The magic mirror of
Eros is the most striking of the many finds discovered in the Aigai necropolis
during archaeological excavations in 2014. A total of 21 graves were found in two
burial mounds, 6 of which have never been subject to looting. Collage and photos www.ethnos.gr
O μαγευτικός καθρέφτης του Έρωτα είναι το
πιο εντυπωσιακό από την πλειάδα των ευρημάτων που έφερε στο φως στη νεκρόπολη
των Αιγών η αρχαιολογική σκαπάνη το 2014. Σε δύο τύμβους βρέθηκαν συνολικά 21
τάφοι, από τους οποίους οι έξι ήταν ασύλητοι.
Τα
οστά ενός άνδρα, ηλικίας περίπου 50 ετών, βρέθηκαν στον ασύλητο κιβωτιόσχημο
τάφο που εντοπίστηκε το περασμένο φθινόπωρο στη νεκρόπολη των Αιγών. Ο τάφος
χρονολογείται στα χρόνια της βασιλείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου (336-323 π.Χ.).
Επιτύμβιο με επιγραφή που να αποδεικνύει την ταυτότητα του νεκρού δεν βρέθηκε,
αλλά συνδυάζοντας τα στοιχεία που υπάρχουν, η Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη
της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, δεν αποκλείει να πρόκειται για ιερέα του
Διόνυσου.
Αναλυτικά
στοιχεία για την ανατομία αυτού του τύμβου, και όχι μόνο, θα παρουσιάσει η κ.
Κοτταρίδη στην ετήσια Συνάντηση για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη
Θράκη που ξεκινά σήμερα στην αίθουσα τελετών του παλαιού κτιρίου της
Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
«Πέρα από τη συζήτηση για τις ιδεολογικές,
πολιτικές ή όποιες άλλες σκοπιμότητες που συνυφαίνονται στην αρχαιολογική
δραστηριότητα, συζήτηση που ξανάνοιξε με ένταση παίρνοντας ως αφορμή τα
πρόσφατα ατυχή φαινόμενα, υπάρχουν πάντα τα ίδια τα μνημεία» υπογραμμίζει
με νόημα η κ. Κοτταρίδη, προειδοποιώντας πως πολλά μνημεία που άντεξαν το βάρος
των αιώνων, «κινδυνεύουν διαρκώς να
καταρρεύσουν εξ αιτίας της κούρασης των αρχαίων υλικών, αλλά και εξ αιτίας της
άγνοιας ή της αδιαφορίας των ανθρώπων, να παραμορφωθούν από αμφιβόλου ποιότητας
και ηθικής προσπάθειες ‘αξιοποίησης’ ακόμη και να καταστραφούν ολοκληρωτικά,
θύματα στο βωμό της κερδοσκοπίας».
Ο τάφος
Στιγμιότυπο
από την ανασκαφή.
Ο
τάφος με τα οστά του νεκρού εντοπίστηκε το περασμένο φθινόπωρο, σε αρκετά κεντρικό
σημείο της νεκρόπολης.
Σύμφωνα
με το συνηθισμένο τυπικό, επάνω από το πόδιο υπήρχε ξύλινη κλίνη στην οποία
ήταν ξαπλωμένος ο νεκρός με το κεφάλι προς τη δύση, στεφανωμένος με πλούσιο
χάλκινο επίχρυσο στεφάνι κισσού.
The archaeologists
found something astonishing in the second burial mound: a red wine jug
depicting a banquet. It had been placed in one of the graves, dating back to
the time of Alexander the Great (336-323 BC), which had never been looted. The
pitcher was sitting on the bed where the deceased was lying. His head was
adorned with a gilded bronze ivy wreath. The research has shown this was a man
of about 50. A small wooden table with the banquet vessels was standing north
of him. In between, there was a copper bucket of fine quality for mixing the
wine with water. The bucket sported rich embellishments, which highlight the
extraordinary level of Macedonian metal processing. The gold-plated
bronze vessel found on the floor of the tomb. Credit: Angelica Kottaridi
Επάνω
στην κλίνη μαζί με το σώμα του νεκρού ήταν ακουμπισμένη μια ερυθρόμορφη οινοχόη
με παράσταση συμποσίου. Προς τα βόρεια υπήρχε χώρος για ένα στενό ξύλινο
τραπεζάκι με τα σκεύη του συμποσίου. Ανάμεσά τους, ένας χάλκινος κάδος άριστης
ποιότητας που χρησίμευε για το ανακάτεμα του οίνου με το νερό.
Ιδιαίτερο
ενδιαφέρον έχουν τα άφθονα υπολείμματα των οργανικών υλικών που σπάνια σώζονται σε αρχαίους
τάφους. Υπάρχουν κατάλοιπα υφασμάτων από τα στρωσίδια της κλίνης και τα
ενδύματα του νεκρού, όπου μάλιστα διατηρήθηκαν ίχνη πορφύρας, δέρματα και
κυρίως τα υπολείμματα της ίδιας της ξύλινης κλίνης.
Με
μία πρώτη ματιά αναγνωρίζεται η επίχρυση διακόσμηση της μπροστινής πλευράς του
ανάκλιντρου, του οποίου η μορφή αντιστοιχούσε με εκείνη των χρυσελεφάντινων
κλινών από τον τάφο του Φιλίππου.
Η ταυτότητα του
νεκρού
Σύμφωνα
με την κ. Κοτταρίδη, δεδομένου ότι δεν βρέθηκε επιτύμβιο με επιγραφή και αφού
προφανώς δεν είναι μέλος της βασιλικής οικογένειας για να αναζητηθεί στην
παράδοση των πηγών, όνομα δεν μπορεί να προκύψει. Ωστόσο, το γεγονός ότι ένας
ενήλικος άντρας και μάλιστα τόσο εύπορος, αφού φορούσε ρούχα βαμμένα με την
πανάκριβη πορφύρα, δεν συνοδεύεται από όπλα (δόρυ, ακόντιο ή έστω μαχαίρι), σε
συνδυασμό με το σπάνιο στεφάνι κισσού, επιτρέπει στους αρχαιολόγους να σκεφτούν
ότι ίσως ο νεκρός είναι ένας ιερέας του Διόνυσου ή ένα εξέχον μέλος του θιάσου
της Μητέρας των Θεών που η ύπαρξη του στις Αιγές μαρτυρείται με επιγραφή της
εποχής της ταφής.
Αν
είναι έτσι, αυτό ίσως εξηγεί και το γεγονός ότι στον τάφο χρησιμοποιήθηκαν
αρχιτεκτονικά μέλη από ένα σημαντικό δημόσιο, πιθανότατα ιερό κτήριο.
Φως
στο μυστήριο αναμένεται να ρίξει η μελέτη των οργανικών υλικών που συλλέχθηκαν
από τον τάφο.
Σπάνιος
καθρέφτης
Kotaridi believes
the most valuable find in the first mound was recovered from the grave of a
young girl from the 4th century BC. Her parents placed in her grave valuable
gold earrings, jewellery, beads, and a unique mirror – the only one found in
Aigai. It is a small-size work of bronze art, which according to Kotaridi is
the work of a very experienced craftsman. On its lid, Eros, portrayed as a
winged child, is embracing the god of passion and lust, Dionysus. The latter
takes the form of a young man sitting on a panther skin spread over a rocky
mound.
Το
καλοκαίρι του 2014 στη νεκρόπολη των Αιγών βρέθηκαν συνολικά 20 τάφοι. Πέντε
ήταν ασύλητοι, ενώ οι υπόλοιποι ήταν συλημένοι εν μέρει ή πλήρως. Η σχέση των
ταφών δείχνει ότι πρόκειται για μέλη μιας ευρύτερης οικογένειας που
ενταφιάζονται στον τύμβο σε βάθος δύο γενεών.
Στον
πιο πλούσιο τάφο της ομάδας που ήταν
συλημένος βρέθηκαν υπολείμματα νεκρικής κλίνης που ήταν διακοσμημένη με πήλινες
ανάγλυφες πλάκες: Η Αθηνά τυλιγμένη στο ιμάτιο της παρακολουθεί μια μάχη
Ελλήνων με βαρβάρους, ένα θέμα που
απηχεί προφανώς την εκστρατεία της Ανατολής, το γεγονός που σημάδεψε τη μνήμη
των Μακεδόνων των Αιγών και όχι μόνον.
Χρυσά
σκουλαρίκια που βρέθηκαν στον πλούσιο τάφο.
Ωστόσο,
το πιο πολύτιμο και σπάνιο εύρημα από αυτόν τον τύμβο ήταν στον τάφο νεαρής
κοπέλας, που της χάρισαν οι γονείς της στο ταξίδι χωρίς γυρισμό πολύτιμα χρυσά
στολίδια, σκουλαρίκια και χάντρες, αλλά έναν καθρέφτη.
Πρόκειται
για τον μοναδικό καθρέφτη που έχει βρεθεί ως τώρα στις Αιγές, ένα μικρό χάλκινο
κομψοτέχνημα, έργο ενός πολύ επιδέξιου τορευτή.
Στο
καπάκι του καθρέφτη ο Έρωτας, στο σχήμα παιδιού, έρχεται πετώντας να αγκαλιάσει
τον Διόνυσο που με μορφή θαλερού νέου κάθεται πάνω στα βράχια που είναι
στρωμένη η δορά του πάνθηρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου