Το ιστολόγιο "Τέχνης Σύμπαν και Φιλολογία" είναι ένας διαδικτυακός τόπος που αφιερώνεται στην προώθηση και ανάδειξη της τέχνης, της επιστήμης και της φιλολογίας. Ο συντάκτης του ιστολογίου, Κωνσταντίνος Βακουφτσής, μοιράζεται με τους αναγνώστες του τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του και την αγάπη του για τον πολιτισμό, το σύμπαν και τη λογοτεχνία.
Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.
Αναπαράσταση
του Κοπερνίκειου συστήματος του Andreas
Cellarius από το «Harmonia
Macrocosmica» (1660). Andreas Cellarius: Harmonia macrocosmica seu
atlas universalis et novus, totius universi creati cosmographiam generalem, et
novam exhibens. Plate 4. PLANISPHÆRIVM COPERNICANVM Sive Systema VNIVERSI
TOTIVS CREATI EX HYPOTHESI COPERNICANA IN PLANO EXHIBITVM - The planisphere of
Copernicus, or the system of the entire created universe according to the
hypothesis of Copernicus exhibited in a planar view.
Πριν απόμερικέςημέρεςστοΕυγενίδειοΠλανητάριοεγκαταστάθηκεέναςακόμη«ηλεκτρονικόςτρισδιάστατοςχάρτης»τουουρανού, οοποίοςπεριλαμβάνειεκατομμύριαγαλαξίεςπουσχηματίζουντεράστιουςσχηματισμούςμετημορφή«νημάτωνκαικόμβων»καιμεενδιάμεσες κενές περιοχές σαν σαπουνόφουσκες. Με τη βοήθεια ενός
τέτοιου τρισδιάστατου χάρτη μπορεί κάποιος να ταξιδέψει ανάμεσα στα εκατομμύρια
των γαλαξιών και σε μερικά μόνο λεπτά να φτάσει μέχρι τα απόμακρα όρια του
Σύμπαντος, κάτι που στην πραγματικότητα θα απαιτούσε δισεκατομμύρια χρόνια για
να γίνει. Οι ψηφιακοί αυτοί χάρτες δεν είναι παρά η σύγχρονη εξέλιξη των πρώτων
χαρτών που χρησιμοποιούσαν και οι αρχαίοι μας πρόγονοι για να καταγράψουν και
να διαμορφώσουν τους αστερισμούς του ουρανού. Στη Βαβυλώνα σκαλίστηκαν πάνω σε
βράχους. Στην Αίγυπτο ζωγραφίστηκαν πάνω σε παπύρους. Στην Αμερική σχεδιάστηκαν
πάνω σε δέρματα βουβάλων και στην Ελλάδα τους δόθηκαν τα ονόματα, με τα οποία
είναι γνωστοί ακόμη και σήμερα.
Piccolomini,
Alessandro. De la sfera del mondo; libri qvattro in lingva toscana … De
le stelle fisse; libro vno con le sve figvre e con le sve tauole … Venetia [N. de Bascarini] 1548.
Ο
πρώτος πραγματικός χάρτης του ουρανού, με την τοποθέτηση των άστρων κάθε
αστερισμού στη σωστή τους θέση, δημοσιεύτηκε στη Βενετία το 1540 στο βιβλίο του
Αλεσάντρο Πικολομίνι «De la stele fisse»
(Για τους Απλανείς Αστέρες). Το βιβλίο αυτό αποδείχτηκε ιδιαίτερα δημοφιλές,
αφού στα επόμενα 30 χρόνια τυπώθηκε σε δέκα τουλάχιστον διαφορετικές εκδόσεις.
Giovanni Gallucci,Theatrum Mundi et Temporis, 1588.
Στη
Βενετία, επίσης, 48 χρόνια αργότερα τυπώθηκε και ο Άτλας «Theatrum mundi» (Θέατρο του κόσμου) του Τζιοβάνι Πάολο Γκαλούτσι.
Οι θέσεις των άστρων του χάρτη αυτού βασίστηκαν στον κατάλογο που
περιλαμβάνονταν στο βιβλίο του Νικόλαου Κοπέρνικου (1473-1543) «De Revolutionibus». Μια εικοσαετία
αργότερα ο Hugo Grotius (1583-1645) δημοσίευσε μια πανέμορφη έκδοση (Leiden
1600) των «Φαινομένων» του Άρατου
(315-245 π.Χ.), στο οποίο περιγράφονταν οι αστερισμοί, με εικονογράφηση που
δημιούργησε ο περίφημος χαράκτης Jacobus De Gweyn και το οποίο έμελλε να
επηρεάσει όλες τις μετέπειτα εκδοχές της μορφής των αστερισμών.
Το
1603, ο Γιοχάνες Μπάγιερ (1572-1625) δημιούργησε την περίφημη «Ουρανομετρία» του, βασιζόμενος στον
αστρικό κατάλογο των παρατηρήσεων του Τύχωνα Μπραχέ (1546-1601) και του βοηθού
του Γιοχάνες Κέπλερ (1571-1630). Ο Άτλαντας αυτός, πέρα από την επιστημονική
του χρησιμότητα, ήταν κι ένα πραγματικό έργο τέχνης. Το περίφημο αυτό έργο ήταν
αναμφισβήτητα ο οδηγός πολλών μετέπειτα απεικονίσεων του έναστρου ουρανού και
παραμένει ένα αξεπέραστο δείγμα επιστημονικής και καλλιτεχνικής αρτιότητας. Ενα
από τα σημαντικά στοιχεία του έργου αυτού είναι ότι πρόκειται για έναν
πραγματικό χάρτη του ουρανού που δημιουργήθηκε για να χρησιμοποιηθεί ως βοήθημα
των αστρονομικών παρατηρήσεων. Μια άλλη σπουδαία καινοτομία του ήταν και η
εισαγωγή ενός νέου συστήματος ονοματολογίας των άστρων σύμφωνα με το οποίο τα
λαμπρότερα άστρα κάθε αστερισμού πήραν την ονομασία των 24 γραμμάτων του
ελληνικού αλφαβήτου ανάλογα με τη σχετική τους λαμπρότητα, σύστημα που
ακολουθείται έκτοτε διεθνώς.
Andreas Cellarius. Harmonia Macrocosmica. Amsterdam: P.
Schenk & G. Valk, 1708.
Μερικές
δεκαετίες αργότερα δημοσιεύτηκε και το περίφημο έργο του Andreas Cellarius «Harmonia macrocosmica» στο Άμστερνταμ το
1661. Οι δύο ουράνιοι χάρτες που περιλαμβάνονται στο έργο αυτό αποτυπώνουν τη
μορφή των αστερισμών στο βόρειο και νότιο ημισφαίριο.
Ο
επόμενος, πάντως, πιο σημαντικός Ουράνιος Άτλας μετά την «Ουρανομετρία» του Μπάγιερ ήταν το «Firmamentum Sobiescianum» του Γιοχάνες Εβέλιους (1611-1687) που
δημοσιεύτηκε το 1690, μετά τον θάνατό του, από τη γυναίκα του Ελισάβετ στο
Γκντανσκ. Στους χάρτες αυτούς περιλαμβάνονταν 11 νέοι αστερισμοί, από τους
οποίους οι επτά παραμένουν σε ισχύ ακόμη και σήμερα, ενώ οι υπόλοιποι τέσσερις
έχουν ενσωματωθεί σε άλλους αστερισμούς.
Johann Elert Bode. Section
of a plate from Uranographia showing
the constellation Orion.
Ένας
από τους μεγαλύτερους άτλαντες ήταν και η περίφημη «Uranografia» (Ουρανογραφία) του Γιόχαν Μπούντε (1747-1826) που
εκδόθηκε στο Βερολίνο το 1801. Είναι ο μεγαλύτερος σε μέγεθος ουράνιος άτλαντας
που έχει δημοσιευτεί ποτέ και περιλαμβάνει τις ακριβείς θέσεις 17.000 άστρων,
2.500 νεφελωμάτων και νεφελοειδών που είχε καταλογογραφήσει ο Γουίλιαμ Χέρσελ
(1738-1822) και όλους τους αστερισμούς που είχαν προταθεί μέχρι τότε, ακόμη κι
αυτούς που ποτέ δεν έγιναν επίσημα αποδεκτοί.
Μετά
την «Ουρανογραφία» του Μπούντε δεν
υπάρχουν κάποιες άλλες ιδιαίτερα αξιοπρόσεχτες καλλιτεχνικά εκδοχές, ενώ με τον
ερχομό του 20ού αιώνα οι διάφοροι χάρτες του ουρανού έπαψαν να έχουν την
καλλιτεχνική εμφάνιση των παραπάνω χαρτών και δεν είναι παρά χρηστικοί χάρτες
για την υποβοήθηση του παρατηρησιακού έργου των επαγγελματιών αλλά και των
ερασιτεχνών αστρονόμων. Οι σύγχρονοι αυτοί χάρτες είναι φωτογραφικές πλέον
απεικονίσεις του έναστρου ουρανού από τα μεγάλα τηλεσκόπια του Πάλομαρ, της
Αυστραλίας και του Ευρωπαϊκού Νότιου Αστεροσκοπείου στη Χιλή. Αλλά κι αυτοί
ακόμη οι σύγχρονοι αστρονομικοί χάρτες τείνουν σιγά-σιγά να εκλείψουν στην
τυπωμένη τους μορφή, αφού σήμερα όλο και πιο πολύ βασιζόμαστε στην ψηφιακή τους
μορφή που περιλαμβάνουν τις θέσεις, τις αποστάσεις, τις κινήσεις και τους
χρωματισμούς εκατοντάδων εκατομμυρίων αστρονομικών αντικειμένων. Κι όμως, οι
παλαιοί αστρικοί χάρτες της Αναγέννησης είχαν μια γοητεία που κανένας
υπολογιστής, όσο επακριβής κι αν είναι, δεν μπορεί να αντικαταστήσει.
Διονύσης
Π. Σιμόπουλος, επίτιμος διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου.
Στο έργο του, «Η προέλευση του έργου της τέχνης», ο Χάιντεγγερ σχολιάζει αρχικά έναν πίνακα του Βαν Γκογκ που εικονίζει ένα ζευγάρι παπούτσια,
προκειμένου να καταδείξει ένα θεμελιακό ζήτημα στην πρόσληψη της ίδιας της τέχνης που δεν είναι καθόλου αυτονόητο. Εκκινεί
με αυτό το παράδειγμα για να
φανερώσει την βαρύνουσα
αλλοιωτική φύση της "μεταφοράς νοήματος" σε ένα έργο τέχνης αποκαλύπτοντας ανύποπτες
πλευρές της λειτουργίας της. Το ίδιο δηλαδή που
μπορεί να συμβεί και στη φιλοσοφία και την
αισθητική της πρόσληψη.
Aion and Gaia with
four children, perhaps the personified seasons, mosaic from a Roman villa in
Sentinum, first half of the third century BC, (Munich Glyptothek, Inv. W504)
Το μέγα ζήτημα που θέτει ο
χαιντεγγεριανός στοχασμός είναι η αλλοίωση και η αναστροφή της ελληνικής
φιλοσοφίας στη δυτική σκέψη και η σχέση του ιερού με την τέχνη και της τέχνης με την "γη", με τον κόσμο και την εξελικτική του αποκάλυψη μέσα στο χρόνο. Όταν αναφέρεται στην έννοια "γη" ο Χάιντεγγερ εννοεί την γέννηση-φανέρωση των όντων από την απουσία στην παρουσία, από την κρυπτότητα στην αποκάλυψη.
[Δηλαδήο Χάιντεγγερεδώξεκινάαπό τις τέσσερις αιτίεςτου Αριστοτέληγιατα
όνταγιατο πώς κάνουν αισθητή τηνπαρουσία τουςστον κόσμοκαι μπορούν να καταλήξουνμέχρικαι τηνύπαρξη:α) ύλη, β) μορφή, γ) αρχική αιτία, δ) σκοπός. Παραδείγματοςχάριναντίστοιχα: α) μάρμαρο, β)
άγαλμα, γ) γλύπτης, δ) σημειολογικήφανέρωσηθεότηταςπουφωτίζειέναντρόποτου βίου.]
Ο
Μάρτιν Χάιντεγκερ εντοπίζει ως θεμελιώδες γεγονός την διάσταση ανάμεσα στον
αρχαίο ελληνικό λόγο και την δυτική σκέψη, η οποία θα αναδειχθεί ως η αφετηρία
για την κατοπινή λανθασμένη εξέλιξη της Δύσης. Γράφεισυγκεκριμένα:
....«Αυτή η ερμηνεία ξεκινά, όταν οι ελληνικοί
όροι παραλαμβάνονται μέσα στον ρωμαικό –λατινικό στοχασμό. Το υποκείμενο
μεταβάλλεται σε subjectum η
υπόστασις μεταβάλλεται σε substantia
το συμβεβηκός μεταβάλλεται σε accidens.
Αυτή η μετάφραση των ελληνικών όρων, στη λατινική γλώσσα δεν είναι διόλου μια απλή
εξέλιξη, όπως πιστεύεται έως σήμερα. Πίσω από την επιφανειακή κατά λέξη και άρα
πιστή μετάφραση κρύβεται μια μετάθεση της ελληνικής εμπειρείας σε έναν άλλο
τρόπο σκέψης. Ο ρωμαικός στοχασμός παραλαμβάνει τις αρχαιοελληνικές λέξεις
χωρίς την αντίστοιχη εμπειρία του τι λένε. Η ανεδαφικότητα του δυτικού
στοχασμού ξεκινά με αυτή τη μετάθεση
».....
Παρθενώνας
Παρατίθενται παρακάτω αποσπάσματα από το βιβλίο του Χάιντεγγερ, «Η προέλευση του έργου τέχνης»,
μέσα από τα οποία καταδεικνύεται μέσω της κριτικής της παράστασης ενός αρχαιοελληνικού ναού, το τραγικό της αντιστροφής του ελληνικού λόγου και βίου στην δυτική σκέψη και παράδοση:
«Ένα
οικοδόμημα, ένας αρχαιοελληνικός ναός, δεν αναπαριστά τίποτε. Απλώς στέκεται
μέσα στη ρημαγμένη πετρώδη κοιλάδα. Το οικοδόμημα περικλείνει τη μορφή του θεού
και της επιτρέπει να εκτίθεται μέσα σ’ αυτό το κρύψιμο, μέσα στην ιερή περιοχή
που περιβάλλεται από την ανοιχτή στοά τη σχηματισμένη από κολώνες. Χάρη στον
ναό παρίσταται ο θεός μέσα στον ναό. Αυτή η παρουσία του θεού είναι η επέκταση
και η συνόρευση της περιοχής στην ιερότητα. Αλλά ο ναός και η περιοχή του δεν
αιωρούνται μέσα στην αοριστία. Ο ναός είναι εκείνος που πρωτοσυνάπτει και
συνάμα συλλέγει γύρω του την ενότητα εκείνων των οδών και σχέσεων, μέσα στις
οποίες η γέννηση και ο θάνατος, η συμφορά και η ευλογία, η νίκη και η ατίμωση,
η εγκαρτέρηση και η κατάπτωση διαμορφώνουν το πεπρωμένο της ανθρώπινης ουσίας.
(…)
Ναός
της Ήρας, Πέστουμ, Ιταλία
Ιστάμενο,
το οικοδόμημα ησυχάζει πάνω στο πετρώδες έδαφος. Αυτή η εφησύχαση του έργου
τέχνης βγάζει από την πέτρα το σκοτάδι του άκαμπτου και όμως αβίαστου φέρειν.
