Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

Τηλεσκόπιο γίγας θα αναζητήσει εξωγήινους. China enters the search for alien life with the construction of the world's biggest radio telescope

Το τηλεσκόπιο FAST κατασκευάζεται στην Κίνα και αναμένεται να ξεκινήσει την εξερεύνηση του Σύμπαντος σε ένα περίπου χρόνο. Τhe FAST telescope in Pingtang, shortly after assembly began. STR/AFP/Getty Images

Ξεκίνησε στην Κίνα η κατασκευή του FAST, του μεγαλύτερου ραδιοτηλεσκοπίου στον πλανήτη. Το κάτοπτρο του τηλεσκοπίου θα έχει διάμετρο 500 μέτρων και κατασκευάζεται σε μια περιοχή όπου δεν θα υπάρχουν παρεμβολές από ραδιοσήματα που παράγονται στη Γη και έτσι οι ερευνητές θα μπορούν να συλλέξουν και να αναλύσουν ακόμη και ασθενή ραδιοσήματα από πολύ μακρινές αποστάσεις του Σύμπαντος.

In Pingtang County, Chinese engineers are building the Five-Hundred-Meter Aperture Spherical Radio Telescope, or FAST. The telescope is under construction and is expected to be completed in 2016. It will be the world's largest telescope, outdoing Puerto Rico's Arecibo Observatory by 200 meters.

Σήματα που οι επιστήμονες ευελπιστούν ότι κάποια εξ αυτών θα προέρχονται από κάποιο προηγμένο εξωγήινο πολιτισμό. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό η κατασκευή του FAST θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2016 και το φθινόπωρο θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει την λειτουργία του.

Λίμνη φιλική στη ζωή υπήρχε στον Άρη. Ancient Mars Had Long-Lasting Lakes, Boosting Chances for Life

Καλλιτεχνική απεικόνιση της ήρεμης λίμνης που είχε σχηματιστεί κάποτε στον κρατήρα Γκέιλ του Άρη. Illustration depicting a lake of fresh water partially filling Mars' Gale Crater. Gale hosted a series of such lakes that each persisted for hundreds to tens of thousands of years at a time, a new study suggests. Credit: NASA/JPL-Caltech/ESA/DLR/FU Berlin/MSSS

Λίγες μέρες μετά την ανακάλυψη νερού σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του Άρη η NASA επανέρχεται στο θέμα νερό στον Άρη με μια νέα ιδιαίτερα σημαντική ανακοίνωση. Ο ρομποτικός εξερευνητής Curiosity που εξερευνά τον γιγάντιο κρατήρα Γκέιλ από το 2012 είχε εντοπίσει ίχνη της παρουσίας νερού εκεί στο μακρινό παρελθόν. Τα μέλη της αποστολής ανακοίνωσαν ότι τα τελευταία δεδομένα που έστειλε το ρομπότ αποκαλύπτουν το υδάτινο παρελθόν του κρατήρα. Υπήρχε εκεί μια τεράστια ήρεμη λίμνη στην οποία υπήρχαν όλες οι προϋποθέσεις να αναπτυχθεί ζωή.

Ο κύκλος του νερού

Νέα στοιχεία που εντόπισε το ρομπότ Curiosity επιβεβαιώνουν προηγούμενα ευρήματα. The mountain-climbing rover heads for Mount Sharp, rising 3 miles (5 kilometers) above Gale Crater. See our full look at Curiosity's Gale Crater on Mars in this infographic. Credit: Karl Tate, SPACE.com Contributo

Ο κρατήρας Γκέιλ έχει διάμετρο 94 χλμ και η κορυφή του έχει απόσταση τον πυθμένα του περίπου πέντε χλμ. Σύμφωνα με τα μέλη της αποστολής Curiosity πριν από 3,8 έως 3,3 δισεκατομμύρια χρόνια οι γεωατμοσφαιρικές συνθήκες στον Άρη ανάμεσα στα άλλα δημιουργούσαν μεγάλα αποθέματα νερού σε παγωμένη μορφή στα ανώτερα τμήματα του κρατήρα.

Τα αποθέματα αυτά έλιωναν περιοδικά με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλοί χείμαρροι που δημιουργούσαν κατά τόπους στον κρατήρα μικρότερες ή μεγαλύτερες λίμνες. Οταν ο κλιματικός κύκλος πάγωνε τα αποθέματα οι λίμνες ξεραίνονταν και αργότερα όταν ξεκινούσε και πάλι το λιώσιμο ξαναγέμιζαν με νερό. Τα νέα ευρήματα δείχνουν ότι στο μεσοδιάστημα αυτής της διαδικασίας στο υπέδαφος του κρατήρα είχαν παραμείνει για μεγάλο διάστημα αποθέματα νερό.

Η πιο ενδιαφέρουσα παράμετρος της νέας ανακάλυψης είναι κάποια στιγμή σε αυτό το πήγαινε έλα του νερού στον κρατήρα σχηματίστηκε μια μεγάλη λίμνη με ήρεμα νερά η οποία διατηρήθηκε για χρονικό διάστημα τέτοιο ώστε να είναι φιλική στην εμφάνιση και ανάπτυξη της ζωής. Η νέα μελέτη προστίθεται σε όλες τις προηγούμενες που δείχνουν ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να υπήρχαν κάποιες μορφές ζωής στον Άρη στο μακρινό παρελθόν και ίσως κάποιες από αυτές ίσως να εξακολουθούν να υπάρχουν στον Κόκκινο Πλανήτη με τους επιστήμονες να εικάζουν ότι έχουν βρει καταφύγιο σε μεγάλα βάθη στο υπέδαφος του. Η νέα μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science».

Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

Η πρωτοποριακή παράσταση του Jan Fabre στη Θεσσαλονίκη. 24hr Mt. Olympus by blind Belgian Jan Fabre at Thessaloniki

Ο Γιαν Φαμπρ παρουσίασε την 24ωρη σε διάρκεια παράσταση «Mount Olympus». An innovative 24-hour performance, titled “Mount Olympus”, will be the highlight of the Dimitria Festival at the Thessaloniki Music Hall on October 10, the largest cultural event in northern Greece. The work is by blind Belgian artist Jan Fabre and takes a modern look at ancient tragedy using 28 performers.

Ο φλαμανδός εικαστικός καλλιτέχνης και θεατρικός δημιουργός Γιαν Φαμπρ επιστρέφει στην Ελλάδα με ένα μνημειακό και τολμηρό σκηνικό εγχείρημα που αντλεί θέματα, μοτίβα και έμπνευση από την αρχαία ελληνική μυθολογία και την τελετουργική διάσταση της τραγωδίας.


Το θέαμα «Mount Οlympus. To glorify the cult of tragedy (A 24 hour performance)» είναι ένα εκρηκτικό μείγμα από σωματικές δράσεις, χορό, τελετουργίες και σκηνικά ταμπλό. Ένα ολόκληρο εικοσιτετράωρο  μετέχει ο θεατής σε μιαν αλησμόνητη εμπειρία την οποία ο ίδιος μπορεί όποτε θέλει να διακόψει και να ξαναρχίσει ρυθμίζοντας για λογαριασμό του τα διαλείμματα, τις παύσεις της. Τριάντα περφόρμερ, παρόντες μέρα-νύχτα επί σκηνής, μέσα στα λευκά, αρχαΐζοντα σεντόνια τους, είναι σε αυτήν τη μεγαλεπήβολη αλλά και μινιμαλιστική παράσταση, ηθοποιοί-«αθλητές» όπως θα τους ήθελε ο Αντονέν Αρτό. Εκθέτοντας τον μόχθο, το σθένος, τις απίστευτες σωματικές επιδόσεις αλλά και την εξουθένωση, επιδεικνύουν ένα απόλυτο δόσιμο και ξόδεμα του εαυτού τους.


Αυτήν τη σπάνια παράσταση, με το ισχυρό, ενεργειακό ρεύμα ανάμεσα στη σκηνή και στην πλατεία, έχει την ευκαιρία το ελληνικό κοινό να τη δει στη Θεσσαλονίκη, στα «Δημήτρια». 

Μερικούς μονάχα μήνες μετά τη θριαμβευτική παγκόσμια πρώτη στο Βερολίνο στις 26 και 27 Ιουνίου και την εξίσου εντυπωσιακή παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε λίγο αργότερα στο Άμστερνταμ.

"Μετά τις σπουδές του στη Σχολή Διακοσμητικών Τεχνών και τη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αμβέρσας, o Jan Fabre στρέφει το ενδιαφέρον του το 1976 στην τέχνη της περφόρμανς. Σίγουρα επηρεασμένος και γοητευμένος  από το έργο του σχεδόν ομωνύμου του Jean-Henri Fabre, του γάλλου εντομολόγου (από τον οποίον ισχυρίζεται ο ίδιος ότι κατάγεται), επικεντρώνεται στην παρατήρηση και την ανάλυση του κόσμου των εντόμων, και ειδικά των σκαθαριών, που αποτελούν γι' αυτόν μία  πηγή έμπνευσης που ανανεώνεται συνεχώς. Γι' αυτό και επέλεξε το έντομο-βασιλιά της αρχαίας Αιγύπτου. Η εμμονή του με την έννοια της μεταμόρφωσης και τις επιπτώσεις που φέρει το πέρασμα του χρόνου πάνω στο ζωντανό ων, τον οδηγεί  στο να δημιουργεί με τα κελύφη των σκαθαριών ανθρωπόμορφα γλυπτά: μυστηριώδεις φιγούρες κενών αγγέλων, ιππότες με πανοπλίες και κεφάλια λαγού, μοναστικά ρούχα,... σχεδόν πάντα μεσαιωνικές εικόνες. Το φως παίζει πάνω στις ιριδίζουσες αποχρώσεις των φτερών, αναδεικνύοντας πράσινο-μπλε τόνους που προέρχονται από τα βάθη των δασών". Πηγή: (Wikipedia) . Φωτ.  Olivia Droeshaut et Yves Dethier (DYOD).

Είχα την τύχη να συνοδεύσω ως σύμβουλος δραματουργίας τις αρχικές συναντήσεις των βασικών συντελεστών και του Γιαν Φαμπρ στην Αμβέρσα, στο πολυεπίπεδο και πολυδιάστατο θεατρικό στέκι του, το Τρούμπλεϊν: μια στέγη στην καρδιά της πόλης, οργανωμένη στην εντέλεια, λειτουργική και με εξαιρετική αρχιτεκτονική αισθητική, όπου συνδυάζεται η ιδέα του θεάτρου και των καλλιτεχνικών εργαστηρίων, της σχολής και του ερευνητικού κέντρου, του μουσείου, της προσωπικής συλλογής και των εκθεσιακών χώρων. 

“As a director I’m blind… I let the performers in the show lead me… They are my guide dogs,” says Fabre, a visual artist, director and author. “I studied the ancient tragedies. Many of them ‘spoke’ to me, not as a set of dramas but individually as characters and meanings that each one of them carries with him. They are the initial concepts of hatred, passions, love, the idea of ‘foreign’, the cultural environment, the violence that are inherent in ancient tragedies as concepts and they are those I dealt with in the show,” he says.

Εκεί μπήκαν οι βάσεις του «Mount Olympus» από τον Γιαν Φαμπρ. Εκεί οι στενοί συνεργάτες και συντελεστές, όπως η δραματουργός Μιτ Μάρτενς, ο συγγραφέας Γερούν Ολισλάγκερς, ο συνθέτης Νταχ Τέλντεμαν και οι επισκέπτες δραματουργοί από το Βέλγιο και τη Γερμανία, πήραν μέρος στην ανάπτυξη του σκηνικού σχεδίου. Εκεί και η ομάδα των περφόρμερ δούλεψε έναν χρόνο, με ατομικούς και συλλογικούς αυτοσχεδιασμούς, μέσα σε ένα πνεύμα ομαδικής δουλειάς το οποίο σαν ίχνος διατρέχει την παράσταση καθηλώνοντας τον θεατή.

Το θέαμα είναι το προϊόν μιας μακράς δημιουργικής διαδικασίας όπου προείχαν η συλλογικότητα και η αλληλεγγύη. Είναι επίσης η έμπρακτη απόδειξη μιας ουτοπικής θεατρικής αναζήτησης όπως αυτή καλλιεργείται μέσα από πολυάριθμες και πολύωρες δοκιμές αλλά και μέσα από την καθημερινή συμβίωση όταν μαγειρεύεται, για παράδειγμα, το κοινό έδεσμα ή όταν γευματίζουν οι καλλιτέχνες μαζί γύρω από το τραπέζι της κουζίνας. Τελικά υπάρχει μια αντιστοιχία ανάμεσα στον εξαιρετικά διευρυμένο χρόνο που απαιτείται για την υλοποίηση του σκηνικού οράματος και στην «αισθητική της μεγάλης διάρκειας» η οποία απασχολεί τον Γιαν Φαμπρ και διέπει βασικές παραστάσεις του από τη δεκαετία του 1980 ως σήμερα.    

Fountain of the world (as a young artist) (II) (2008),  1,01 x 5,45 x 7,15 m. Granite, goldcolor, leather, cloth, silicone, human hair, fluid, electronics. Πηγή: www.lifo.gr

Η κοινότητα των ηθοποιών-χορευτών βρίσκεται στο επίκεντρο της ιερής και άσεμνης μυσταγωγίας με την οποία λατρεύεται εδώ και τώρα η αρχαία ελληνική τραγωδία. Οι περφόρμερ, με τα σώματά τους γυμνά ή ντυμένα το λευκό, επιδίδονται σε εκστατικούς χορούς. Παίζουν σαν παιδιά. Παραπέμπουν σε φιγούρες από αγγεία της αρχαιότητας. Εκτελούν πολεμικούς χορούς. Αποδίδουν τραγικούς μονολόγους και στιχομυθίες. Παίζουν τη Μήδεια, τον Οιδίποδα, τον Αγαμέμνονα και την Κλυταιμνήστρα, τη Φαίδρα και τον Ιππόλυτο. Εμπλέκουν τραγωδία και σατυρικό δράμα. Ενώ ο θεός της τραγωδίας Διόνυσος πρωτοστατεί. Το αίμα και οι σάρκες μνημονεύουν τη θυσία. Τον πόλεμο, τη διχόνοια.

Grave of the unknown computer (1993), 70 x 40 x 7 cm (x 300). Bic-ink on wood. Πηγήwww.lifo.gr

Ο Γιαν Φαμπρ έχει βεβαίως ως σημείο εκκίνησης τους αρχαίους ελληνικούς μύθους και το υλικό των τραγωδιών. Όμως, ελευθερωμένος από την υποχρέωση για εξιστόρηση, εικονογράφηση, υπόδυση κατά τους γνωστούς παραδοσιακούς τρόπους, στοχεύει να αποστάξει κάποιες τραγικές στιγμές αναδεικνύοντας την ένταση ανάμεσα στο άτομο και στον Χορό και εκφράζοντας πρωτίστως τη μεταδραματική τραγωδία των σωμάτων. Ο χρόνος του παρόντος με τα ζητήματα της μοναξιάς, του ερωτικού πόθου, της βίας εγγράφεται στα σώματα των περφόρμερ και προβάλλεται πάνω σε αρχαίες θεματικές. Η Τραγωδία είναι για τον Φαμπρ ένα συνώνυμο της τραγωδίας του σώματος με την ομορφιά, τη χάρη, τη δύναμη αλλά και τη φθορά, την αδυναμία, την πτώση του. Ο Γιαν Φαμπρ δεν σκηνοθετεί επικαιροποιημένες τραγωδίες. Αντίθετα, ψάχνει την επικαιρότητα των τραγωδιών μέσα στα πανάρχαια αινίγματα που αυτές μεταφέρουν και διαμορφώνει έναν ακραίο σκηνικό λόγο προκειμένου να εξασφαλίσει στα αινίγματα αυτά φωνή. Πάντοτε ήταν το θέατρο του Γιαν Φαμπρ προσηλωμένο στο παρόν και ταυτόχρονα εκτός χρονικών προσδιορισμών. Αρχαϊκό και συγχρόνως υπερμοντέρνο. Κάτι σαν τα γλυπτά του Τζιακομέτι στα οποία παρέπεμπε μια παλαιότερη δουλειά του με τον τίτλο «Το παλάτι στις τέσσερις το πρωί».

Ελένη Βαροπούλου, θεατρολόγος και μεταφράστρια.


Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015

Έντουαρντ Έστλιν Κάμινγκς , «ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΣΟΥ;»

Τί είναι για μένα το στόμα σου;
Μια κούπα λυπημένο λιβάνι,
ένα δέντρο με φύλλο που κόβουν,
έν’ ανυπόφορο μεγάλο καράβι,


μια φαρέτρα με βέλη υπέροχα.

Ramón Casas y Carbó, Julia.

Τί είναι για μένα το στήθος σου;
Έν’ άνθος μιας καινούργιας προσευχής μου,
ένα ποίημα με φώτα που ποτέ δεν σβήνουν,
ένα πηγάδι με πουλιά αλαζονικά και προπετή,
ένα που δονείται ακόμα τανυσμένο τόξο.

Τί είναι για μένα το κορμί σου;
Θέατρο είναι με ασάλευτη σιγή
και άρμα με ταχύτητα κόκκινη·
κι ακόμα είναι, ω, το δειλό, αβέβαιο βήμα
κάτι πόθων που έχουν ασπρίσει τα μαλλιά τους.

Edvard Munch, Inger in Black and Violet, 1892.

Ο Έντουαρντ Έστλιν Κάμινγκς (Edward Estlin Cummings, 14 Οκτωβρίου 1894 – 3 Σεπτεμβρίου 1962), αναφερόμενος σχεδόν πάντα ως Ε.Ε. Κάμμινγκς (E.Ε. Cummings, με τα δύο αρχικά «Ε» να γράφονται συχνά πεζά κατά το ύφος κάποιων ποιημάτων του ωςe e cummings), ήταν Αμερικανός ποιητής, ζωγράφος, δοκιμιογράφος, μυθιστοριογράφος και θεατρικός συγγραφέας. Το σώμα του έργου του περιλαμβάνει περί τα 2.900 ποιήματα, 2 αυτοβιογραφικά μυθιστορήματα, 4 θεατρικά έργα και αρκετά δοκίμια, όπως και πολυάριθμα σχέδια και ζωγραφιές. Είναι κυρίως γνωστός ως μία εξέχουσα φωνή στη μοντερνιστική ποίηση του 20ού αιώνα.

Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015

50α Δημήτρια: Hauschka

Ο Hauschka, κατά κόσμον Volker Bertelmann, είναι ένας από τους πιο ανερχόμενους και αναγνωρίσιμους σύγχρονους συνθέτες παγκοσμίως. Στην ηλικία των 18 ετών υπέγραψε συμβόλαιο με τη δισκογραφική εταιρία Sony Music και εξέδωσε μια πλειάδα δίσκων, είτε προσωπικών είτε σε συνεργασία με επώνυμους μουσικούς, όπως ο Torsten Mauss, Luke Sutherland, Stefan Schneider. Από το 2007 ηχογραφεί για τη διάσημη Fat Cat Records.

Hauschka is the alias of German pianist / composer Volker Bertelmann, who currently resides in Dusseldorf. Having studied classical piano for ten years, Volker's work as Hauschka is largely based upon a playful exploration of the possibilities of the 'prepared' piano - a playfully disruptive intervention into the preconceived idea of the piano as a pure-toned, perfected instrument waiting for a gifted virtuoso to play on it. Clamping wedges of leather, felt or rubber between the strings; preparing the hammers with aluminium paper or rough films; placing pingpong balls or corks on the strings, weaving guitar strings around the piano's guts, or pasting them down with gaffa tape - the results are vivid, unconventional pieces made in a spirit of playful research-enthusiasm.

Στα έξι του άρχισε να σπουδάζει και να μελετά κλασικό πιάνο, στα δεκατέσσερα έφτιαξε την πρώτη ροκ μπάντα του, γράφοντας ταυτόχρονα μουσική και για την τηλεόραση, ενώ μετά το σχολείο γράφτηκε στη Φαρμακευτική Σχολή της Κολονίας, από όπου λίγο αργότερα μεταπήδησε σε Οικονομικές Σπουδές.

Ήταν όμως αδύνατον να ακολουθήσει οποιονδήποτε άλλο δρόμο πέραν αυτού της μουσικής. Επέστρεψε στο Ντίσελντορφ και, από Βόλκερ Μπέρτελμαν, διάλεξε να υιοθετήσει την καλλιτεχνική περσόνα του Hauschka, ως φόρο τιμής στον συνθέτη από τη Βοημία Vinchenz Hauschka αλλά και τον συνονόματο γιατρό Hauschka, γνωστό για τα προϊόντα περιποίησης δέρματος που κυκλοφορούσαν με την υπογραφή του.

Και από τον πρώτο του δίσκο, το 2004, έως και σήμερα, δόμησε τον ήχο, τη φήμη και το θρύλο του πάνω στο «πειραγμένο» πιάνο! Τοποθετώντας κομμάτια δέρματος και καουτσούκ, χορδές κιθάρας έως και σελοτέιπ, όπως και κάθε είδους ευφάνταστα μικροαντικείμενα, ανάμεσα στις χορδές του πιάνου του, και συνεπικουρούμενος από πλήθος τολμηρών συνοδοιπόρων εξοπλισμένων με τσέλα, τρομπόνια, βιολιά, καθώς και πρωτοποριακούς μηχανικούς ήχου, ο Hauschka κατοχυρώθηκε σαν ένας από τους πιο πειραματικούς αλλά και μελωδικούς νέους μινιμαλιστές συνθέτες.

Ηχογραφώντας για τη μυθική Deutsche Grammophon, συνεργαζόμενος ακόμα και με τους Calexico, γράφοντας μουσική για τον κινηματογράφο, ηχογραφώντας στα πέρατα του πλανήτη, από το Σαν Φρανσίσκο έως και το Ρέικιαβικ, και διεισδύοντας στο πεδίο της ηλεκτρονικής μουσικής, όπου συνθέτει υπό τον «χαρακτήρα»-ψευδώνυμο Tonetraeter, ο πολυσχιδής μουσικός με το «πειραγμένο» πιάνο του έρχεται στη Θεσσαλονίκη για μια out of the box προσέγγιση ως προς αυτό που ορίζουμε ως ήχο και μουσική δημιουργία.

Στο πλαίσιο των Δημητρίων θα παρουσιάσει δικά του έργα για prepared piano (πιάνο του οποίου ο ήχος μεταβάλλεται με την τοποθέτηση αντικειμένων πάνω ή ανάμεσα στις χορδές) και ηλεκτρονικά, ενώ ταυτόχρονα θα προβάλλεται βίντεο από κάμερα τοποθετημένη στο εσωτερικό του πιάνου.

Ευρωπαϊκή αναγνώριση της μαστίχας Χίου ως φυσικό φάρμακο. Chios “mastiha” is recognized as a natural remedy

Έχει δύο θεραπευτικές ενδείξεις, τα δυσπεπτικά προβλήματα και τις δερματικές φλεγμονές και επούλωση δερματικών πληγών. European Medicines Agency (EMA) has recognized the mastic of Chios as a natural medicine. At a meeting of the Committee on herbal medicinal products (HMPC) to the European Medicines Agency (EMA), which took place in London last month, was taken the decision to classify mastic of Chios to the category of traditional herbal medicines in two therapeutic indications: 1. Diarrhea problems; 2. Skin inflammation and wound healing. After developing and approving the relevant documentation Chios mastiha is recognized as a medicinal product within the EU and EEA countries.in bringing the drugs from mastic will fall to the European market. Mastic trees, Chios. Photo © Facebook – ΟΙ ΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΑΣ

Φυσικό φάρμακο θεωρείται και επισήμως πλέον η μαστίχα Χίου από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΜΑ), μετά την δημοσίευση της φαρμακευτικής μονογραφίας της. Η  Επιτροπή για τα Φυτικά Φαρμακευτικά Προϊόντα (HPMC) του ΕΜΑ έκανε ομόφωνα αποδεκτή στην κατηγορία των παραδοσιακών φαρμάκων φυτικής προέλευσης τη μαστίχα Χίου, με δύο θεραπευτικές ενδείξεις, τα δυσπεπτικά προβλήματα και τις δερματικές φλεγμονές και επούλωση δερματικών πληγών.

Τα στοιχεία

Η μαστίχα Χίου είναι πλέον και επισήμως... φυσικό φάρμακο. An important distinction to Chios Mastic by the European Medicines Agency (EMA), which recognized her as a natural remedy, following a recommendation from the meeting on 7 August in London. The decision was taken unanimously and accepted the category of traditional herbal medicinal products, the pharmaceutical "monograph" of Chios Mastic, with two therapeutic indications: 1. Dyspeptic problems 2. Skin inflammation and healing of dermal wounds. Tear of mastic, Chios. Photo © Facebook – ΟΙ ΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΑΣ

Η αναγνώριση των φαρμακευτικών ιδιοτήτων της μαστίχας Χίου κατέστη εφικτή μετά από τη σύνταξη, κατάθεση και υποστήριξη του φακέλου έγκρισης της μονογραφίας (δηλαδή του συνόλου της υπάρχουσας επιστημονικής βιβλιογραφίας που τεκμηριώνει τις ιδιότητες του φυτού) από την διεύθυνσης Έρευνας και Ανάπτυξης της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας του Τομέα Φαρμακογνωσίας και Χημείας Φυσικών Προϊόντων της Φαρμακευτικής Σχολής Αθηνών, Ιωάννας Χήνου.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου, η κ. Χήνου εξήγησε ότι «με την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης, η Μαστίχα Χίου αναγνωρίζεται ως φαρμακευτικό προϊόν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και σε χώρες εκτός αυτής που ακολουθούν τις ευρωπαϊκές φαρμακευτικές μονογραφίες. Αποτέλεσμα της καταχώρησης είναι η δυνατότητα κυκλοφορίας σκευασμάτων μαστίχας σε όλη την Ευρώπη με ισχυρισμούς υγείας εγκεκριμένους από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων».

Αξίζει να σημειωθεί ότι, η έγκριση από τον ΕΜΑ ήταν η πρώτη από μία σειρά εγκρίσεων που στόχευε να αποκτήσει η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου από ευρωπαϊκούς και μη φορείς, προκειμένου η μαστίχα να γίνει αποδεκτή και να καθιερωθεί στην παγκόσμια φαρμακευτική κοινότητα. Στο προσεχές μέλλον θα ακολουθήσουν και άλλες.

H αναγνώριση

Αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή αναγνώριση των φαρμακευτικών ιδιοτήτων της μαστίχας ο Δρ. Ηλίας Σμυρνιούδης, διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, την χαρακτήρισε απόρροια της δεκαετούς στρατηγικής ανάπτυξης του συνεταιρισμού. 

«Ο συνεταιρισμός επί σειρά ετών δέσμευε σημαντικά ποσά, για την υποστήριξη της επιστημονικής έρευνας σε διάφορα πεδία που είχαν αξιολογηθεί ως ύψιστου ενδιαφέροντος. Σήμερα είμαστε σε θέση να παρουσιάζουμε πλήθος εργαστηριακών και κλινικών μελετών ως αποτέλεσμα αυτής της πολυετούς επενδυτικής και αναπτυξιακής πολιτικής που μας επιτρέπει να διαπραγματευόμαστε από θέση ισχύος τη προοπτική και το μέλλον της χιώτικης μαστίχας. Τα ευρήματα της επιστημονικής έρευνας των τελευταίων ετών σε συνδυασμό με την πλούσια ιστορική και λαογραφική παράδοση της μαστίχας διαμόρφωσαν το πλαίσιο διεκδίκησης τροποποίησης της μονογραφίας της μαστίχας που επετεύχθη με την ανεκτίμητη συνδρομή του Ελληνικού Οργανισμού Φαρμάκων, την Φαρμακευτικής Σχολής Αθηνών και βεβαίως της κ. Χήνου που ηγήθηκε αυτής της προσπάθειας» τόνισε ο κ. Σμυρνιούδης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου συνεργάζεται με δέκα Πανεπιστημιακά ιδρύματα στην Ελλάδα, πέντε Πανεπιστημιακά ιδρύματα στο εξωτερικό, τρία ερευνητικά κέντρα στην Ελλάδα, τέσσερα ελληνικά νοσοκομεία και ένα ερευνητικό κέντρο του εξωτερικού. Και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη δύο κλινικές μελέτες (Χίο/Αθήνα-Αγγλία) για τη νόσο Crohn, τον Σακχαρώδη διαβήτη και τη χοληστερόλη.

Η μαστίχα Χίου με περισσότερα από 70 ήδη αναγνωρισμένα διαφορετικά συστατικά έχει αποδειχθεί ότι έχει ευεργετική επίδραση σε γαστρεντερικές παθήσεις (δυσπεπτικά προβλήματα, εξάλειψη – μείωση ελικοβακτηριδίου, βελτίωση κλινικής εικόνας για τη νόσο Crohn, ελκώδη κολίτιδα), συντελεί στη μείωση του σακχαρώδη διαβήτη και της LDL (κακής) χοληστερόλης, βελτιώνει τη στοματική υγιεινή (ουλίτιδα, πλάκα) λόγω της αντιμικροβιακής δράσης και ενισχύει γενικά τον ανθρώπινο οργανισμό λόγω των αντιοξειδωτικών συστατικών της.

Ειρήνη Ρηνιώτη, «Λούνα Παρκ»

Giacomo Balla, Luna Park, 1900

Μας είπαν εδώ έχει φώτα μουσική
Παρακαλώ περάστε
Όμως προτού χορτάσουμε παιχνίδι
σταμάτησε η ρόδα στα ψηλά
κι αναγκαζόμαστε πηδώντας στο κενό
να προσγειωθούμε

Edgar Degas, Miss Lala au cirque Fernando, 1879

Νοιώθεις τους κρίκους στο λαιμό; 

Ο στόχος στη σκοποβολή
είναι ένα δάσος χέρια
Σκοτείνιασε το καρουζέλ
πεινάνε τ’ αλογάκια του
Κόβει στα δυο τη λογική
το τρενάκι του τρόμου
Μόλις βγούμε στο φως
θα ξεχάσουμε πάλι

Joan Miro, Nude with Mirror, 1919

Αν αντέξεις την παράνοια
βλέπεις τι σημαίνει παραμόρφωση
κοιτώντας τον εαυτό σου στους καθρέφτες
αλλιώς ο γύρος του θανάτου
προσφέρεται δωρεάν

Edvard Munch, The Murderess , 1906

Η Ειρήνη Ρηνιώτη κατάγεται από τη Μικρά Ασία και γεννήθηκε το 1964 στην Αθήνα. Σπούδασε στη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου στο τμήμα "Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό". Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου ως ηθοποιός. Ποιήματά της μελοποιήθηκαν από τον Θάνο Μικρούτσικο, τον Μάνο Αβαράκη, τον Παναγιώτη Κωνσταντακόπουλο.