Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2017

Ο πλανήτης μας όπως φαίνεται από τον Άρη. Your Home Planet, as Seen From Mars

Το πιο ισχυρό τηλεσκόπιο που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Άρη φωτογράφισε τη Γη και τη Σελήνη από απόσταση 205 εκ. χλμ. Here is a view of Earth and its moon, as seen from Mars. It combines two images acquired on Nov. 20, 2016, by the HiRISE camera on NASA's Mars Reconnaissance Orbiter, with brightness adjusted separately for Earth and the moon to show details on both bodies. Relative sizes and distance are correct. Image credit: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

Κοίτα! Από εδώ βλέπω το σπίτι σου! Το πιο ισχυρό τηλεσκόπιο που λειτουργεί σε τροχιά γύρω από τον Άρη φωτογράφησε τη Γη και τη Σελήνη από απόσταση 205 εκατομμυρίων χιλιομέτρων.

Η σπάνια εικόνα συνδυάζει δύο επιμέρους λήψεις από τον δορυφόρο MRO της NASA. Τα σχετικά μεγέθη του πλανήτη και του δορυφόρου του ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, ωστόσο η φωτεινότητα των δύο σωμάτων ρυθμίστηκε ξεχωριστά για να αναδειχθούν οι λεπτομέρειες. Το φεγγάρι είναι πολύ πιο σκούρο από τη Γη και σχεδόν δεν θα διακρινόταν αν εμφανιζόταν στην ίδια κλίμακα φωτεινότητας.

This composite image of Earth and its moon, as seen from Mars, combines the best Earth image with the best moon image from four sets of images acquired on Nov. 20, 2016, by the High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) camera on NASA's Mars Reconnaissance Orbiter. Each was separately processed prior to combining them so that the moon is bright enough to see. The moon is much darker than Earth and would barely be visible at the same brightness scale as Earth. The combined view retains the correct sizes and positions of the two bodies relative to each other. Image credit: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

Οι δύο εικόνες βοήθησαν τους μηχανικούς της NASA να καλιμπράρουν την κάμερα HiRISE του δορυφόρου, δεδομένου ότι η ανακλαστικότητα της Σελήνης, και συγκεκριμένα η ανακλαστικότητα της πλευράς που κοιτάζει μόνιμα στη Γη, είναι καλά γνωστή.

Το κοκκινωπό χαρακτηριστικό που διακρίνεται σχεδόν στο κέντρο της Γης είναι η Αυστραλία. Οι εικόνες ελήφθησαν στις 20 Νοεμβρίου, όταν ο Άρης απείχε από τη Γη περίπου 205 εκατομμύρια χιλιόμετρα.

Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2017

Αναγέννηση δοντιών με τη βοήθεια της… Αλτσχάιμερ! Damaged teeth can be regrown naturally using an Alzheimer's drug, scientists discover

Εντυπωσιακή εξέλιξη με το φάρμακο για την νόσο Αλτσχάιμερ που φαίνεται ότι μπορεί να βοηθήσει στην αναγέννηση δοντιών. A new study says that a drug clinically tested to treat Alzheimer’s also enhances the teeth’s natural ability to self-repair. While not completely replacing the dentist’s drill, such treatment could help get rid of fillings in favor of actual regeneration. iStock - Ridofranz

Στο μέλλον η ανάγκη για σφραγίσματα δοντιών μπορεί να μειωθεί, καθώς Βρετανοί επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι η φυσική ικανότητα αναγέννησης των δοντιών μπορεί να ενισχυθεί σημαντικά με τη βοήθεια ενός φαρμάκου που αρχικά προοριζόταν για τη...νόσο Αλτσχάιμερ.

Το φάρμακο ενεργοποιεί τα βλαστικά κύτταρα στο κέντρο του χαλασμένου δοντιού και επιταχύνει την αποκατάσταση μικρών ρωγμών και οπών. Ενώ ένα δόντι από μόνο του διαθέτει μια περιορισμένη ικανότητα αυτο-αποκατάστασης, το φάρμακο (Tideglusib) τονώνει την φυσική διαδικασία αναγέννησης, προκειμένου να κλείνουν ακόμη και μεγαλύτερες τρύπες, όπως έδειξαν πειράματα σε ποντίκια.

Το σφουγγαράκι

Histology of reparative dentine formation and pulp vitality. (A) 4 weeks MTA repair shows dentine formed underneath where the material was placed. (B) Collagen sponge shows sparse dentine formation in the dental pulp. (C) BIO, (D) CHIR, and (E) Tideglusib repairs show dense dentine formation at the injury site with vital pulp after 4 weeks. (F) 6 weeks MTA repair shows dentine formed underneath where the material was placed. (G) Collagen sponge repair shows little and immature dentine formed at the injury site after 6 weeks. (H) BIO treatment shows new mature dentine formed where the sponge was placed filling the injury site. (I) CHIR treatment shows mature new mature dentine formed where the sponge was placed filling the injury site. (J) Tideglusib treatment shows complete repair with vital dental pulp after 6 weeks.

Ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Πολ Σαρπ του King's College του Λονδίνου έδειξαν ότι όταν η τρύπα στο δόντι γεμίζει με ένα βιοδιασπώμενο σφουγγαράκι κολλαγόνου διαποτισμένο με το εν λόγω φάρμακο, το δόντι δημιουργεί νέα οδοντίνη αναπλάθεται πλήρως μόνο του βαθμιαία (μέσα σε λίγες εβδομάδες).

Το συγκεκριμένο φάρμακο έχει δοκιμασθεί για πιθανή χρήση κατά του Αλτσχάιμερ και άλλων νευρολογικών παθήσεων, ενώ έχει ήδη βρεθεί ότι είναι ασφαλές για κλινική χρήση. Παραμένει πάντως ακόμη αβέβαιο αν το φάρμακο θα μπορεί να αποκαταστήσει τις τρύπες και στα ανθρώπινα δόντια που είναι μεγαλύτερα. Προς το παρόν, η θεραπεία δοκιμάζεται και σε δόντια αρουραίων, που είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερα από των ποντικιών. Αν όλα πάνε καλά, έως το τέλος του έτους θα ακολουθήσουν οι πρώτες κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.

Οι ερευνητές που δημοσιεύουν την ανακάλυψη τους στην επιθεώρηση «Scientific Reports», ήδη αισιοδοξούν. «Σχεδόν κάθε άνθρωπος στον πλανήτη έχει χαλασμένα δόντια κάποια στιγμή. Πρόκειται για ένα τεράστιο αριθμό ανθρώπων που χρειάζονται θεραπεία. Σκοπίμως προσπαθήσαμε να βρούμε κάτι που να είναι πραγματικά απλό, γρήγορο και φθηνό», δήλωσε ο δρ. Σαρπ.

Δυστυχώς όμως η προοπτική του τροχού του οδοντογιατρού, που δεν είναι ευχάριστη για τους περισσότερους ανθρώπους, δεν θα εξαφανισθεί. Ακόμη και με τη νέα θεραπεία, οι γιατροί θα πρέπει να αφαιρούν πρώτα τα σάπια τμήματα του δοντιού. «Συγγνώμη, αλλά φοβάμαι ότι δεν θα γλιτώσετε από τον τροχό», παραδέχθηκε ο δρ Σαρπ. Τελικά, μισές δουλειές...

Πηγή: The Independent

Σύγκρουση αστέρων θα φωτίσει τον ουρανό το 2022. Star predicted to explode in 2022

Το δυαδικό σύστημα KIC 9832227 θα συγκρουστεί και θα γίνει για λίγο ένα από τα λαμπρότερα σώματα του νυχτερινού ουρανού. Our night sky could be set to include a new star in 2022, if the predictions of a group of astronomers turn out to be correct, because of a supernova explosion. Supernovas are intense explosions caused when two stars merge together. Pictured is an artist's impression.

Δύο άστρα που περιδινούνται το ένα γύρω από το άλλο σε έναν χορό θανάτου θα συγκρουστούν σε περίπου πέντε χρόνια και θα γίνουν για λίγο ένα από τα λαμπρότερα σώματα του νυχτερινού ουρανού.

Molnar’s prediction is that a binary star (two stars orbiting each other) he is monitoring will merge and explode in 2022. Image via Calvin.edu.

«Είναι εντελώς απίθανο να μπορέσει κανείς να προβλέψει μια αστρική έκρηξη» λέει ο Λάρι Μόλναρ του Κολεγίου «Καλβίνος» του Μίσιγκαν, μέλος της ερευνητικής ομάδας που προχώρησε στην παράτολμη πρόβλεψη. «Δεν έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο» καμαρώνει.

Η ομάδα του Μόλναρ πέρασε δύο χρόνια μελετώντας το δυαδικό σύστημα KIC 9832227, δύο άστρα που κινούνται σε τροχιά το ένα γύρω από το άλλο σε απόσταση 1.800 ετών φωτός από τη Γη.

