Vincent van Gogh. Autoportrait à l'oreille coupée, 1889. Vincent
Van Gogh, as pictured in a self-portrait. He hacked his own ear off in 1888.
Μια
γερμανίδα καλλιτέχνις που συχνά χρησιμοποιεί βιολογικά υλικά στα έργα της
εκθέτει μια ρεπλίκα του αφτιού του Βίνσεντ βαν Γκογκ μέσα στην οποία ζουν
κύτταρα από έναν απόγονο του μεγάλου ολλανδού ζωγράφου.
Το
έργο, με τίτλο Sugababe,
αναφέρεται σε ένα φιλοσοφικό πρόβλημα που είχε διατυπώσει ο Πλούταρχος. Undated
picture shows an ear made of human cells grown from samples provided from a
distant relative from Dutch artist Vincent van Gogh, in the center for art and
media in Karlsruhe, Germany. US based artist Diemut Strebe said she wants to
combine art and science with the installation. (AP Photo/Diemut
Strebe.Sugababe)
Το
αφτί της καλλιτέχνη Ντίμουτ Στρέμπε, κατασκευασμένο με εκτυπωτή τριών
διαστάσεων, εκτίθεται μέχρι τον Ιούλιο στο Μουσείο ZKM της Καρλσρούης στη Γερμανία. Το πορώδες
υλικό του αφτιού φιλοξενεί ζωντανά κύτταρα χόνδρου τα οποία δώρισε ο Λιούβε βαν
Γκογκ, τρισέγγονος του Τεό βαν Γκογκ, αδελφού του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου.
Οι
επισκέπτες στο μουσείο μπορούν να μιλήσουν στο αφτί μέσω ενός μικροφώνου, οπότε
τα ηχητικά κύματα καταγράφονται μέσα στο θρεπτικό υγρό στο οποίο βρίσκεται το
αφτί και αναπαράγονται από έναν υπολογιστή.
On December 23rd
1888, Vincent van Gogh cut off his left ear. Did he cut off his entire ear? Or
just the lobe? And why? By watching this video you'll learn about the major
facts, speculations and research. The
lecture goes back to the beginning of 1888, to Arles, France. Van Gogh painted
some of his greatest paintings in Arles: Starry Night, The Starry Night over
the Rhone, Sunflowers, The Sower, The Night Cafe, The Yellow House, Bedroom in
Arles, The Vineyard, At Eternity's Gate, The Brothel. There are different
speculative stories about the ear-incident. Though the reoccuring characters
are Vincent van Gogh and Paul Gauguin. Presumably they had a fight. Van Goghs
poor mental health is also a commonly mentioned motive for this act of
self-mutilation.
Η
καλλιτέχνις ήθελε αρχικά να χρησιμοποιήσει γενετικό του ίδιου του Βίνσεντ βαν
Γκογκ από έναν φάκελο που είχε σαλιώσει ο ζωγράφος το 1883. Η γενετική σύγκριση
με τον Λιούβε βαν Γκογκ αποκάλυψε τελικά ότι το βιολογικό υλικό στον φάκελο
προερχόταν από διαφορετικό πρόσωπο.
Paul Gauguin. The Painter of Sunflowers: Portrait of
Vincent van Gogh, 1888, Van Gogh Museum, Amsterdam.
Το
έργο της Στρέμπε προφανώς αναφέρεται στο γνωστό περιστατικό του 1888, όταν ο
ταραγμένος ψυχικά Βαν Γκογκ έκοψε ένα μέρος από το αριστερό αφτί του και το
άφησε σε οίκο ανοχής στον σύχναζε μαζί με τον φίλο και συνάδελφό του ζωγράφο
Πολ Γκογκέν. Η Στρέμπε διαβεβαιώνει ότι η ρεπλίκα του αφτιού μοιάζει όσο
γίνεται περισσότερο στο πραγματικό αφτί του Γκογκέν.
Το
DNA και το Πλοίο του
Θησέα
Ο
τίτλος του έργου, Sugababe,
αποτελεί αναφορά σε ένα φιλοσοφικό πρόβλημα που έθεσε ο Πλούταρχος στην ιστορία
Το Πλοίο του Θησέα: Ο αρχαίος έλληνας ιστορικός διατυπώνει το ερώτημα του εάν
ένα πλοίο το οποίο ανακατασκευάζεται με αντικατάσταση όλων των τμημάτων του
παραμένει τελικά το ίδιο πλοίο.
Το
ερώτημα έχει γίνει γνωστό τα τελευταία χρόνια ως το «παράδοξο των Sugababe» από το όνομα ενός βρετανικού
συγκροτήματος που συνεχώς αλλάζει σύνθεση.
Enter the ancient
paradox of the Ship of Theseus, floating down the estuary of Heraclitus,
somewhere beyond Boston Harbor.
Στη
συγκεκριμένη περίπτωση, η Ντίμουτ Στρέμπε δείχνει να εξερευνά την ιδέα του κατά
πόσο το γενετικό υλικό ενός ανθρώπου αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ταυτότητάς
του.
Το
αφτί ακούει, δεν δίνει όμως την απάντηση
Interestingly, the
opening for Sugababe coincided in both time and space with a lecture by Noam Chomsky on
US foreign policy. We wonder if Noam had a private little chat with Sugababe?
Σύμφωνα
με το δικτυακό τόπο της Ντίμουτ Στρέμπε, ο πρώτος που μίλησε στη ρεπλίκα του
αφτιού μετά την παρουσίασή της το 2004 ήταν ο αμερικανός διανοητής Νόαμ
Τσόμσκι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου