A new study
published in the journal PLoS ONE has found that listening to ‘happy music’
(i.e. classical music that elicits positive mood and is high on arousal) is
associated with an increase in divergent creative thinking. According to the
team, music listening can be easily integrated into daily life and may provide
an innovative means to facilitate creative cognition in an efficient way in
various scientific, educational and organizational settings when creative
thinking is needed. Image credit: Gerd Altmann
Πρόσφατες
έρευνες έδειξαν ότι όταν αντιμετωπίζουμε ένα μη κοινότοπο πρόβλημα, η λύση του
οποίου απαιτεί από εμάς ένα άλμα δημιουργικότητας, το να ακούμε μια ευχάριστη
και συναισθηματικά διεγερτική μουσική μας βοηθά αποφασιστικά στην εξεύρεση της
λύσης. Όταν λοιπόν ακούμε ένα ορισμένο είδος μουσικής ενώ σκεφτόμαστε ένα
δυσεπίλυτο πρόβλημα, είναι σαφώς πιο παραγωγικό από το να δουλεύουμε στη σιωπή.
Στο
συμπέρασμα αυτό κατέληξαν δύο ερευνητικές ομάδες, που εργάζονταν η μία στην Ολλανδία
στο Radbound University και η άλλη στην Αυστραλία στο University of Technology Sydney, και πριν από λίγες ημέρες δημοσίευσαν από
κοινού τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας στο περιοδικό «PLOS One».
Στον
πολύπλοκο και διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο όπου ζούμε, η ικανότητα να βρίσκουμε
εγκαίρως πρωτότυπες λύσεις αποτελεί ίσως μία από τις περισσότερο αναγνωρισμένες
νοητικές αρετές, μια νοητική ικανότητα που συχνά απαιτείται και στον χώρο
εργασίας. Διόλου περίεργο λοιπόν ότι εδώ και χρόνια ειδικοί επιστήμονες
μελετούν τις εξωτερικές και εσωτερικές συνθήκες που διεγείρουν ή ενισχύουν αυτή
την ικανότητα.
Στον
πολύπλοκο και διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο όπου ζούμε, η ικανότητα να βρίσκουμε
εγκαίρως πρωτότυπες λύσεις αποτελεί ίσως μία από τις περισσότερο αναγνωρισμένες
νοητικές αρετές, μια νοητική ικανότητα που συχνά απαιτείται και στον χώρο
εργασίας. Διόλου περίεργο λοιπόν ότι εδώ και χρόνια ειδικοί επιστήμονες
μελετούν τις εξωτερικές και εσωτερικές συνθήκες που διεγείρουν ή ενισχύουν αυτή
την ικανότητα.
Από
καιρό υπήρχαν ενδείξεις ότι η μουσική σχετίζεται στενά και επηρεάζει τη
δημιουργική σκέψη, όμως μέχρι πρόσφατα δεν γνωρίζαμε ποιο είδος μουσικής και σε
ποιες περιπτώσεις ασκεί την ευεργετική δράση της. Προσπαθώντας να απαντήσουν σε
αυτά τα ερωτήματα οι διευθυντές των δύο ερευνητικών ομάδων, ο Simone Ritter της ολλανδικής και ο Sam Ferguson της αυστραλιανής, έθεσαν σε 155 εθελοντές
μια σειρά από προβλήματα, ενώ λίγο πριν και κατά τη διάρκεια του πειράματος
τους έβαζαν να ακούνε διαφορετικά είδη κλασικής μουσικής.
Με
άλλα λόγια, παρατηρούσαν πώς τα διάφορα είδη σύνθετης μουσικής επηρεάζουν την
ικανότητα των εθελοντών να ανακαλύπτουν δημιουργικές λύσεις στα προβλήματα που
έπρεπε να επιλύσουν.
Αποκλίνουσα
δημιουργικότητα
Participants
hearing positive, arousing music came up with most original solutions. Overall divergent
thinking (ODT) score.
Credit: Ritter et al (2017)
Αξίζει
να σημειωθεί ότι αυτά τα πειράματα διερευνούσαν ένα ιδιαίτερο είδος
δημιουργικότητας, το οποίο η σύγχρονη ψυχολογία περιγράφει ως «αποκλίνουσα
σκέψη», δηλαδή τη δημιουργική ικανότητα ορισμένων ανθρώπων να επινοούν
διαφορετικές λύσεις σε ένα πρόβλημα (αποκλίνουσα σκέψη), όταν οι περισσότεροι
άνθρωποι αναζητούν μία και μοναδική λύση για το ίδιο πρόβλημα (συγκλίνουσα
σκέψη). Εστίαζαν συνεπώς στο ποια διαφορετικά είδη κλασικής μουσικής επηρεάζουν,
άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά, την αποκλίνουσα σκέψη, δηλαδή το είδος της
δημιουργικής σκέψης που απαιτείται συχνότερα για την επίλυση προβλημάτων στις
τέχνες και τις επιστήμες!
Στο
ερώτημα πώς ενώνονται με τέσσερις διαδοχικές ευθείες οι εννέα κουκκίδες η λύση
βρίσκεται δεξιά.
Για
παράδειγμα όταν έθεταν στους εθελοντές «το πρόβλημα των εννέα σημείων», να
συνδέσουν δηλαδή με τέσσερις μόνο διαδοχικές ευθείες γραμμές τα εννέα σημεία
που βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο (βλ. σχετική εικόνα), διαπίστωσαν ότι οι
εθελοντές που άκουγαν ευχάριστες αρμονικές συνθέσεις (π.χ. την «Άνοιξη» από τις
«Τέσσερις εποχές» του Βιβάλντι) επιδείκνυαν μεγαλύτερη αποκλίνουσα
δημιουργικότητα και οδηγούνται ευκολότερα στη λύση του προβλήματος.
Σε
αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν χωρίζοντας τους 155 εθελοντές σε πέντε ομάδες που
έπρεπε να λύσουν το ίδιο πρόβλημα. Κάθε μία από τις τέσσερις ομάδες, την ώρα
που προσπαθούσε να λύσει ένα πρόβλημα, άκουγε διαφορετικά είδη κλασικής
μουσικής (π.χ. ηρωική, ευχάριστα αρμονική, καταθλιπτική, αγχωτική κ.ο.κ.), ενώ
η πέμπτη ομάδα χρησίμευε ως η «ομάδα ελέγχου» που δεν άκουγε καθόλου μουσική
προσπαθώντας να λύσει το πρόβλημα.
Happy background
music can help get the creative juices flowing, according to a study. Credit: New Scientist
Διαπίστωσαν
λοιπόν ότι από τα μουσικά κομμάτια, τα οποία είχαν ταξινομηθεί σε κατηγορίες
ανάλογα με το συναισθηματικό τους περιεχόμενο αλλά και τη διεγερτική τους
δράση, μόνο τα ευχάριστα μελωδικά κομμάτια ασκούσαν κατά κανόνα μια «θετική
διεγερτική δράση», ενίσχυαν δηλαδή την ικανότητα των εθελοντών να επιδεικνύουν
αποκλίνουσα δημιουργικότητα.
Πηγές: Simone
M. Ritter, Sam Ferguson. Happy creativity: Listening to happy music
facilitates divergent thinking. PLOS ONE,
2017; 12 (9): e0182210 DOI: 10.1371/journal.pone.0182210 - www.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου