Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2015

Το Γυμνό στην Ιστορία της Τέχνης. The Nude in Art History








































































































































































































ΕΡΩΤΙΚΟ. EROTIC

Aphrodite Anadyomène, Marbre, H. 1 m.

       γλωσσαν δ’ υμετερων και ημετερων σαφα οιδα
                                         ΕΙΣ  ΑΦΡΟΔΙΤΗΝ

Giorgio de Chirico, Bathers on the Beach, 1934.

Ολόγυμνη, βγαίνει από τη θάλασσα
και στάζει νερό σα μέλι απ’ το κορμί της
σελήνη χορεύτρια πάνω στο κύμα.
Στην όχθη το πόδι αργό, σκεφτική,
Ψηφί το ψηφί τα ίχνη σχηματίζονται
και μένει αθέατος ο πλούτος των χρωμάτων.
Όρθια, στραγγίζει τα μαλλιά κοιτάζοντας
το σώμα του γερμένο στην άμμο. Τους μυς
και τα χνουδάτα μέρη του στο ημίφως.
Στηρίζει το κεφάλι με την παλάμη του
κοιτάει προς το γιαλό, το σώμα, το βλέμμα της.
Τον αγαπάει. Γιατί; Τα μάτια του, ναι,
τ’ απρόσμενα λόγια του, αμηχανία γλυκιά,
οι άδηλες μάχες, το ερωτικό πάθος του.
Τον μαθαίνει, με τη μέρα και τη στιγμή
κι όσο μαθαίνει τόσο αναρωτά κι ανοίγει
την ψυχή της. Πλαγιάζει κοντά του. Συχνά
τον βλέπει στον ύπνο της. Πότε γνώριμο
και πότε ξένο. Δεν θα μπορούσε κάποιον
άλλον ν’ αγαπάει; Ίσως, τότε, στην αρχή,
δυο μήνες πριν μα όχι πια. Αισθάνεται
πως φτιάχνουν οι δυο τους έναν ξεχωριστό
κόσμο, πρωτόβγαλτο. Η γλώσσα του ηχεί
γνωστή, αγγίζει όμως με άλλον τρόπο.
Απότομες ή τρυφερές χειρονομίες
προβάλλουν αδέξιες, ασχημάτιστες,
άπειρες. Ο κόσμος τους ανεξήγητος
όσο κι ο υπόλοιπος, μα είναι οικείο
αυτό το μυστήριο κι αγαπημένο
κι όλο απλώνεται μέσα της. Δεν λείπει
όμως η ανησυχία που την κρατάει
κάτω, στη γη. Πως τελειώνει κάποτε,
γίνεται αχνός κι όνειρο που ξεχνιέται
και όλα καταλήγουν άδεια και άμορφα.
Σε φόβο κι αγάπη ανάμεσα πάλλεται
η καρδιά, κάπου εκεί κατασταλάζει.
Κι ο νους, αίλουρος, εσαεί παραφυλάει,
προτάσσει τα νύχια, χιμάει στον αέρα.
Μα δεν γραπώνει εκείνο το άλεκτο,
καλύτερα να το αφήσει να ζυγώνει.
Το νιώθει αυτό μα δεν κρατιέται, τον ρωτά:
δεν θα μ’ αγαπάς πάντοτε όπως τώρα;
Μ’ ακούγεται στον αέρα σα να του λέει :
δεν θα σ’ αγαπώ πάντοτε όπως τώρα ;
Αυτός, κάτι δυσνόητο μοιάζει πως ακούει,
αρνιέται η ψυχή του μα όλες άγευστες
οι λέξεις μες το στόμα. Πάει τ’ όνομά της
να πει μα τ’ ακροδάχτυλά της αγγίζουν
τα χείλη του που αχνογελούν και χαίρονται,
μόνη της δίνει απάντηση αυτή
η χειρονομία. Φιλάει τα δάχτυλα,
κλείνει την παλάμη της μες τη δικιά του
τείνει προς τη μεριά της και τη φιλάει
στα πλευρά. Αποτραβιέται λίγο αυτή
όχι πως δε ζητάει τα φιλιά του μα
θέλει να τον κοιτάζει. Έτσι, πλάι της,
γυμνό, στο φεγγαρόφωτο, με τη φωτιά
να σιγοκαίει στα μάτια του και η νύχτα
όλο να βαθαίνει. Τον πρόθυμο νου,
τις ηλεκτρισμένες του αισθήσεις να βλέπει
πώς την καθρεφτίζουν και την αλλάζουν,
φτερά σα να της δίνουν. Καταλαβαίνει
αυτός, όμοια θέλει να την γλυκοθωρεί.
Ζει μέσα στον ίδιο, κρυφό τους κόσμο
μα πιο πολύ σαν επισκέπτης. Δεν νοιάζεται 
πόσο αλήθεια είναι ή απάτη. Θαύμα
που μοιράζονται σιωπηλά κι ασύλληπτη
μικρογραφία της φύσης. Δρόμος νέος,
απρόσμενος και μ’ ανοιχτή περπατησιά
έρχεται ο νιος και τον διαβαίνει. Φωτίζει
έν’ άστρο το βλέμμα του, έλα, της λέει
να φιληθούμε βαθιά στη θάλασσα.
Σηκώνονται, βρίσκει δυο μεγάλες πέτρες,
τις κλείνει στα χέρια της κι αυτός φοράει
τη ζώνη με τα βαρίδια. Την πιάνει
απ’ τον καρπό, πάνε στο βράχο και βουτάνε.
Αγκαλιάζονται στην αγκαλιά του νερού
του βαθυγάλαζου. Φιλιούνται σα νά ’θελαν
να μείνουν εκεί για πάντα.

Agnolo Bronzino, Allégorie avec Vénus et Cupidon, 1540-1500. Huile sur panneau, 146,1x116,2 cm. Londres, National Gallery.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗΣ

Οι σκύλοι διακρίνουν τη χαρά και τη λύπη των ανθρώπων. Dogs Can Discriminate Emotional Expressions of Human Faces

Pablo Picasso, Jacqueline et le chien Afghan, Jacqueline and the Afghan dog, 1960, huile sur toile, 195 x 130 cm. Οι σκύλοι αναγνωρίζουν τα συναισθήματα ενός ανθρώπου κοιτάζοντας το πρόσωπό του. A team of cognitive scientists has demonstrated for the first time that dogs can differentiate between happy and angry human faces. Dogs may have developed this skill due to their close relationship with people, in which the animals have learned to understand certain aspects of human non-verbal communication.

Πολλοί άνθρωποι ήταν ήδη σχεδόν σίγουροι, αλλά τώρα μια νέα αυστριακή επιστημονική έρευνα έρχεται να το επιβεβαιώσει: Οι σκύλοι μπορούν να διακρίνουν ανάμεσα σε ένα θυμωμένο και σε ένα χαρούμενο ανθρώπινο πρόσωπο. Έτσι, ένα χαμόγελο στον καλύτερο φίλο του ανθρώπου δεν πάει χαμένο.

Η μελέτη

This is the experimental apparatus to test whether dogs can discriminate emotional expressions of human faces. Credit: Clever Dog Lab, Messerli Research Institute

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βιέννης διεξήγαγαν πειράματα με δύο ομάδες 20 σκύλων, στις οποίες έδειξαν φωτογραφίες ανθρώπων με διαφορετικές εκφράσεις στο πρόσωπο.

Οι μισοί σκύλοι αμείβονταν αυτόματα με τροφή κάθε φορά που με τη μουσούδα τους ακουμπούσαν σωστά ένα χαρούμενο πρόσωπο, ενώ οι άλλοι μισοί σκύλοι έπαιρναν την αμοιβή τους, όταν αναγνώριζαν σωστά μια θυμωμένη έκφραση. Οι «απαντήσεις» των σκύλων είχαν σαφώς μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχίας από αυτό που αναμενόταν αν δίνονταν απλώς στην τύχη.

Τα ευρήματα

Μπορούν να διακρίνουν ανάμεσα σε ένα θυμωμένο και σε ένα χαρούμενο πρόσωπο. Dogs can tell the difference between happy and angry human faces, according to a new study. The discovery represents the first solid evidence that an animal other than humans can discriminate between emotional expressions in another species, the researchers say. This is the experimental set-up used to test whether dogs can discriminate emotional expressions of human faces. Credit: Anjuli Barber, Messerli Research Institute

Οι αυστριακοί επιστήμονες ανέφεραν ότι ουσιαστικά πρόκειται για την πρώτη φορά που υπάρχουν αξιόπιστες ενδείξεις ότι ένα άλλο ζώο, πέρα από τον άνθρωπο, είναι σε θέση να αναγνωρίσει τις συναισθηματικές εκφράσεις κάποιου άλλου.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές αυτό το πετυχαίνουν οι σκύλοι όχι μόνο με πρόσωπα ανθρώπων που ήδη γνωρίζουν, αλλά και εντελώς αγνώστων, που δεν έχουν δει ποτέ στο παρελθόν. Είναι πιθανό, όπως είπε, ότι οι σκύλοι κάνουν ό,τι και οι άνθρωποι: συσχετίζουν ένα χαρούμενο πρόσωπο με ένα θετικό νόημα και ένα θυμωμένο πρόσωπο με ένα αρνητικό νόημα - αν και δεν συμφωνούν ακόμη όλοι οι επιστήμονες με αυτό.

Προηγούμενες μελέτες έχουν πάντως δείξει ότι οι σκύλοι μπορούν να νιώσουν κάποιον άνθρωπο που κλαίει, ενώ μπορούν επίσης να «διαβάσουν» και τη συμπεριφορά του αφεντικού τους. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα σκυλιά ανέπτυξαν ασυνήθιστα καλές ικανότητες επικοινωνίας με τους ανθρώπους, κατά τη μακρά φάση εξημέρωσής τους. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Current Biology».