Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2016

Emmet Gowin: Photographs

O Emmet Gowin γεννήθηκε το 1941 στο Danville της Virginia. Μαθήτεψε κοντά στο Harry Callahan, τον Aaron Siskind, τον Fred Sommer (τον οποίο και μνημονεύει ιδιαιτέρως) και έγινε γνωστός μέσα από τις οικογενειακές φωτογραφίες που τράβηξε τη δεκαετία του ’60 στη Virginia.

Η προσέγγισή του είναι ευαίσθητη και τρυφερή, ξέγνοιαστη και παιγνιώδης, βαθιά και εσωτερική. 

Μέσα σε ένα του κάδρο του, μπορούν να εμπεριέχονται πολλαπλά νοήματα και αναγνώσεις. H γέννηση, η χαρά της ζωής, το παιχνίδι, η μητρότητα, η ενηλικίωση είναι ίσως μερικά από αυτά. 

Οι φωτογραφίες του ενώ μοιάζουν πολλές φορές σκηνοθετημένες, έχουν ταυτόχρονα και κάτι το πολύ οικείο. Ίσως σε αυτό να συμβάλλει το γεγονός ότι οι περισσότερες φωτογραφίες του τραβήχτηκαν με μία μηχανή 4 x 5 πάνω σε τρίποδα.









Αξιοσημείωτες είναι οι γυμνές φωτογραφίες της γυναίκας του, Edith, που αποτέλεσε και τη μούσα του. Μια προσέγγιση φυσική και σταράτη που στόχο δεν έχει να παρουσιάσει το γυμνό σώμα με την έννοια του εξιδανικευμένου κάλλους που συνήθως παρουσιάζεται σε φωτογραφίες, αλλά όπως πραγματικά είναι. 

Ο Gowin αποτελεί ένα πολύ καλό παράδειγμα για το πόσο ενδιαφέρουσα μπορεί να γίνει φωτογραφικά η καθημερινότητά μας και για το ότι δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει το εντυπωσιακό θέμα για να ξεκινήσουμε και πάλι να φωτογραφίζουμε.

Αξιοσημείωτο είναι ότι μετά από τη σειρά με τις οικογενειακές φωτογραφίες, άρχισε να τραβάει αεροφωτογραφίες από τοπία στα οποία ο άνθρωπος είχε επέμβει στο φυσικό του περιβάλλον, όπως πυρηνικές εγκαταστάσεις, εργοστάσια, χωράφια για καλλιέργειες κ.λ.π.

Ίσως οι φωτογραφίες του αυτές να μην είναι τόσο εντυπωσιακές στον καλλιτεχνικό κύκλο όσο οι οικογενειακές της δεκαετίας του ‘60, ωστόσο δείχνουν έναν άνθρωπο τολμηρό που δε δίστασε να αλλάξει τελείως τον τρόπο φωτογράφησης και το θέμα του και δεν επαναπαύτηκε στις δάφνες της επιτυχίας του.



«Μέσω του γάμου μου με την Edith Morris, το 1964, μπήκα σε μια οικογένεια ανανεωτικά διαφορετική από την δική μου. Θαύμασα την απλότητα και γενναιοδωρία τους και σκέφτηκα τις φωτογραφίες που τους τράβηξα ως μία συμφωνία. Θέλησα να στρέψω την προσοχή μου στα σώματα και τις προσωπικότητες που είχαν συμφωνήσει να αποκαλυφθούν μπροστά μου  μέσω της αγάπης. Η προσοχή μου ήταν μια φυσική υποχρέωση που θα τιμούσε αυτή την αγάπη.


Μέσω της ζωής των νέων μου συγγενών, ξαναβρήκα το αίσθημα που βρίσκει την σοβαρότητα στην καθημερινή ζωή. Όταν κάποιος είναι παιδί έχει χρόνο για απλές σκέψεις για το παρελθόν, όπως όταν βλέπαμε τις ακτίνες του ήλιου να πέφτουν γλυκά στο νερό και ο ήχος της εξώπορτας του κήπου όταν ανοιγόκλεινε χάιδευε τα αυτιά μας. Επιθυμώ να μην χάσω ποτέ αυτή την ελευθερία.

Οι φωτογραφίες των Eugene Atget, Bill Brandt, Walker Evans, Robert Frank, Alfred Stieglitz και ιδιαίτερα των Harry Callahan και Frederick Sommer με έχουν επηρεάσει. Αποδέχομαι και αγκαλιάζω αυτή την παράδοση της φωτογραφίας μα πάντα θέλω να δημιουργώ τις δικές μου εικόνες και να ακολουθώ το ένστικτο μου.