Ιστάμενο το οικοδόμημα υποφέρει τη θύελλα που μαίνεται επάνω του, κι έτσι πρωτοφανερώνει
την ίδια αυτή θύελλα μέσα στη βία της. Η φωτερή λάμψη της πέτρας, μολονότι
φαίνεται απλώς να προέρχεται από τον ήλιο, πρωτοφανερώνει το φέγγος της ημέρας,
την έκταση του ουρανού, το σκοτάδι της νύχτας. Ορθωνόμενος με σιγουριά ο ναός
καθιστά ορατό τον αόρατο χώρο της ατμόσφαιρας. Ο ακλόνητος χαρακτήρας του έργου
τέχνης ορθώνεται ενάντια στον σάλο της φουσκοθαλασσιάς, και με την ηρεμία του
επιτρέπει να φανερωθεί η μανία της. Το δέντρο και η χλόη, ο αετός και ο ταύρος,
το φίδι και ο τζίτζικας εισδύουν ολόπρωτα μέσα στην ξεχωριστή τους μορφή, και
έτσι πρωτοαναδύονται ως αυτά που είναι. Αυτό το αναδύεσθαι και αναφύεσθαι σαν
τέτοιο και ως όλο ονομάστηκε από τους αρχαίους Έλληνες Φύσις. (…)
Ναός
του Ποσειδώνα στο Σούνιο
Ο
ναός ιστάμενος πρωτοπαρέχει στα πράγματα το πρόσωπό τους [Gesicht] και στους
ανθρώπους τη θέαση [Aussicht] του εαυτού τους. Αυτή η όψη [Sicht] παραμένει
ανοιχτή, όσο το έργο τέχνης είναι έργο τέχνης, όσο ο θεός δεν έφυγε από αυτό.
Έτσι συμβαίνει και με το άγαλμα του θεού, που τάζει ο νικητής μέσα στον αγώνα.
Δεν πρόκειται για ομοίωμα, για να μαθαίνει κανείς απ’ αυτό ευκολότερα ποια όψη
έχει ο θεός, αλλά είναι ένα έργο τέχνης που επιτρέπει στον ίδιο τον θεό να
παρίσταται και έτσι να είναι ο θεός. Το ίδιο ισχύει για το
λογοτεχνικό έργο. Μέσα στην τραγωδία δεν παριστάνεται τίποτε, αλλά
διεξάγεται ο πόλεμος των νέων θεών ενάντια στους παλιούς. Κατά το μέτρο που το
λογοτέχνημα ορθώνεται σε λόγο του λαού, δεν μιλά σχετικά με αυτόν τον πόλεμο,
αλλά μεταβάλλει τον λόγο του λαού έτσι, ώστε κάθε ουσιώδης λέξη διεξάγει αυτόν τον
πόλεμο και τείνει να αναδείξει τί είναι ιερό και τί ανίερο, τί είναι μεγάλο και
τί μικρό, ποιος είναι αντρειωμένος και ποιος δειλός, ποιος είναι ευγενής και
ποιος προσωρινός, ποιος είναι κυρίαρχος και ποιος δούλος.»...........
Susan Macdowell
Eakins (1851–1938), Thomas Eakins (c
1920-25), oil on canvas, 127 x 101.6 cm, Philadelphia Museum of Art,
Philadelphia, PA. The
Athenaeum.
Στην ουσία η δυτική νεωτερική σκέψη καθιστά τον κόσμο "αντικείμενο" από οργανική μήτρα φανέρωσης των όντων, γιατί αδυνατεί να συλλάβει τη σχέση αρμογής εικόνας ή σκέψης-βιώματος ή εμπειρίας
-σκοπού. Η πρόθεση και ο σκοπός ενός έργου τέχνης είναι ανέφικτο
να αποκαλυφθούν ολοκληρωμένα σε μας, εφόσον υπεισέρχονται ζητήματα που αφορούν τις εμπειρίες, τις σκέψεις και συνειρμούς του καλλιτέχνη μέσα σε ορισμένο βιωμένο χρόνο κάτω από τους οποίους εισήλθαν οι αριστοτελικοί όροι-αιτίες ενός δημιουργήματος.
Φωτογραφία
του νότιου τμήματος του κρατήρα Γκέιλ. NASA's Mars
Reconnaissance Orbiter, nearing the 10th anniversary of its arrival at Mars,
used its High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) camera to obtain
this view of an area with unusual texture on the southern floor of Gale Crater.
Image credit: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona
Τα
10 χρόνια υπηρεσίας του MarsReconnaissanceOrbiter (MRO) σε τροχιά γύρω από τον Άρη γιόρτασε την
Πέμπτη η NASA. Το μεγάλο
διαστημόπλοιο μέσα σε αυτό το διάστημα έχει δώσει εξαιρετικά πολύτιμες
πληροφορίες για τον Κόκκινο Πλανήτη, αποκαλύπτοντας με λεπτομέρειες άνευ προηγουμένου
το παρελθόν ενός πλανήτη που δισεκατομμύρια χρόνια πριν φιλοξενούσε υγρά
περιβάλλοντα- και παραμένει δραστήριος και δυναμικός μέχρι σήμερα.
NASA's Mars
Reconnaissance Orbiter has clocked more than a decade of service at the Red
Planet and has yielded scientific discoveries and magnificent views of a
distant world. These images taken by MRO's HiRISE camera are not in true color
because they include infrared information in order to be optimized for
geological science. For more info about MRO go to: http://www.nasa.gov/mro
Μία
από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις του έγινε γνωστή πέρυσι και αφορά τη μεγάλη
πιθανότητα παρουσίας νερού σε υγρή μορφή στον πλανήτη ακόμα και σήμερα. Άλλες
ανακαλύψεις περιλαμβάνουν τον εντοπισμό γεωλογικών δομών στο υπέδαφος, την
ανάλυση των στρωμάτων της ατμόσφαιρας και την παρατήρηση του καιρού καθημερινά.
Και τα έξι επιστημονικά όργανα του σκάφους παραμένουν λειτουργικά, παρέχοντας
πληροφορίες στο πλαίσιο μιας αποστολής που διαρκεί πάνω από επτά χρόνια μετά τη
λήξη της πρωταρχικής, προγραμματισμένης επιστημονικής φάσης της αποστολής.
«Η αποστολή αυτή μας βοήθησε να εκτιμήσουμε
πόσο ο Άρης- ένας πλανήτης που έχει αλλάξει πολύ με το πέρασμα του χρόνου-
συνεχίζει να αλλάζει σήμερα» είπε ο Ριτς Ζούρεκ, επιστήμονας του
προγράμματος ΜRO
στο JPL, που διαχειρίζεται
την αποστολή.
Τα
δεδομένα από το ΜRO
αύξησαν τις γνώσεις σχετικά με τρεις ξεχωριστές περιόδους του Άρη, ενώ
παράλληλα η αποστολή παρέχει υποστήριξη σε μια σειρά από αποστολές στο έδαφος-
τόσο οχημάτων όσο και στατικών ακάτων. Μαζί με το MarsOdyssey, που είναι σε τροχιά γύρω από τον Άρη από
το 2001, το MRO
αναμεταδίδει δεδομένα από τα ρομπότ στην επιφάνεια του πλανήτη στις κεραίες του
DeepSpaceNetwork της ΝΑSA, βοηθώντας στη διεξαγωγή των επιχειρήσεων
στην επιφάνεια του Άρη, ενώ παράλληλα διερευνά περιοχές που έχουν προταθεί ως
σημεία προσεδάφισης για μελλοντικές επανδρωμένες αποστολές.
