο Shepard βρέθηκε στην επιφάνεια της Σελήνης, στις 6 Φεβρουαρίου του 1971, χτύπησε δυο μπάλες με το μπαστούνι του. Ήθελε να εκμεταλλευθεί την χαμηλή βαρύτητα της Σελήνης – η ένταση πεδίου βαρύτητας στην επιφάνεια της Σελήνης είναι 1,6 m/s2, ενώ στη Γη είναι  9,8 m/s2 -, αλλά και την έλλειψη αντίστασης αέρα, δεδομένου ότι στη Σελήνη δεν υπάρχει ατμόσφαιρα.

Έτσι λοιπόν, η πρώτη μπάλα του γκολφ έπεσε μέσα σε έναν κρατήρα, ενώ η δεύτερη, σύμφωνα με τον ίδιο, έφτασε «μίλια και μίλια» μακριά. Ιδού και το σχετικό, αλλά όχι τόσο καθαρό, βίντεο:

Near the end of the final EVA on Apollo 14, Alan Shepard hit several golf shots on the moon, captured on the television feed. Original footage courtesy NASA.

Για να υπολογίσουμε το βεληνεκές της πλάγιας βολής που εκτελεί ένα μπαλάκι του γκολφ στη Σελήνη χρειαζόμαστε: την ένταση του πεδίου βαρύτητας στη Σελήνη (1,622 m/s2), την αρχική ταχύτητα με την οποία εκτοξεύεται και την γωνία που σχηματίζει η ταχύτητα με την οριζόντια διεύθυνση. Κάποιοι που ξέρουν περισσότερα για το γκολφ εκτίμησαν ότι η αρχική ταχύτητα που έδωσε ο αστροναύτης στο μπαλάκι ήταν περίπου 80m/s (π.χ βλέπε ΕΔΩ). Yποθέτοντας ότι το μπαλάκι διάνυσε το μέγιστο βεληνεκές – η ταχύτητα σχημάτιζε γωνία 45ο με την οριζόντια διεύθυνση –  εκτίμησε ότι η μπάλα του γκολφ διάνυσε 3950 μέτρα ή περίπου 2,5 μίλια.

Πράγματι, δηλαδή, όπως είπε ο Shepard η μπάλα ταξίδεψε «μίλια και μίλια» μακριά. Το σίγουρο είναι ότι πρόκειται για την πιο μακρινή μπαλιά γκολφ στην ιστορία της ανθρωπότητας, έστω κι αν αυτή ρίχτηκε στην Σελήνη.

Πηγές: www.aps.org, physicsgg






























































































Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2017

India: A Celebration of Independence, 1947 to 1997

India: A Celebration of Independence features exquisite black-and-white duotone as well as four-color reproductions of the work of twenty-three photographers. 

Opening with the work of the great Indian photojournalist Sunil Janah, who witnessed and chronicled the fitful birth of India's democracy, the book also features powerful images by Henri Cartier-Bresson, taken during his numerous visits to India, a country he calls "a haven of the heart." 

Also included are a number of breathtaking images by Sebastião Salgado, who has produced indelible photographic tableaux of the Indian working communities. Embracing many regions and people from all walks of life, the compelling photographs by Raghu Rai represent a convergence of the traditional with the modern, and exhibit his love and profound understanding of his native India.

Among the most prominent younger Indian photographers is Dayanita Singh, whose intimate black-and-white images reveal a keen awareness of a changing cultural identity in her country. Pamela Singh's work compares some of the traditional and new roles available now to women in India. 

Mary Ellen Mark's portraits of Indian children and street scenes, in both color and black-and-white, provide another inside look at the country's people. Robert Nickelsberg, a resident of New Delhi, focuses on India's recent social and political conflicts, while Charles Lindsay's black-and-white panoramas represent a stiller, more poetic side of the nation's character. 

We travel with Mitch Epstein into the courtyards of New Delhi and Jaipur, and to the meditative garden of poet Rabindranath Tagore with Rosalind Solomon. Thomas L. Kelly guides us to the stunning Rashtrapati Bhavan, ablaze with lights for Republic of India Day. 

William Gedney's black-and-white photographs capture the unique rhythm of the Indian street. Steve McCurry has lived and worked for many years in India, developing a personal and comprehensive body of color work, which is represented here.

Both Alex Webb and Ketaki Sheth examine icons of India's so-called "Bollywood," countered by Sanjeev Saith's color images, which discover quiet moments of contemplation. Also featured is a study of Rajasthan's "Children's Parliament" by Italian photographer Dario Mitidieri. 

Finally, the elegant black-and-white images of Swapan Parekh provide an echo of the past as it meets with the present. Altogether, the work of this "new generation" of photographers attests that India-- a country virtually defined by its many traditions-- is today undergoing an epoch of profound change.













































































































































The compendium of images in India: A Celebration of Independence, 1947 to 1997 provides an invaluable and unprecedented photographic record of this country and the changes it has undergone over the past half century.