Οι φωτογραφίες μου δημιουργούνται από την  καθημερινή ζωή και δεν είναι αποτέλεσμα κάποιας εργασίας ή project. Οι περισσότερες φωτογραφίες μου δημιουργούνται με μια φωτογραφική μηχανή πάνω σε ένα τρίποδο. Σε μια τέτοια κατάσταση και ο φωτογράφος και το άτομο που ποζάρει γίνονται κομμάτι της φωτογραφίας. Πολλές φορές οι φωτογραφίες μου μοιάζουν με οικογενειακές snapshot, που είναι όμως μία από τις πλουσιότερες πηγές εικόνων που ξέρω. Πάντα όμως προσπαθώ να φτιάξω μια εικόνα που είναι περισσότερο ένα οικογενειακό αρχείο. Αισθάνομαι πώς οι πιο «καθαρές» φωτογραφίες, μου φαίνονταν παράξενες στην αρχή. Όποια εικόνα όμως κάνει ο καλλιτέχνης είναι στην ουσία εικόνα του εαυτού του.
















































































Η αυτοπραγμάτωση κατάλαβα, προϋποθέτει την αποδοχή του γεγονότος της αλλαγής της οπτικής της πραγματικής φύσης των πραγμάτων, δηλαδή της πραγματικότητας. Συχνά σκεφτόμουν πως η πραγματικότητα με μαθαίνει τι να κάνω. Τώρα προτιμώ να λέω πως  η πραγματικότητα μας μαθαίνει αυτό που ήδη είμαστε».

Αποσπάσματα από το κείμενο του Emmet Gowin, «Emmet Gowin: Photographs».

Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2016

«Γειά σας από την Γη! Μας ακούτε εκεί έξω;». Is there anyone out there?

Ξεκινά το πρόγραμμα METI που θα στέλνει μηνύματα επικοινωνίας σε εξωγήινους πολιτισμούς. Scientists to begin sending messages to aliens, despite warnings that it could trigger Earth’s destruction.

Οι επιτελείς του προγράμματος METI International ανακοίνωσαν ότι όλα προχωρούν σύμφωνα με τον σχεδιασμό τους και το 2018 θα αρχίσουν να στέλνουν  μηνύματα επικοινωνίας σε εξωγήινους πολιτισμούς ευελπιστώντας σε… απάντηση! Υπάρχουν όμως πολλοί προεξέχοντος του διάσημου αστροφυσικού Στίβεν Χόκινγκ που αντιδρούν σε αυτό το ενδεχόμενο θεωρώντας ότι είναι επικίνδυνη η επαφή με εξωγήινους.

Τα σήματα

The Arecibo Observatory in Puerto Rico © NAIC / AFP

Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός METI (Messaging Extraterrestial Intelligence) International υποστηρίζει ότι αν θέλουμε να έρθουμε σε επαφή με τους εξωγήινους θα πρέπει να κάνουμε εμείς το πρώτο βήμα και να προσπαθήσουμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους αντί να περιμένουμε να το κάνουν εκείνοι. 

Όπως ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου ο Ντάγκλας Βάκοχ, πρόεδρος του METI αυτή την στιγμή τα στελέχη του οργανισμού αναζητούν τον καλύτερο τρόπο για να πούμε «Γειά σας» στους εξωγήινους. «Είναι πια πολύ αργά για να μένουμε κρυμμένοι μέσα στο Σύμπαν. Έτσι θα πρέπει απλά να αποφασίσουμε το πώς θέλουμε να παρουσιάσουμε τους εαυτούς μας. Εξωγήινοι πολιτισμοί μπορεί να περιμένουν ένα ξεκάθαρο σήμα ότι είμαστε έτοιμοι να συνομιλήσουμε μαζί τους» ανέφερε ο Βάκοχ. Τα στελέχη του METI προσανατολίζονται στην αποστολή σημάτων που θα περιλαμβάνουν βασικές μαθηματικές και επιστημονικές έννοιες.

Οι αντιδράσεις

Any aliens that we speak to will probably think of us like we think of bacteria, Stephen Hawking has warned. © Toby Melville / Reuters

Στην επιστημονική και όχι μόνο κοινότητα υπάρχει εδώ και χρόνια διαμάχη για το αν είναι φρόνιμο να κάνουμε γνωστή την παρουσία μας στο Σύμπαν. Το πιο γνωστό όνομα στο κλαμπ όσων αντιδρούν είναι ο Στίβεν Χόκινγκ. Ο διάσημος αστροφυσικός έχει εκφράσει πολλές φορές την έντονη ανησυχία του για την επαφή της ανθρωπότητας με κάποιον προηγμένο εξωγήινο πολιτισμό. «Αν οι εξωγήινοι μας επισκεφτούν το αποτέλεσμα θα είναι παρόμοιο με εκείνο της εμφάνισης του Κολόμβου και των ευρωπαίων στην Αμερική. Δεν μπορεί κανείς να πει ότι η εμφάνιση των ευρωπαίων είχε καλά αποτελέσματα για τους τοπικούς πληθυσμούς. Αν έρθουν οι εξωγήινοι πιθανότατα θα έρθουν να κατακτήσουν και να αποικήσουν τον πλανήτη μας. Για αυτό ακόμη και αν στείλουν εκείνοι πρώτοι κάποιο σήμα καλό θα είναι να μην απαντήσουμε» υποστηρίζει ο Χόκινγκ.


Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2016

Pan-STARRS: η μεγαλύτερη «ψηφιακή απογραφή» του σύμπαντος. Pan-STARRS releases catalogue of 3 billion astronomical sources

This compressed view of the entire sky visible from Hawai'i by the Pan-STARRS1 Observatory is the result of half a million exposures, each about 45 seconds in length, taken over a period of 4 years. The shape comes from making a map of the celestial sphere, like a map of the Earth, but leaving out the southern quarter. The disk of the Milky Way looks like a yellow arc, and the dust lanes show up as reddish brown filaments. The background is made up of billions of faint stars and galaxies. If printed at full resolution, the image would be 1.5 miles long, and you would have to get close and squint to see the detail. Credit: Danny Farrow, Pan-STARRS1 Science Consortium and Max Planck Institute for Extraterrestial Physics

Εκατομμύρια εικόνες και καταλόγους με ακριβείς μετρήσεις δισεκατομμυρίων άστρων και γαλαξιών, περιέχει η βάση δεδομένων που έκαναν δημόσια προσβάσιμη οι επιστήμονες του Pan-STARRS πρότζεκτ. Η βάση δεδομένων χρειάστηκε τέσσερα χρόνια για να δημιουργηθεί και αποτελεί αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη «ψηφιακή απογραφή» του ορατού σύμπαντος που δημιουργήθηκε ποτέ.

Pan-STARRS1 Observatory. Credit: Rob Ratkowski

Όλες οι φωτογραφίες και οι μετρήσεις προέρχονται από το επίγειο τηλεσκόπιο Pan-STARRS1 (PS1), το οποίο βρίσκεται στη Χαβάη και αποτυπώνει τον νυχτερινό στο ορατό και το υπεριώδες φάσμα. Τα στιγμιότυπα είναι εξαιρετικά λεπτομερή, καθώς η ψηφιακή κάμερα του PS1 έχει τη μεγαλύτερη ανάλυση για επίγειο τηλεσκόπιο, 1,4 Gigapixel, κάτι που σημαίνει πως κάθε εικόνα αποτελείται από 1,4 δισεκατομμύρια pixel.

«Προσφέροντας δημόσια πρόσβαση, περιμένουμε πως επιστήμονες από όλο τον κόσμο –όπως επίσης και φοιτητές ή ερασιτέχνες– θα κάνουν πολλές νέες ανακαλύψεις από αυτόν τον τεράστιο πλούτο δεδομένων», αναφέρει στην ιστοσελίδα του πρότζεκτ ο Κεν Τσάμπερς, διευθυντής του αστεροσκοπείου Pan-STARRS.

Ο πλούτος είναι πραγματικά τεράστιος, καθώς όλη η βάση δεδομένων έχει όγκο 2 petabyte, δηλαδή 2.000 terabyte. Το νούμερο αυτό αντιστοιχεί σε 100 φορές το συνολικό περιεχόμενο της Wikipedia, αφού μόνο το οπτικό υλικό έχει συντεθεί από 3 δισεκατομμύρια ξεχωριστές εικόνες, όπου διακρίνονται ουράνια σώματα στη «γειτονιά» της Γης, αλλά και αστέρες ή γαλαξίες που βρίσκονται σε διάφορες αποστάσεις από τον πλανήτη μας.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, οι επιστήμονες του πρότζεκτ έχουν ήδη βρει από νέα ουράνια σώματα στη ζώνη του Κάιπερ, μία περιοχή μακρύτερα από τον Πλούτωνα, μέχρι «μοναχικούς» πλανήτες σε μακρινούς αστέρες. Επίσης, έχουν χαρτογραφήσει σε τρεις διαστάσεις τη διαστρική σκόνη του γαλαξία μας, ενώ έχουν εντοπίσει επίσης εξαιρετικά λαμπρούς και μακρινούς ενεργούς γαλαξιακούς πυρήνες, που ανάγονται στα πρώτα στάδια δημιουργίας του σύμπαντος.

Παρ’ όλα αυτά, οι ερευνητές είναι σίγουροι πως από τα δεδομένα θα προκύψουν ακόμη περισσότερες ανακαλύψεις, τώρα που έγιναν δημοσίως διαθέσιμα. «Οι επιστήμονες και ο απλός κόσμος που θα τα αξιοποιήσει θα βρει πολλά καινούρια πράγματα που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε – αυτός είναι άλλωστε ο λόγος της κίνησής μας», λέει ο Τσάλμερς.

The Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS) project at the University of Hawaii at Manoa Institute for Astronomy is publicly releasing the world’s largest digital sky survey. The data can be accessed at panstarrs.stsci.edu. Credit: University of Hawai‘i News

Τα δεδομένα θα διατεθούν σε δύο φάσεις. Αυτό το πρώτο στάδιο αφορά τον «Στατικό Ουρανό», καθώς αναρτήθηκαν οι μέσες τιμές των μετρήσεων για κάθε αστρονομικό αντικείμενο, όπως η θέση του στον ουρανό και η φωτεινότητά του. Στο επόμενο στάδιο, το οποίο προγραμματίζεται για την επόμενη χρονιά, θα αναρτηθούν οι τιμές αυτών των μεγεθών σε διαφορετικές αστρονομικές εποχές.

Πηγή: phys.org