Το σημείο της συγχώνευσης των δυο άστρων του συστήματος KIC 9832227 (θα είναι ορατή με γυμνό μάτι μετά από 5 χρόνια) σημειώνεται με τους κόκκινους κύκλους στον αστερισμό του Κύκνου. This chart shows the summer constellations of Cygnus and Lyra, with north up. The Northern Cross asterism is marked with the blue lines. The position of KIC 9832227 is shown with a red circle. It is in line with the three stars of the cross bar and, if it reaches 2nd magnitude in outburst, as it might, will be as bright as they are. Image via calvin.edu

Παρατηρώντας τις αυξομειώσεις της φωτεινότητας καθώς το ένα άστρο περνά πίσω από το άλλο, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα δύο άστρα περιφέρονται με ολοένα αυξανόμενη ταχύτητα.

Η πιθανότερη εξήγηση, ανέφεραν οι αστρονόμοι στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Εταιρείας Αστρονομίας, είναι ότι τα δύο άστρα πλησιάζουν το ένα το άλλο. 

Σαν δύο φιστίκια στο ίδιο κέλυφος

This is Larry Molnar and team’s model of the double star system KIC 9832227. The 2 stars are so close, they’re touching. They are an eclipsing binary as seen from Earth, meaning we see one star pass in front of the other with each spin of the system. Image via Calvin.edu.

Μάλιστα βρίσκονται ήδη τόσο κοντά ώστε πρέπει να μοιράζονται μια κοινή ατμόσφαιρα, σαν δύο φιστίκια που μεγαλώνουν μέσα στο ίδιο κέλυφος, λένε οι ερευνητές.

Η κλιμάκωση θα έρθει σε πέντε χρόνια, συν ή πλην ένα έτος, οπότε τα δύο άστρα θα συγκρουστούν και θα συγχωνευτούν σε ένα, δείχνουν οι υπολογισμοί.

Η βίαια συγχώνευση θα γίνει ορατή ως «ερυθρός καινοφανής αστέρας», μια έκρηξη που θα αυξήσει απότομα τη φωτεινότητα του συστήματος κατά 10.000 φορές.

An x-ray view of the Cygnus star-forming region. Credit: NASA

Ακόμα και με γυμνό μάτι, δείχνουν οι υπολογισμοί, η λάμψη της αστρικής σύγκρουσης θα είναι εύκολα ορατή στον αστερισμό του Κύκνου.

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2017

Manuel Álvarez Bravo: Ο αυτοδίδακτος φωτογράφος του δρόμου. Manuel Álvarez Bravo: The Self-Taught Street Photographer

Ο Manuel Álvarez Bravo γεννήθηκε το 1902 στην πόλη του Μεξικό, όπου και κυρίως έζησε αλλά και επηρεάστηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς φωτογράφους του εικοστού αιώνα και ίσως ο πιο καταξιωμένος της Λατινικής Αμερικής. Η συμβολή του στην φωτογραφία ήταν αδιαμφισβήτητα μεγάλη, μιας και έδωσε μια διαφορετική ματιά στην καθημερινότητα του τότε Μεξικού…




Το οικογενειακό του περιβάλλον ήταν ιδιαίτερα φιλότεχνο, αφού τόσο ο πατέρας όσο και ο παππούς του ασχολούνταν με την ζωγραφική αλλά και άλλες μορφές τέχνης. Σε πολύ μικρή ηλικία βίωσε την Μεξικανική επανάσταση, γεγονός που επηρέασε την δουλειά του ως φωτογράφος. 

Ήταν αναγκασμένος να κυκλοφορεί ανάμεσα σε πτώματα και η μουσική που έφτανε στα αυτιά του συμπεριελάμβανε σε πολύ μεγάλο βαθμό τους ήχους των πυροβολισμών. 

Από πολύ νωρίς έκανε διάφορες δουλειές προκειμένου να επιβιώσει (μιας και μεγάλωσε στις φτωχογειτονιές του Μεξικό), ενώ παράλληλα έκανε και κάποια μαθήματα σχετικά με τις τέχνες.

Το 1924 αποκτά την πρώτη του φωτογραφική μηχανή και ξεκινά να πειραματίζεται ακολουθώντας τις συμβουλές του Hugo Brehme.

Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της καριέρας του έπαιξε και η γνωριμία του με την φωτογράφο Tina Modotti, η οποία του έδωσε μια ώθηση και τον εισήγαγε στους τότε καλλιτεχνικούς κύκλους. Το αποτέλεσμα ήταν να έρθει σε επαφή με μεγάλους καλλιτέχνες της εποχής και μεταξύ άλλων και με τον Edward H. Weston, ο οποίος μάλιστα τον στήριξε αρκετά και τον παρότρυνε να συνεχίσει το έργο του. 






Την ίδια εποχή είχε αρχίσει ήδη να δουλεύει ως φωτογράφος και να χαίρει μιας κάποιας αναγνώρισης στην χώρα του. Μεταξύ άλλων συμμετείχε ως βασικός φωτογράφος στην προσπάθεια της παθούσας, τότε, χώρας του να προωθήσει μια εικόνα του Μεξικού όπου το μοντέρνο και το παραδοσιακό συνυπάρχουν αρμονικά.

Το 1930 εγκαταλείπει αυτή την ασχολία και ξεκινά να δουλεύει αποκλειστικά ως φωτογράφος με την πιο καλλιτεχνική έννοια. Ήταν η αρχή των πιο λαμπρών χρόνων της καριέρας του…                                                                    
















Ορόσημο στην καριέρα του στάθηκε το γεγονός της απέλασης της Tina Modotti από το Μεξικό (για πολιτικούς λόγους) την ίδια χρονική περίπου περίοδο, που στάθηκε αφορμή να έρθει σε επαφή με τον ολοένα και αναπτυσσόμενο μεξικάνικο μουραλισμό και την πολιτική δράσης στην χώρα του, και τα οποία αποτέλεσαν θέματα σπουδαίων φωτογραφιών του.

Εκτός από την ενασχόλησή του με την φωτογραφία, ο M. A. Bravo, ασχολήθηκε και με τον κινηματογράφο κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1940 μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1950 περίπου, όπου και οι επιτυχίες ήταν σημαντικές και εκεί.



Σημαντική επιρροή στην δουλειά του άσκησαν τόσο ευρωπαϊκά ρεύματα (κυβισμός και σουρεαλισμός) όσο και το ίδιο το Μεξικό με τον μουραλισμό και τις πολιτικές εξελίξεις της εποχής να πρωταγωνιστούν. 

Ήρθε σε επαφή με πολλούς καλλιτέχνες όπως τον σουρεαλιστή ποιητή και συγγραφέα André Breton και τον φωτογράφο Paul Strand, ενώ συνεργάστηκε ακόμη και με τον Henri Cartier-Bresson.


Παρ’ όλα αυτά, ο M. A. Bravo προσπάθησε να μην επηρεαστεί, σε πολύ μεγάλο βαθμό, από όσους γνώριζε έτσι ώστε να διατηρήσει το δικό του στυλ στις φωτογραφίες. Δεν ήθελε σε καμία περίπτωση η δουλεία του να διέπεται από έναν γραφικό και στερεότυπο χαρακτήρα, και το κατάφερε θα μπορούσε να πει κανείς. 


Οι φωτογραφίες του απεικονίζουν την απλή καθημερινή ζωή με έναν αέρα ποτισμένο ειρωνεία και μια δόση σουρεαλισμού. Φωτογράφιζε ανώνυμους ανθρώπους και απέφευγε εσκεμμένα την φωτογράφιση πολιτικών αλλά και γενικότερα διάσημων προσωπικοτήτων της χώρας του. 








Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και φωτογράφος του δρόμου μιας και η θεματολογία του περιλαμβάνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις καθημερινές αλληλεπιδράσεις των ανθρώπων. Επιπλέον, η γκάμα των θεμάτων του εκτείνεται και σε διάφορες τελετουργίες (όπως η ταφή), σκηνές από δρόμους και την ύπαιθρο αλλά και γυμνά. 

Ο Μ. Α. Bravo, δεν χρησιμοποιούσε μικρή φωτογραφική μηχανή όπως άλλοι σύγχρονοι φωτογράφοι αλλά μια μεγάλη, μιας και ήθελε να έχει όσο πιο άμεση επαφή γίνεται με το αντικείμενο που φωτογράφιζε. 

Του άρεσε να δίνει έμφαση στις λεπτομέρειες και επεδίωκε τις αυθόρμητες φωτογραφίες. Αξίζει να σημειώσουμε ακόμη, πως πάντα έδινε ονόματα στις φωτογραφίες του τα οποία προέρχονταν από την μεξικανική κουλτούρα και τις λαϊκές παραδόσεις της.











Μέχρι και τα τελευταία χρόνια της ζωής του δεν σταμάτησε να φωτογραφίζει.  Οι εκθέσεις που έγιναν αποκλειστικά για εκείνον ήταν πολυάριθμες τόσο σε Αμερική όσο και σε Ευρώπη και οι αναφορές στο όνομά του με τον οποιονδήποτε τρόπο πολυπληθής. Μουσεία φιλοξενούν μονίμως το υλικό του και η αναγνώριση του προσώπου ήταν και είναι ακόμα τεράστια είτε μέσα από βιβλία είτε μέσα από δωρεές και ιδρύματα, υπέρ της φωτογραφίας, στο όνομά του. Ενώ ουκ ολίγα ήταν και τα βραβεία με τα οποία τιμήθηκε μέχρι και τα βαθιά γεράματά του…