Το
διαστημόπλοιο ενεργοποίησε τους έξι μεγάλους πυραυλοκινητήρες του στις 10
Μαρτίου για περίπου 27 λεπτά, επιβραδύνοντας αρκετά για να το «πιάσει» η
βαρύτητα του Άρη και να το θέσει σε τροχιά. Έκτοτε οι κινητήρες αυτοί έχουν
χρησιμοποιηθεί μόνο μια φορά, για 15 λεπτά, κατά τη διάρκεια της πρώτης
διόρθωσης τροχιάς, κατά την επτάμηνη πτήση από τη Γη στον Άρη. Από τότε και
μετά χρησιμοποιούνται μικρότεροι κινητήρες για μικρές διορθώσεις.
NASA's Mars
Reconnaissance Orbiter arrived at Mars on March 10, 2006. Over the past decade,
the mission has shown how dynamic Mars remains today, as well as how diverse
its past environmental conditions have been. Credit: NASA/Caltech-JPL
Το
συνολικό άνοιγμα «φτερών» (ηλιακών συλλεκτών) του MRO είναι αντίστοιχο του μήκους ενός σχολικού
λεωφορείου, και τα δεδομένα μεταδίδονται στη Γη μέσω της κύριας κεραίας του,
διαμέτρου τριών μέτρων. Έχουν αποσταλεί στη Γη 264 terabits δεδομένων, περισσότερα από όλες τις άλλες
διαπλανητικές αποστολές της ιστορίας μαζί. Έχει πραγματοποιήσει 45.000
περιστροφές γύρω από τον πλανήτη, τραβήξει 216.000 φωτογραφίες και διανύσει
συνολικά 1.540 εκατ. χιλιόμετρα από την εκτόξευσή του μέχρι σήμερα.
ExoMars 2016 in the
Proton-M launcher at the launch pad in Baikonur, Kazakhstan. Credit: ESA - B.
Bethge
Eν τω μεταξύ στο πλαίσιο του ευρω-ρωσικού
προγράμματος ExoMars
θα εκτοξευθεί ένα διαστημικό σκάφος με έναν πύραυλο Proton, στις 14 Μαρτίου 2016 (11:31 ώρα Ελλάδας) με προορισμό τον Άρη.
Artist's impression
visualising the separation of the payload fairing during the ExoMars 2016
launch sequence. The Trace Gas Orbiter with the entry, descent and landing
demonstrator module, Schiaparelli, can be seen as the fairing falls away. Copyright:
ESA/ATG medialab
Το
ταξίδι θα διαρκέσει επτά μήνες και το διαστημικό σκάφος θα μεταφέρει μια
συσκευή ατμοσφαιρικών δεδομένων η οποία θα μελετήσει ίχνη αερίων, όπως μεθάνιο,
στην ατμόσφαιρα του Άρη, καθώς και ένα διαστημόπλοιο προσεδάφισης το οποίο θα
δοκιμάσει τις τεχνολογίες που απαιτούνται για ένα σκάφος το οποίο αναμένεται να
ακολουθήσει το 2018.
The European Space
Agency (ESA) hopes to find traces of life, past or present, when it launches
its ExoMars 2016 spacecraft next week.
Στο
δεύτερο μέρος της αποστολής ExoMars
το 2018, ένα ευρωπαϊκό διαστημόπλοιο θα φθάσει στην επιφάνεια του Άρη.
The ExoMars
spacecraft is almost complete. A joint mission between ESA and Roscosmos, it
begins with the launch of the ExoMars orbiter in 2016 and carries an
aerodynamically designed capsule containing a robotic lander. Getting to Mars,
landing there safely and searching for life is a huge scientific and technical
challenge. ExoMars 2016 will send back information about the Martian atmosphere
and the lander’s findings. These will inform the second part of the mission, in
2018, when a European rover will drill into the Martian surface, up to two
metres down. The rover will be trying to detect traces of organic molecules
that indicate the presence of past or present life on Mars. Credit: European
Space Agency (ESA)
Θα είναι
το πρώτο το οποίο θα μπορεί τόσο να κινηθεί κατά μήκος της επιφάνειας του
πλανήτη όσο και να τρυπήσει το έδαφος προκειμένου να συλλέξει και να αναλύσει
δείγματα.
Το
κόστος της αποστολής ExoMars
για την ESA, περιλαμβανομένου
και του δευτέρου μέρους της που αναμένεται το 2018, αναμένεται να φθάσει
περίπου το 1,3 δισεκατομμύριο ευρώ. Η συμβολή της Ρωσίας θα είναι η μεγαλύτερη.
The InSight mission
to Mars, the twelfth mission in NASA's Discovery Program, will launch in March
of 2016, landing six months later in Elysium Planitia. Unlike previous missions
to Mars, which have focused on surface features and chemistry, InSight aims to
explore the interior of the planet down to its very core. InSight will
investigate the fundamental processes of terrestrial planet formation and
evolution by performing the first comprehensive surface-based geophysical
measurements on Mars. It will provide key information on the composition and
structure of an Earth-like planet that has gone through most of the
evolutionary stages of the Earth up to plate tectonics. Speaker: Dr. Bruce
Banerdt, InSight Principal Investigator, JPL. Credit: NASA Jet Propulsion
Laboratory (JPL)
Το
2018 η NASA σχεδιάζει επίσης
να εκτοξεύσει ένα διαστημόπλοιο στον Άρη, έναν δορυφόρο γνωστό ως InSight που έχει σχεδιαστεί για να μελετήσει το
εσωτερικό του Άρη, ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα η διαστημική υπηρεσία των ΗΠΑ.
On March 11, 2016,
Enceladus will pass in front of Epsilon Orionis, and UVIS will watch as the
light from the star is altered as it passes through the plume. Enceladus will
be 536,000 miles (923,000 kilometers) from Cassini at the time; the star is
about 2,000 light years away.
To
διαστημικό σκάφος Cassini εξερευνά τον Κρόνο και τους δορυφόρους του από το
2004. Το 2005 ανακάλυψε στον νότιο πόλο του Εγκέλαδου, έναν από τους δορυφόρους
του Κρόνου, τους θεαματικούς πίδακες πάγου και υδρατμών που εκτινάσσονται στο
διάστημα, προερχόμενοι από τον μεγάλο ωκεανό νερού που κρύβεται κάτω από την
επιφάνεια του Εγκέλαδου.
Σήμερα,
στις 11 Μαρτίου 2016, το Cassini θα βρίσκεται σε απόσταση περίπου 923.000
χιλιομέτρων από τον Εγκέλαδο και ο δορυφόρος του Κρόνου, θα περνάει μπροστά από
το άστρο Έψιλον του
Ωρίωνα που βρίσκεται 2000 έτη φωτός μακριά.
On March 11, 2016,
Cassini's Ultraviolet Imaging Spectrograph (UVIS) will watch as the plume of
gas and icy particles from the moon Enceladus passes in front of the central
star in Orion's Belt. Such observations, known as stellar occultations, provide
information about the density and composition of the plume. Enceladus will pass
in front of Epsilon Orionis, and UVIS will watch as the light from the star is
altered as it passes through the plume. Enceladus will be 536,000 miles
(923,000 kilometers) from Cassini at the time; the star is about 2,000 light
years away. This occultation will help fill in a key part of scientists'
understanding about the gas part of plume and how it varies with time. If
scientists see a similar increase in the water vapor abundance as they have
seen in the particle abundance, it will suggest that the water vapor and
entrained particles behave in the same way. This, in turn, will provide insight
into the nature of the still poorly understood eruption mechanism behind the
plume.
Το
διαστημικό σκάφος θα στρέψει προς αυτή την κατεύθυνση το όργανο Ultraviolet Imaging Spectrograph (UVIS), ένα
τηλεσκόπιο που μπορεί να «δει» το υπεριώδες φως. Μέχρι να ολοκληρωθεί η
απόκρυψη του άστρου από τον Εγκέλαδο, το φως του άστρου Έψιλον θα
διέλθει μέσα από τους πίδακες του Εγκέλαδου. Το φάσμα απορρόφησης που θα
συλλέξει ο φασματογράφος του Cassini θα δώσει πληροφορίες για
την πυκνότητα και σύνθεση του υλικού των πιδάκων.